ATI vs GeForce Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Heisann Sitter her med semester oppg. i filosofi. Fikk i oppgave av min veileder å bruke Kant sin morallov i problemstillingen min, "Kan Guds eksistens bevises?". Jeg har vært igjennom de forskjellige gudsbevisene, og har vist til Kant som har motbevist dem. Men jeg har problemer med å skjønne hvordan jeg kan linke dette til moralloven og de tre postulater. Jeg skjønner hva moralloven går ut på, men er det ikke bare et underliggende argument mot guds eksistens? Det at vi i genene våre, som er utviklet gjennom evolusjon, har en innebygget moral? Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal linkes til gudebevisene og problematikken mellom religion og vitenskap, derfor ville det være flott om noen hjalp meg litt Takk. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Fant denne siden, ser ut som en som har gjort samme oppgave som deg fra universitet i Oslo i 2000. Kanskje du kan hente litt inspirasjon derifra Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Heisann Sitter her med semester oppg. i filosofi. Fikk i oppgave av min veileder å bruke Kant sin morallov i problemstillingen min, "Kan Guds eksistens bevises?". Jeg har vært igjennom de forskjellige gudsbevisene, og har vist til Kant som har motbevist dem. Men jeg har problemer med å skjønne hvordan jeg kan linke dette til moralloven og de tre postulater. Jeg skjønner hva moralloven går ut på, men er det ikke bare et underliggende argument mot guds eksistens? Det at vi i genene våre, som er utviklet gjennom evolusjon, har en innebygget moral? Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal linkes til gudebevisene og problematikken mellom religion og vitenskap, derfor ville det være flott om noen hjalp meg litt Takk. Et av motargumentene til Kant har vært basert på det at han ikke anser "eksistens" som en egenskap til et objekt. Å si at et objekt eksisterer er altså ikke et predikat. Eksistens er en forutsetning for egenskaper overhodet. Når man argumenterer for konsekvensene av et objekts egenskaper antar man i første omgang dets eksistens. Endret 11. november 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå