Gå til innhold

Moralloven av Kant - Et argument mot Guds eksistens?

Anbefalte innlegg

Heisann :) Sitter her med semester oppg. i filosofi. Fikk i oppgave av min veileder å bruke Kant sin morallov i problemstillingen min, "Kan Guds eksistens bevises?". Jeg har vært igjennom de forskjellige gudsbevisene, og har vist til Kant som har motbevist dem.

Men jeg har problemer med å skjønne hvordan jeg kan linke dette til moralloven og de tre postulater. Jeg skjønner hva moralloven går ut på, men er det ikke bare et underliggende argument mot guds eksistens? Det at vi i genene våre, som er utviklet gjennom evolusjon, har en innebygget moral?

Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal linkes til gudebevisene og problematikken mellom religion og vitenskap, derfor ville det være flott om noen hjalp meg litt :)

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann :) Sitter her med semester oppg. i filosofi. Fikk i oppgave av min veileder å bruke Kant sin morallov i problemstillingen min, "Kan Guds eksistens bevises?". Jeg har vært igjennom de forskjellige gudsbevisene, og har vist til Kant som har motbevist dem.

Men jeg har problemer med å skjønne hvordan jeg kan linke dette til moralloven og de tre postulater. Jeg skjønner hva moralloven går ut på, men er det ikke bare et underliggende argument mot guds eksistens? Det at vi i genene våre, som er utviklet gjennom evolusjon, har en innebygget moral?

Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal linkes til gudebevisene og problematikken mellom religion og vitenskap, derfor ville det være flott om noen hjalp meg litt :)

Takk.

Et av motargumentene til Kant har vært basert på det at han ikke anser "eksistens" som en egenskap til et objekt. Å si at et objekt eksisterer er altså ikke et predikat. Eksistens er en forutsetning for egenskaper overhodet. Når man argumenterer for konsekvensene av et objekts egenskaper antar man i første omgang dets eksistens.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...