Gå til innhold

Kritikk på Trondheimlufthavn.net (Igjen)

Anbefalte innlegg

Den er helt ok, synes den var noe blass og kjedelig. Hva med flere farger? Hva med å vurdere en "Drop-Down" meny i feks. Java?

Meningen er at siden skal være så enkel som mulig, men samtidig okay å se på.

Ikke fullt av piczo farger og masse java å slikt tull!

Amatør.

--

Men likte designet. Headeren bør være endel mindre, og bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig bra side!

Skal jeg pirke på noe (som det alltid, uansett, er)

Kontaktskjemaet, jeg trykket på Send uten å skrive noe inn. Da kom jeg inn på et nytt vindu hvor det stod at feltene manglet. Lite brukervennlig å måtte trykke tilbake i nettleseren. Dessuten var feilmeldingene på engelsk.

Samme problem på Nyhetsbrev.

Et klikk på forumet endret eller forminsket hele layouten. Dessuten var det mye reklame på forumsiden. Få det bort!

I forumet ser ikke menyen ut til å fungere heller.

Du har et English Forum, hvordan kan utenlandske vite om det? Hvis du vil ha besøk av utlendinger, kunne du hatt en egen side Information in English feks, og da med en link til forumet, så de vet at siden også er for dem.

Validering: 40 Errors, 1 warning(s)

Har du laget bildegalleriet fra bunnen av også? Hvis ikke, opplys om det/gi kreditt, slik du gjør for Clicky Web. Og det gjelder for alle skript du eventuelt låner.

Lenke til kommentar

Ser bra ut, men noen småting som kunne vært bedre:

• Har samme problem som MartinF, at menyen ikke går helt ut (Opera 10.10 og Firefox 3.5.6). Siden bør være like bra uansett browser, OS, oppløsning eller zoom, så det bør fikses.
  • I tillegg syns jeg menyelementene bør være like brede, selv om tekstlengden er forskjellig.
  • Det bør være mer luft under menyen, og banneret kunne gjerne vært litt lavere.
  • Som MikelRev nevnte, bør kontaktskjemavalideringen integreres bedre med siden.
  • Forumet kunne gjerne også integreres bedre med siden, men er klar over at det er en del arbeid. Menyen i headeren bør hvertfall ikke vises når den kun er med i bildet, og ikke virker.
  • GetClicky-bildet er litt malplasert og bør flyttes, f.eks. til rett under copyright eller ved siden av de nederste linkene til høyre.

Lenke til kommentar

Banneren var vel hakket for høy. Og søkefeltet burde være synlig. Søkefeltet burde være godt synlig for alle.

Og banneren på forumet har med en "many". Men menyen er bare en del av bildet. For det første så burde det være en meny i forumet også Og for det andre så kan det ikke være en ikke-fungerende meny.

Lenke til kommentar
Kan melde om samme problem i Chrome for Mac og Safari også.. Sært.

Det skyldes at du har MAC...

En siste ting du kan endre, er skjermstørrelsen. Om det ikke fungerer, prøv å zoom inn i nettleseren.

Om jeg zoomer ut i Chrome, IE eller Firefox på PC, så blir menyen lik det du ser på MAC.

Kjøp deg en PC :!:

Tenk deg at du driver ein butikk der dei med røde bukser får handle. Dei med grøne aner ikkje betre enn at det same gjeld for dei, men vart slengt ut når dei prøver å betale.

Må eg vere meir tydelig?

Dessuten har det ikkje så mykje å sei om ein har Mac eller PC akkurat her, då nettleserane stortsett held same standard på kryss av plattform.

Eg hadde egentleg mykje bra å seie om sida di, men bler utruleg forbanna av slike utspel. Eg bytter faen ikkje tilbake til inferno berre for di side. Til helvete, då får eg heller informasjonen ein anna stad. Forstår du kor eg vil? Dette er DITT problem.

Redigert: Eg las innlegget om at du ikkje ville ha piczo tull som java. Sjå deg rundt før du snakker. Det er ikkje så enkelt. Java er mykje meir enn blinkande tekster og fargar.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

UPDATE: Har brukt hele to dager på å forbedre CSS. Dvs at overskriftene har like lang avstand fra menyen over uansett nettleser. I tillegg er også avstanden mellom tekst og bunn lik i alle undersider nå, dette takket være ny CSS kode.

Menyen er jeg ikke sikker på. Jeg rota litt med CSS der også, men husker ikke om jeg klarte å løse problemet. - Dere med MAC kan jo sjekke ;)

http://www.trondheimlufthavn.net/

EDIT: + at flytider- og nyhets seksjonen har fått nytt oppsett/look.

Endret av enva
Lenke til kommentar

Synes siden er ett klasseeksempel på bra webdesign, enkelt og greit.

Skal jeg peke på en ting er det at jeg ville nok hatt reklamn over banneret og kuttet høyden litt på det. På den måten vil man lettere legge merke til de samtidig som innholdet ikke blir forstyrret.

PS! Lov å spørre hva du bruker for å lage funksjonene for menyen, PHP, CSS eller Javascript?

Edit:

Fikk hjelp til dette i en annen tråd.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Flott at du deler kunnskapen din med andre som kanskje har samme problem.

1: Forrige gang jeg ga kritikk til websiden kommenterte jeg også at søkebaren ikke var synlig. La oss snu det litt: Hvilke argumenter har du for å gjøre den usynlig?

Argumenter imot er for eksempel hurtighet i forhold til både at det er et ekstra museklikk, og i tillegg leter mange etter søkebar når de kommer til en side.

2: I tillegg er den altfor høyt oppe.

3: Forrige gang kommenterte jeg også at banneret/header er for høyt, og du sa

sitter å tar til meg det du sier.
4: CAPS I TITLE ER FEIL.

5: Copyright er amerikansk lovgivning, og attpåtil ikke nødvendig å skrive.

6: Også som forrige gang; ha små bokstaver i URL

7: "Bildene på denne siden er fotografert". Jeh, det høres ganske merkelig ut.

8: "Om saker på Trondheimlufthavn.net er hentet fra andre nettsider, vil disse bli oppgitt. " Omformulér.

9: Er "monitorerer" plutselig et ord?

10: Dere har RSS, men jeg får ikke opp ikonet i adressebaren i FF.

11: Jeg vil kunne trykke på bilder for å komme til artikkelen.

12: I forumet ser det sånn halvveis ut som om jeg kan trykke på forskjellige deler av header for å komme til andre deler av siden. Dette er ikke tilfellet.

13: I tillegg kommer jeg ikke til hovedsiden ved å trykke på denne engang.

Ta hvertfall til dere tidligere kritikk. Å legge ut siden for kritikk uten å faktisk fikse opp i ting er bortkastet for både trådstarter og de som svarer.

Endret av Jonta
Lenke til kommentar

Var du seriøs nå?

Mente du jeg skulle skrive løsningen her når jeg tydelig skriver at jeg fikk hjelp i en annen tråd som man enkelt finner i "Web-design, HTML, CSS og JavaScript".

Edit:

Her er tråden hvis du synes det var en umulig oppgave å finne den... liggerpå 1. siden :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1189455

Er det noe du lurer på er det bare å poste i tråden så skal jeg hjelpe så godt som mulig.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Var du seriøs nå?
Nope.
Mente du jeg skulle skrive løsningen her når jeg tydelig skriver at jeg fikk hjelp i en annen tråd som man enkelt finner i "Web-design, HTML, CSS og JavaScript".
Den er kanskje lett å finne fram til nå, men om en stund? En enkel lenke er nok.
Lenke til kommentar
Var du seriøs nå?
Nope.
Den er kanskje lett å finne fram til nå, men om en stund? En enkel lenke er nok.

Hmmm, du sier du ikke var seriøs men holder fremdeles på standpunktet ditt, bestem deg.

PS! Link er lagt til...

På formuleringen din antar jeg at du ikke en gang tok deg 10 sek på prøve å finne frem til tråden for du hintet jo at jeg ikke delte det.

Lenke til kommentar
Hmmm, du sier du ikke var seriøs men holder fremdeles på standpunktet ditt, bestem deg.
Ah, trodde den var ganske klar. Jeg var ikke seriøs når jeg skrev at det var flott at du delte infoen med andre.

Generelt synes jeg det er noe uhøflig om man sier "neh, det ordna seg. Fant en side" og ikke lenker til denne. Kanskje spesielt om man tar det i en annens tråd.

Peace out

Lenke til kommentar
Generelt synes jeg det er noe uhøflig om man sier "neh, det ordna seg. Fant en side" og ikke lenker til denne. Kanskje spesielt om man tar det i en annens tråd.

Nei, jeg sa ikke jeg fant en side men fikk hjelp i en annen tråd... da vet alle at det kun er noen museklikk unna.

Når man snakker om uhøflig er dette kanskje ikke måten å spørre på ved å hinte om at folk er "gjerrig" på koden sin, du snakker om å være uhøflig.

Hvis du for eksempel hadde skrevet...

"Jeg lurer også på det, fint om du kunne linke til tråden eller forklare det her"

Men å prøve å få hjelp med å starte å "angripe" meg og deretter si JEG er uhøflig... jaja, den taler for seg :no:

Edit:

Likevel hjelper jeg gjerne til hvis du lurer på noe... hvor snill er ikke jeg :p

Men prøv en annen tilnærming neste gang.... :blush:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

1: Forrige gang jeg ga kritikk til websiden kommenterte jeg også at søkebaren ikke var synlig. La oss snu det litt: Hvilke argumenter har du for å gjøre den usynlig?

Argumenter imot er for eksempel hurtighet i forhold til både at det er et ekstra museklikk, og i tillegg leter mange etter søkebar når de kommer til en side.

2: I tillegg er den altfor høyt oppe.

3: Forrige gang kommenterte jeg også at banneret/header er for høyt, og du sa

sitter å tar til meg det du sier.
4: CAPS I TITLE ER FEIL.

5: Copyright er amerikansk lovgivning, og attpåtil ikke nødvendig å skrive.

6: Også som forrige gang; ha små bokstaver i URL

7: "Bildene på denne siden er fotografert". Jeh, det høres ganske merkelig ut.

8: "Om saker på Trondheimlufthavn.net er hentet fra andre nettsider, vil disse bli oppgitt. " Omformulér.

9: Er "monitorerer" plutselig et ord?

10: Dere har RSS, men jeg får ikke opp ikonet i adressebaren i FF.

11: Jeg vil kunne trykke på bilder for å komme til artikkelen.

12: I forumet ser det sånn halvveis ut som om jeg kan trykke på forskjellige deler av header for å komme til andre deler av siden. Dette er ikke tilfellet.

13: I tillegg kommer jeg ikke til hovedsiden ved å trykke på denne engang.

Ta hvertfall til dere tidligere kritikk. Å legge ut siden for kritikk uten å faktisk fikse opp i ting er bortkastet for både trådstarter og de som svarer.

1: Er det noe problem med at du må trykke på ordet "søk" før boksen kommer opp?

- jeg ser ingen annen løsning på dette uten at et søkefelt skulle ødelegge "header".

2: Hva du mener med for høyt oppe? -Om du tenker på høyde, så er den bare 250px i height. Jeg synes banneret har passe høyde (dog er jeg ingen fasit :roll: ). Har fått masse tilbakemeldinger av kjente og kjære på at de spesielt likte banneret!

3: Jeg retta opp en god del ting da! - Med unntak av banner som vi ikke kommer til å endre da dette er et noe folk forbinner med Trondheimlufthavn.net. Det blir som at VG.NO skal endre designet sitt til noe ala trondheim.kommune.no...

4: Har sett flere sider som har "CAPS" i title. Og om du ser nøye etter så er det ikke store bokstaver bak der det står trondheimlufthavn.net "TRONDHEIMLUFTHAVN.NET | Trondheim lufthavn, Værnes".

5: Dette er endret til "©2010, Trondheimlufthavn.net - Alle rettigheter forbeholdt."

6: Får se om jeg tar meg tid til dette senere. Om jeg nå endrer det til små bokstaver må jeg gå inn å endre alle linker som ligger i nettsiden. :hrm:

7: Nå da? http://trondheimlufthavn.net/Om%20siden.html "Alt innhold på dette nettstedet er rettighetsbeholdt Jonas Skaug og..."

8: Ser nå slik ut: "Om artikler, bilder e.l. på Trondheimlufthavn.net er hentet fra andre nettsider, vil disse bli referert."

9: Et raskt søk på google og du finner flere nettsider og aviser som bruker dette ordet. Så svaret er; ja det gjør det. ;)

10: Hos meg er denne synlig: RSS.jpg

11: Det har alltid vært mulig i index og bildeseksjonen osv, med unntak av nyhetsseksjonen.

Men det er nå rettet opp, slik at man OGSÅ kan trykke på bildene i tillegg til overskrift og "les mer".

12: Bruker et gratisforum som ikke er all verdens. Men jeg har nå byttet ut headeren slik at man ikke blir lurt til å tro at man kan trykke på meny-knappene.

13: Som sagt, gratisforum...

Det neste jeg kommer til å gjøre, er å ev. bytte ut menyen med en ny. Denne vil mest sannsynlig se helt lik ut, men kommer til å være kompatibel med mac og den slags "shiit" :p

- Jonas

Endret av enva
Lenke til kommentar
Snip...

- Jonas

En ting jeg la merke til... når jeg trykker på forum på menyen forsvinner menyen helt.

Siden blir sikkert også lastet på nytt siden den blir mindre... jeg ser i 130% i Opera men kommer opp en ny side med 100% visning uten meny når jeg trykker på forum.

Er dette rett?

Lenke til kommentar

Nasciboy: Det jeg vil få frem er en bevissthet om at det lite hjelpsomt om man ser noen som har funnet en løsning på et problem, og vedkommende ikke har lenket til den. Ikke meningen å angripe deg. Ikke meningen å blåse opp dette til en gedigen fillesak. Kun en reaksjon som eksempelvis "Edit: Ah, glemte å lenke til den. Her."

1: Er det noe problem med at du må trykke på ordet "søk" før boksen kommer opp?
Jepp. Det er tregt. Folk er late.
- jeg ser ingen annen løsning på dette uten at et søkefelt skulle ødelegge "header".
Flytt den ned til rett under header i øverste høyre hjørne.
2: Hva du mener med for høyt oppe? -Om du tenker på høyde, så er den bare 250px i height. Jeg synes banneret har passe høyde (dog er jeg ingen fasit :roll: ).
Se på den i 1024*768 med adresselinje og alt annet synlig. Stol på alle de som har kommentert på at den er for høy. Gjør den lavere.
Har fått masse tilbakemeldinger av kjente og kjære på at de spesielt likte banneret!
Det er fordi det er kjente og kjære, og de ikke har profesjonell interesse av denslags.
3: Jeg retta opp en god del ting da!
Søkebaren og URL da?
4: Har sett flere sider som har "CAPS" i title.
Ikke gyldig grunn for å gjøre det samme. Grunnleggende typografi: lowercase er lettere å lese en uppercase. Grunnleggende nettforståelse: Caps er uproft.
Og om du ser nøye etter så er det ikke store bokstaver bak der det står trondheimlufthavn.net "TRONDHEIMLUFTHAVN.NET | Trondheim lufthavn, Værnes".
Anklager du meg for ikke å se nøye etter? ;)
7: Nå da?
Bedre.
9: Et raskt søk på google og du finner flere nettsider og aviser som bruker dette ordet. Så svaret er; ja det gjør det. ;)
Si hva du vil. For meg ser det fortsatt ut som en dårlig fornorsking av engelsk, noe aviser forøvrig er eksperter på. "Korrekturlesere? Neh, trenger vi ikke. Vi har jo Vøøørd!" Og så skriver de om såkalte hasjplantasjer og masse annet tull.
10: Hos meg er denne synlig: RSS.jpg
Ikke hos meg. Mac OS X 10.4.11 - Firefox 3.5.7. Ser ikonet på andre sider.
11: Det har alltid vært mulig i index og bildeseksjonen osv, med unntak av nyhetsseksjonen.

Men det er nå rettet opp, slik at man OGSÅ kan trykke på bildene i tillegg til overskrift og "les mer".

Good good.
Det neste jeg kommer til å gjøre, er å ev. bytte ut menyen med en ny. Denne vil mest sannsynlig se helt lik ut, men kommer til å være kompatibel med mac og den slags "shiit" :p
Lurt, da et betydelig antall brukere benytter seg av denne plattformen.
Lenke til kommentar
Nasciboy: Det jeg vil få frem er en bevissthet om at det lite hjelpsomt om man ser noen som har funnet en løsning på et problem, og vedkommende ikke har lenket til den. Ikke meningen å angripe deg. Ikke meningen å blåse opp dette til en gedigen fillesak. Kun en reaksjon som eksempelvis "Edit: Ah, glemte å lenke til den. Her."

Skjønner fremdeles ikke problemet, joda har ikke noe i mot å hjelpe noen når de spør om det.

Du drar frem uttrykk som "lite hjelpsomt" i en en tråd om websidekritikk!

Hvis noen spør om hjelp og man ikke hjelper, da er man lite hjelpsom... og ja, jeg la til en link etterpå men ikke fordi jeg glemte det først.

Rett og slett fordi jeg ikke trodde noen (og fortsatt tror) at det ikke vil hjelpe spesielt her i tråden.

Nei, jeg tenkte IKKE "jeg skal ihvertfall ikke legge en link her som kan hjelpe andre"!!

Håper du klarer å se forskjellen og at andre kanskje ikke er uhøflig fordi de tenker litt annerledes enn deg. Så kanskje du bør ha litt mer grunnlag enn ett innlegg uten en link neste gang du beskylder andre for å være uhøflige og lite hjelpsomme, for du er i sterk fare for å selv bli det du beskylder andre for.

Edit: En beklagelse til TS for OT innlegg...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...