Mannen med ljåen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Hallo! Jeg har en Peugeot 406 fra 1996. Den virker ganske greitt, men jeg sjekket lysene i dag. De virket ikke fullt så greitt. For det første: Skal ikke de hvite lysene der bak lyse når girspaken (manuell) står i Revers? Mine gjør ikke det. Bryteren ble skiftet sist EU-kontroll. Mulig bryteren de installerte var av dårlig kvalitet, men jeg synes å huske at den virket etter reparasjonen, men ikke før. Nå er det altså mørkt igjen. En annen ting: På lysbryteren som jeg trekker mot meg for å veksle mellom fjern- og nærlys, er det mulig å vri. Når den er vridd, tennes en indikator som er oransj, og viser et lyssombol med en skråstrek over. Hva er dette? jeg fikk lillebror til å blinke denne bryteren flere ganger mens jeg gikk rundt bilen. Ingenting skjedde foran. (Jeg har ikke tåkelys, tror jeg) Bak lyste det på den ene siden. Fra før av var det to røde lys bak på hver side. Denne bryteren aktiverte et tredje, men det virka bare på venstre side. Pæra på høyre side lyste ikke, men den er ikke røken heller. Hva er dette for noe? Endret 11. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Sjekka du pærene på ryggelysa? Sjekk også sikring. Ellers kan brytern være deffekt og sitter på kassa. Noen biler må motor gå før reverslysa virker. Den ekstra lysbrytern er til tåkelys bak. Kan være tåkelys på ene siden er sammen med reverslys på sikringen. Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er ikke vanlig med to tåkelys bak. Høgre tåkelys bruker faktisk å være plomberte. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Hva skal jeg med tåkelys bak? Det er allerede 2 røde lys på hver side. Hva skal jeg med 3 på hver side? De lysefr ikke sterkere enn de andre to. Jeg regner det som usannsynlig at begge ryggelysene er røket, men jeg skal teste det. EDIT ETTER Å HA LEST NYGARDS INNLEGG: Hvorfor? Det mangler ingen pære der. Hvorfor sette inn en pære som aldri skal lyse? Endret 12. november 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hva skal jeg med tåkelys bak?Det er allerede 2 røde lys på hver side. Hva skal jeg med 3 på hver side? De lysefr ikke sterkere enn de andre to. Jeg regner det som usannsynlig at begge ryggelysene er røket, men jeg skal teste det. EDIT ETTER Å HA LEST NYGARDS INNLEGG: Hvorfor? Det mangler ingen pære der. Hvorfor sette inn en pære som aldri skal lyse? Så det er pære i sokkelen? De biler jeg har vært borti har det vært en plombering så det ikke kan sette inn pære. Er det ledninger til denne pæren? har den virket før? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Vanskelig å svare på. Det er mange ledninger som går til en hurtigkontakt på et brett med mange pærer på. Vanskelig å si om en av ledningene går til nettopp denne pæra. Denne funksjonen bruker jeg uansett aldri, da jeg ikke engang er sikker på hva den er til for. Usikker på om den har pleid å fungere. Hva er vitsen med enda flere røde lys der bak når det er tåke? Og hvorfor kun på en side? Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Vanskelig å svare på.Det er mange ledninger som går til en hurtigkontakt på et brett med mange pærer på. Vanskelig å si om en av ledningene går til nettopp denne pæra. Denne funksjonen bruker jeg uansett aldri, da jeg ikke engang er sikker på hva den er til for. Usikker på om den har pleid å fungere. Hva er vitsen med enda flere røde lys der bak når det er tåke? Og hvorfor kun på en side? Tåkelys skal vanligvis være sterkere enn vanlige baklys, like sterke som bremselysene tror jeg, dette for å lettere bli sett i tåke og annen redusert sikt (regn, snø etc.). Grunnen til at dette er kun på en side tror jeg har noe med norske lover å gjøre, at samlet så skal ikke det være mer enn en bestemt lysstyrke, så jeg tror de blir plomberte ved import. Nå har ikke jeg fått det bekreftet fra noe hold, men tror det er sånn. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Kanskje jeg har to svake i stedet for en sterk. Eller kanskje jeg bare ikke var obs på at den var like sterk som bremselyset. Hvor mye stress er det å sjekke det andre problemet, altså å finne dn bryteren som tenner ryggelyset når girspaken står i R? Lenke til kommentar
nygards Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Kanskje jeg har to svake i stedet for en sterk. Eller kanskje jeg bare ikke var obs på at den var like sterk som bremselyset. Hvor mye stress er det å sjekke det andre problemet, altså å finne dn bryteren som tenner ryggelyset når girspaken står i R? Beklager, har ikke anelse på hva det kan være. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Vanlig røde baklys er normalt 10W. Bremselys er 21W og samme er tåkelys bak. Tåkelys bak er for å gi et sterke rødt lys ved redusert sikt. Noen biler har en, men flere har begge. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Trodde vanlige baklyspærer var av vanlig 5/21W jeg Logiman? Har sett noen biler har tåkebaklys på begge sider, men ei venninne har en 306, og der ser det ut som det sitter igjen en liten bit (bare til å knekke av 2-3 tynne plastpinner som når du tar ut et SIM-kort av "bankkortet" sitt) for å få på begge sider.. Er ikke tåkelys mye sterkere enn bremselys, men ikke p.g.a økt wattstyrke, kun glasset forran på de fleste biler? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Grunnen til at dette er kun på en side tror jeg har noe med norske lover å gjøre Grunnen til at det er bare ett i de fleste tilfeller er at det skal være lettere og skille mellom brems og tåkebaklys, kommer det opp to røde lys så bremser man. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå