Fred7555 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hei Med PC-en var det en 1 TB-disk, som jeg trodde skulle være mer enn nok, men den gang ei. Nå har jeg ~4GB ledig. Disken er 1 stor partisjon med Vista Ultimate 64-bit + alt annet på. Jeg har en 1 TB ekserndisk, som jeg har alt annet enn OS-ting på (Videoer, bilder, musikk, dokumenter, skole...) Jeg tenker på å kjøpe en 1.5 TB - 2TB disk, som jeg skal ha alt annet enn os på (ca. 920 GB), og beholde OS-et på den disken den er på nå. Er det smart det jeg har tenkt, altså å kjøpe en ny disk og kopiere alt annet en OS-et der, og slette det på den originalene, og ha OS på den originale? Men når jeg får disken, er det bare å sette den inn i kabinettet, koble til strøm + SATA, gåå inn på Diskmanager, formatere den og eventuelt gi den en bokstav? Har dere noen ideèr angående backupen da? Nå er backup-disken nesten full, og siden jeg skal ha den nye disken større enn backup-disken jeg har, er det noe jeg ikke får tatt backup av. Det er heller ikke akutelt å kjøpe 2 disker nå (ikke så mye penger å bruke akkurat nå) Jeg vil bruke så lite penger så mulig, men jeg vil ha en 1.5TB - 2TB disk til så lavt som mulig, helst under 1 000,- Noen forslag? Har sett på 1.5TB-versjonen til Samsung, men den har 5400 RPM, har det noe å si vs. en 7200 RPM, når jeg bare skal ha filmer, dokumenter, bilder, musikk osv. på den? Beklager for mye tekst, men første gang jeg skifter/setter inn en komponent i maskenin. Takker for alle svar Endret 12. november 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 er ikke noe mer fancy enn skru den fast og koble til strøm/sata så i diskmanager nei. av 1500gb under 1000kr anbefaler jeg seagate 7200.11 som jeg har endel av selv og de har oppført seg eksemplarisk. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Er det smart det jeg har tenkt, altså å kjøpe en ny disk og kopiere alt annet en OS-et der, og slette det på den originalene, og ha OS på den originale? Det smarteste du gjør hvis du kjøper ny harddisk er å dele opp den gamle i to partisjoner (virtuelle harddisker). Slik at du får en partisjon på ~100GB til OS også en til filmer, spill osv. Men når jeg får disken, er det bare å sette den inn i kabinettet, koble til strøm + SATA, gåå inn på Diskmanager, formatere den og eventuelt gi den en bokstav? Jepp. Har dere noen ideèr angående backupen da? Nå er backup-disken nesten full, og siden jeg skal ha den nye disken større enn backup-disken jeg har, er det noe jeg ikke får tatt backup av. Det er heller ikke akutelt å kjøpe 2 disker nå (ikke så mye penger å bruke akkurat nå) Du kan f.eks laste ned powertoys synctoy og synce den gamle harddisken med den nye, eller motsatt alt etter hvor mye du har som du trenger backup på. Har sett på 1.5TB-versjonen til Samsung, men den har 5400 RPM, har det noe å si vs. en 7200 RPM, når jeg bare skal ha filmer, dokumenter, bilder, musikk osv. på den? Har en slik selv og har egentlig kun gode ting å si om den. Hvis du søker litt rundt så ser du at det har vært en problemdisk men dette fikset de i en firmware upgrade. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Takk for gode svar. Tror jeg bestiller en Samsung 1.5TB disk, og brukes den som film-disk til en blir full, og deretter partisjonerer den gamle. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Det smarteste du gjør hvis du kjøper ny harddisk er å dele opp den gamle i to partisjoner (virtuelle harddisker). Slik at du får en partisjon på ~100GB til OS også en til filmer, spill osv. Hva er fordelen med det, istedenfor å ha en stor partisjon? Har en slik selv og har egentlig kun gode ting å si om den. Hvis du søker litt rundt så ser du at det har vært en problemdisk men dette fikset de i en firmware upgrade. Så alle Samsung 1,5TB som selges nå, er fikset? Takker Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Bump Skal bestille nå idag, så setter stor pris på svar til spørsmålene over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå