Gå til innhold

Spørsmål angående PhysX


Skribenten_

Anbefalte innlegg

Noen der ute som kan forklare meg hva PhysX er og hva det er godt for, eventuelt hva som kreves av hardware og software for å kjøre et sånt system.

Eneste jeg vet er at man må ha et såkaldt PhysX ready kort, også må man kjøpe et grafikk kort også er det så?

Men er ytelsesforskjellene så store at det kan forsvare prisen det kosert å kjøpe et PhysX system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke dyrt med PhysX.Alle Nvidia kort fra 8000 serien og oppover støtter det.

 

Fra wikipedia

 

Video games supporting hardware acceleration by PhysX can be accelerated by either a PhysX PPU or a CUDA-enabled GeForce GPU, thus offloading physics calculations from the CPU, allowing it to perform other tasks instead—potentially resulting in a smoother gaming experience.
Lenke til kommentar

PhysX brukes for å ta seg av fysikk kalkulering i de spillene som støtter det. Dvs. om du skyter på et oljefat i et spill som støtter PhysX, og oljefatet skal bli bulkete, så vil PhysX prosessoren (i dette tilfellet et GeForce 8xxx eller høyere) ta seg av alle utregninger som kreves for å skape disse bulkene på en realistisk måte. Det er strengt tatt litt mer en gimmick enn en faktisk revolusjon, men flere og flere spill benytter seg av det, og det har potensiale til å avlaste CPU'en noe, slik at den kan brukes til andre ting som f.eks. A.I. (kunstig intelligens), slik at vi får smartere motstandere osv. Hadde ikke Nvidia kjøpt opp Ageia som laget PhysiX opplegget, så tror jeg det hadde kommi til å havne i glemmeboka, men det var helt klart redningen for PhysiX som fenomen at Nvidia kjøpte dem opp og integrerte systemet i sine skjermkort. :)

Lenke til kommentar
PhysX brukes for å ta seg av fysikk kalkulering i de spillene som støtter det. Dvs. om du skyter på et oljefat i et spill som støtter PhysX, og oljefatet skal bli bulkete, så vil PhysX prosessoren (i dette tilfellet et GeForce 8xxx eller høyere) ta seg av alle utregninger som kreves for å skape disse bulkene på en realistisk måte. Det er strengt tatt litt mer en gimmick enn en faktisk revolusjon, men flere og flere spill benytter seg av det, og det har potensiale til å avlaste CPU'en noe, slik at den kan brukes til andre ting som f.eks. A.I. (kunstig intelligens), slik at vi får smartere motstandere osv. Hadde ikke Nvidia kjøpt opp Ageia som laget PhysiX opplegget, så tror jeg det hadde kommi til å havne i glemmeboka, men det var helt klart redningen for PhysiX som fenomen at Nvidia kjøpte dem opp og integrerte systemet i sine skjermkort. :)

 

ah, takk for svar :) er det mange spill som støtter det?..og vis du har en super skjermkort i topp klassen...er det da noe vitsi med et ekstra et?

Jeg trodde physx var at dataen brukte mer av grafikk kortets sine ressusrser for å avlaste prosessoren litt, i generell databruk.

Men det dreier seg om rent spilling altså.

Lenke til kommentar
PhysX brukes for å ta seg av fysikk kalkulering i de spillene som støtter det. Dvs. om du skyter på et oljefat i et spill som støtter PhysX, og oljefatet skal bli bulkete, så vil PhysX prosessoren (i dette tilfellet et GeForce 8xxx eller høyere) ta seg av alle utregninger som kreves for å skape disse bulkene på en realistisk måte. Det er strengt tatt litt mer en gimmick enn en faktisk revolusjon, men flere og flere spill benytter seg av det, og det har potensiale til å avlaste CPU'en noe, slik at den kan brukes til andre ting som f.eks. A.I. (kunstig intelligens), slik at vi får smartere motstandere osv. Hadde ikke Nvidia kjøpt opp Ageia som laget PhysiX opplegget, så tror jeg det hadde kommi til å havne i glemmeboka, men det var helt klart redningen for PhysiX som fenomen at Nvidia kjøpte dem opp og integrerte systemet i sine skjermkort. :)

 

ah, takk for svar :) er det mange spill som støtter det?..og vis du har en super skjermkort i topp klassen...er det da noe vitsi med et ekstra et?

Jeg trodde physx var at dataen brukte mer av grafikk kortets sine ressusrser for å avlaste prosessoren litt, i generell databruk.

Men det dreier seg om rent spilling altså.

 

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_all.html

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du kan se lista over spill som støtter PhysX her:

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

Som du kan se er det ikke så veldig mange spill som har støtte for det enda, men det kommer nok til å komme flere etterhvert. Det er også viktig å være klar over at PhysX og Cuda ikke er helt det samme, selv om begge deler er Nvidia saker. Cuda er ment å utføre endel avanserte regneoppgaver langt raskere enn det CPU'en kan klare. Det er fortsatt begrenset også her hva den faktisk i praksis kan gjøre, pga. støtte fra software. I teorien kan dette gjøre visse operasjoner langt raskere, men det er ikke sånn at du f.eks. vil kunne komprimere mp3'er eller divx på halve tiden fordi du har Cuda. I de fleste tilfeller har ingen normale bruker applikasjoner som kan ta nytte av Cuda teknologien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...