helenees Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hei. Hadde virkelig satt pris på om noen kunne hjelpet meg med diktanalyse av "Ord om å holde ut" av Tore Elias Hoel. Her er diktet: Der er mer enn femti ord for fjell på norsk Det er nesten to hundre ord om snø på samisk Ord som betegner krigsstrategi, våpensystemer og EDB er mange & amerikanske. Hvor mange ord har vi om å holde ut? Når bruker vi dem? Hvor bruker vi dem? Jeg skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp Jeg skulle ville finne opp femti ord om å tro på at alt er mulig. Og jeg skulle si dem alle til deg Forlengs og baklengs og til hvert sitt bruk Slik at vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap. Det jeg trenger mest hjelp til er virkemidler, og diktets tema. Jeg er så dårlig på å bestemme meg for ett! På forhånd, tusen takk! Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Bare noen tanker: Språk er et verktøy for kommunikasjon, men også et sett med begreper vi bruker for å forstå verden. Dersom man har 200 ord for snø, ser man snø på en annen måte enn om man har ett ord for konseptet. Det er også et tegn på at man legger mer vekt på det. At vi har få ord for å «holde ut», «ikke gi opp» og «tro på at alt er mulig», vitner om at dette er noe vi ikke legger vekt på i vårt samfunn. Dersom vi hadde hatt flere slike ord, hadde det gitt oss en innsikt vi i dag ikke har. Diktet handler om språkets kraft, om forholdet mellom språket og ordene vi bruker på den ene side og måten vi handler på den annen side; men også om språkets vekselvirkning, der språk påvirker vår oppfatning og vice versa. For eksempel, når forfatteren sier at han «skulle ville finne opp femti ord om å ikke gi opp», er det ikke på sett vis nettopp det han gjør med diktet sitt? Selv om det fremstår som en intensjonserklæring, er det også noe mer. Lenke til kommentar
helenees Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 De tankene likte jeg! Tuuuusen takk Hjelper masse! Er du god på virkemidler? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Teksten Ord om å holde ut er et dikt skrevet av Tore Elias Hoel. Det er hentet fra diktsamlingen Å fange en hval, utgitt i 1979. Temaet er kort fortalt ord og språk. Vi har mange ord om og for fjell, snø og krig. Det er derimot mangel på ord om å holde ut. Samtidig bruker vi ikke de få vi har. Vi trenger flere slike ord, fordi språk er viktig. «Slik a vi blir handlingsladete av bare innsikt og faenskap.» Forfatteren mener altså at ord har en enorm påvirkning. Vi trenger positive ord, og de må brukes. Av språklige virkemidler, er retoriske spørsmål de mest iøynefallende. Man finner tre slike i den andre strofen. «Hvor mange ord har vi om å holde ut? Når bruker vi dem? Hvor bruker vi dem?» Disse gir teksten en spesiell effekt. Leseren begynner å tenke som følge av dem, og innser sannsynligvis at forfatteren har rett. Dette kan være med på å skape et etos, i og med at forfatteren vinner tillit ved å vise at han har rett. Et annet virkemiddel som fremmer poenget, er linjedelingene og hvordan strofene er inndelt. Der er en viss struktur. I den ene strofen er han forholdvis tilbakelent, mens i det andre henvender han seg direkte til leseren i håp om å kunne påvirke ham eller henne. Sånn går det for alle de fire strofene. Det er altså patos og logos om hverandre. Lenke til kommentar
helenees Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Tuuusen takk Noen som har noe mer? Læreren sa innleveringen skulle være på 2-3 sider, og jeg har bare 1 & 1/2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå