Gå til innhold

Giana Sisters er tilbake - på Nintendo?

Anbefalte innlegg

I 1987 kom et spilt kalt The Great Giana Sisters til flere plattformer. Det var et rent plattformspill der man styrte en liten jente gjennom en rekke områder fulle av fiender for å finne diamanter. Hun var søt nok når man startet, men ved å plukke opp en ball ble hun forvandlet til en punker-versjon av seg selv. Denne var mye tøffere enn den søte jenta og kunne lære seg å skyte. Var man to spillere fikk den andre spille søsteren hennes, Maria.

Det var bare et lite problem: To italienske rørlegger kalt Mario og Luigi. Disse hadde sine egne spill kalt Super Mario Bros og var eid av Nintendo. Eventyret til Giana og Maria ble for likt Mario og Luigi, så Nintendo presterte å saksøke dem noe sinnsykt. Resultatet ble at alle kopiene av Great Giana Sisters ble trukket tilbake, og veldig få ble solgt. For eksempel var det en versjon på ZX Spectrum som fikk brukbar kritikk, men spillet ble trukket tilbake før en eneste kopi var solgt. Kort sagt burde det vært slutten på Giana og Maria.

Man kan diskutere piratkopiering hele natten om man vil, og i de aller fleste tilfeller er det svært kontroversielt, for å si det mildt. "Jeg kjøper ikke før jeg har prøvd", "Jeg ville ikke kjøpt det uansett", "Det koster for mye" osv er alle ofte brukte unnskyldninger. Men jeg er ikke her for å diskutere om piratkopiering er positivt eller negativt. Det jeg kan si er at i dette enkelttilfellet er piratkopiering svært positivt. Spillet ble som sagt trukket tilbake før det ble solgt noen særlig kopier, men de få kopiene som ble solgt spredte seg med enorm fart. Ganske raskt fikk Giana og Maria kultstatus, og selv i krigen Commodore 64 vs Amiga var alle enige: Giana Sisters er dronningene på haugen. Eller for å sitere coveret til C64-versjonen: "The brothers are history."

Skriv så 2009, og Giana Sisters er endelig tilbake - på Nintendo, av alle plattformer. Dette spillet er svært tro mot originalen, men har oppdatert grafikk, noen nye power-ups (f.eks dytte fiender bort og knuse steinblokker med en brusflaske), helt nye levels og så videre. Det er til og med achivements som på xbox360. Det er fortsatt 2D, men om du tror det er negativt får du tro om igjen. Dette er en ekte, tidløs klassiker alle som liker plattformspill må prøve. Liker du Super Mario Bros vil du elske Giana Sisters.

Det eneste negative er at det ikke selges i vanlig butikk (så vidt jeg vet). Jeg kjøpte det fra hjemmesiden: http://www.giana-sisters.com/giana_sisters_en.html. Klikker du Buy Now blir du sendt til den tyske Amazon, noe som kan være litt problematisk om du ikke forstår tysk. Men på den annen side er den tyske Amazon identisk med den engelske bortsett fra språket, så det burde ikke være noe problem å finne frem. Dessuten koster det bare kr 166,-, så du slipper toll. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...