Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvorfor skal man ikke være kristen?

Anbefalte innlegg

Det stemmer at det er skuespillere, men legg merke til det som står på slutten av videoen:

All text taken word for word from online fundamentalist forums

Altså er det fundamentalistene som gjør seg selv til latter.

Edit: Jøss, slått på målstreken.

Endret av Señor Bukkake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den videoen er jo garantert skuespill fra noen som vil gjøre narr av kreasjonister da. Det er ikke spesielt vanskelig å legge merke til.

Alt dei sei er tatt frå ei kreasjonistside på internett. Det er vel forøvrig ikkje gjort noko forsøk på å legge skjul på at dei som snakkar er ateistar som gjer narr av kreasjonistar.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bønn, viser flere studier at det ikke har noen effekt. [link]

Jeg anbefaler gjerne boken God Delusion / Gud, en vrangforestilling - av Richard Dawkins. Jeg var en skeptisk kristen på side 1 og en "gjenfødt" ateist når jeg var ferdig å lese. Fundamentalistiske kristne vil advare deg mot denne boka; den er jo skrevet av djevelen selv eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Dette er ting hun skrev som er tatt ut av sammenhengen, som hvem hun skrev det til og hvorfor hun skrev det.

Jeg har sett disse bortforklaringene før, så det var ikke mest for meg, men du utelot onanien.

Og, når hun kommer med påstander om ting som ikke nevnes i Bibelen, kjøper du det automatisk? Slik som gullkortene.

Beklager, glemte helt avsnittet med onanien. Om du vil, kan jeg gi deg en brif forklaring på hvorfor hun skriver at dette er skadelig på en slik måte, med sammenheng og omstendighetene hun skrev det i. Ut ifra mine observasjoner, tror jeg faktisk at onani er direkte skadelig, spesielt for psyken. Det virker derimot ikke som om du vil ha mine svar på spørsmålene du stiller, og at du har bestemt deg for å ikke ta inn over deg noe av det jeg skriver. Så jeg avventer med dette.

Lenke til kommentar
Ut ifra mine observasjoner, tror jeg faktisk at onani er direkte skadelig, spesielt for psyken.

Men vi snakker altså ikke ut i fra DINE observasjoner her men lang tids forskning og den sier at det slettes ikke er noe galt i onani, hverkan for gutter/menn eller jenter/kvinner. Tvert i mot er det både sundt og godt.

Så med mindre dine observasjoner er bassert på kristendommens tillærte frykt og skam på dette området, noe jeg tror de er!, så sier det seg selv at du ikke er istand til å gjøre skikkelige observasjoner, nettopp fordi du er ødelagt! Du tror dette er synd og skam fordi den religiøse læren din sier at dette er synd og skam, men det er faktisk ikke det. Så kan du nekte for dette så mye du vil, men dette er altså ikke observasjoner funnet ut av en gutt i et tankefengsel, men lang tids studie om evnet....

Men det er jo soleklart at det er VI som har låst oss på dette evnet, det sier seg jo selv, ikke sant ;) Du har jo dine flotte observasjoner og er opplært til å stole på de, som du stoler på andre observasjoner og lager sannhet av de.... Vet du, jeg er så glad jeg klarte å tenke sjæl og kom meg ut av tankefengslet du sitter så happy i nå... Syntes oppriktig synd på deg, for de har stjålet det fineste du har: Evnen til å tenke selv!!!

Lenke til kommentar
Som kristen, er jeg overbevist om at Gud kan og vil gi deg alle de bevisene du trenger for å tro på Ham - Han vet om "tegnene" ville lede deg til Ham, eller om "tegnene" kun ville prelle av på deg og kun øke din skyld. Tror også det ligger noe i det med den frie viljen vi har fått, at Gud ikke tvinger noen til å tro eller tvile, men gir dem små hint som er store nok for dem til å gjenkjenne Gud, og små nok til at man kan velge å overse dem og suplimentere med unnskyldninger og forklaringer.

Vel, jeg har ikke sett noen av hintene/tegnene som kan gjøre meg kristen, selv om jeg leter etter dem! Det blir for dårligt arbeid av Gud hvis han vil verve meg som kristen.

Lenke til kommentar
Mht. te og kaffedrikking

Så hvorfor ikke argumentere mot alt av sosiale sammenkomster? Man kan jo plutselig begynne å snakke stygt om andre! :roll: Hjernen er istand til å stimulere seg selv - bare å være i godt lag kan utløse kjemiske reaksjoner - te/kaffe/etc. trengs ikke.

Og påstanden om at Jesus liksom skulle ta alt av ondsinnet sladder personlig er jo direkte latterlig. Småligheten til den usynlige kompisen når nye høyder.

Nei, trådstarter... nå ser du sikkert at denne forfatteren ikke er verdt å bruke tid på.

Det var ikke poenget. Poenget var at koffeinholdige produkter burde unngås fordi ville gjøre det enda lettere å gi etter for sladring. Disse stimulantene tærer også fysisk på kroppen, slik som alkohol og røyk også gjør. Disse er kun negative for kroppen.

Om noen våget å prate skit om den du elsket, tror jeg ikke du hadde oversett det og følt at det var smålig av deg selv å bry deg / gjøre noe med det - spesielt ikke om du visste at vedkommende følte seg truffet og såret av det som ble sagt. Når det gjelder Jesus, så kan man ikke kalle det urimelig/smålig av Ham å føle seg brydd om f.eks. jeg hadde pratet nedverdigende skit om deg til andre bak din rygg. Han ville ta det meget personlig, ettersom Han verdsatte deg mer enn sitt eget fullkomne liv som universets mest opphøyde Makthavende sammen med sin Far. Det forundrer ikke meg at Gud blir fornærmet og såret av at noen slengte med leppen om dem som Gud hadde verdsatt høyere enn sitt eget liv - dvs. alle mennesker.

Lenke til kommentar
Ut ifra mine observasjoner, tror jeg faktisk at onani er direkte skadelig, spesielt for psyken.

Men vi snakker altså ikke ut i fra DINE observasjoner her men lang tids forskning og den sier at det slettes ikke er noe galt i onani, hverkan for gutter/menn eller jenter/kvinner. Tvert i mot er det både sundt og godt.

Så med mindre dine observasjoner er bassert på kristendommens tillærte frykt og skam på dette området, noe jeg tror de er!, så sier det seg selv at du ikke er istand til å gjøre skikkelige observasjoner, nettopp fordi du er ødelagt! Du tror dette er synd og skam fordi den religiøse læren din sier at dette er synd og skam, men det er faktisk ikke det. Så kan du nekte for dette så mye du vil, men dette er altså ikke observasjoner funnet ut av en gutt i et tankefengsel, men lang tids studie om evnet....

Men det er jo soleklart at det er VI som har låst oss på dette evnet, det sier seg jo selv, ikke sant ;) Du har jo dine flotte observasjoner og er opplært til å stole på de, som du stoler på andre observasjoner og lager sannhet av de.... Vet du, jeg er så glad jeg klarte å tenke sjæl og kom meg ut av tankefengslet du sitter så happy i nå... Syntes oppriktig synd på deg, for de har stjålet det fineste du har: Evnen til å tenke selv!!!

Det er helt greit. Kanskje forholdene hadde vært annerledes om du hadde mine erfaringer og jeg hadde dine, jeg vet ikke. Jeg har i hvert fall alt å vinne på å følge overbevisningen min, fordi jeg har aldri opplevd med intens lykke, sammenheng, mening og trygghet for fremtiden enn det jeg har siden jeg ble personlig kristen - i tillegg til de hardeste utfordringene ever. Men de styrker en. Jepp.

Lenke til kommentar
Som kristen, er jeg overbevist om at Gud kan og vil gi deg alle de bevisene du trenger for å tro på Ham - Han vet om "tegnene" ville lede deg til Ham, eller om "tegnene" kun ville prelle av på deg og kun øke din skyld. Tror også det ligger noe i det med den frie viljen vi har fått, at Gud ikke tvinger noen til å tro eller tvile, men gir dem små hint som er store nok for dem til å gjenkjenne Gud, og små nok til at man kan velge å overse dem og suplimentere med unnskyldninger og forklaringer.

Vel, jeg har ikke sett noen av hintene/tegnene som kan gjøre meg kristen, selv om jeg leter etter dem! Det blir for dårligt arbeid av Gud hvis han vil verve meg som kristen.

Hehe, det går helt fint. Gud vet sikkert når evt. tiden er inne, vil jeg tro. Kan gå år før noe skjer, selv når en har bedt for det - slik var det med meg, i alle fall. Sett bort ifra dette, hadde jeg om jeg ikke var troende, i hvert fall prøvd å be minst én gang om at Gud måtte vise seg på en slik måte at en er sikker dersom Han var der. :) Det er ikke noe galt i å gjøre dette om en virkelig er usikker.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha noen håning av hverandres tro her! Vi er på diskusjon.no og her diskuterer vi :)

For meg er dette akkuratt slik jeg vil ha det. Jeg leser alle innlegg, ser på alle linker, og lærer veldig mye om hva slags mening dere har. men viktigst av alt så lærer jeg hva grunnlaget til deres mening er, for det er det jeg er interessert i!

Dere hjelper meg veldig, takk :)

PS. bare å diskutere om andre temaer og, som om den boka, for det lærer jeg også mye av !

Endret av magnus717
Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall alt å vinne på å følge overbevisningen min, fordi jeg har aldri opplevd med intens lykke, sammenheng, mening og trygghet for fremtiden enn det jeg har siden jeg ble personlig kristen - i tillegg til de hardeste utfordringene ever. Men de styrker en. Jepp.

Og hva er dette? Jo, det er kjemiske reaksjoner i hjernen din som sier at du er lykkelig. Når du innbiller deg at det finnes en herre som redder deg alltid så gir det deg en selvsikkerhet og trygghet som gjør deg glad. Dette kan fåes på andre måter også, men noen må ty til religion.

Hva er mest sannsynlig; at du innbiller deg at gud finnes og føles bra ut av den grunn, eller at massevis av unaturlige, fysisk umulige og udokumenterte ting (som i feks bibelen) har hendt?

Jeg har lest mye av det kristne har hatt å si og vært i kirken en del (Ufrivillig dog), men selv nå klarer jeg ikke å skjønne hvordan religiøse feier bort all logikk og gir seg til 'herren'. :)

edit: har kanskje en spiss tone, men er ikke ment som håning/drittslenging.

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Det er ikke lenger noe som heter kristendom, i hvert fall ikke i den vestlige verden. Det finnes riktignok en gruppe mennesker som følger noen av levereglene man finner i bibelen, men bare de reglene som passer dem selv, resten gidder de ikke engang gjøre et forsøk på å følge.

Om gud hadde eksistert ville de "kristne" hatt mye å frykte, så de er ikke engang troende. De søker bare trøst i samholdet og virkelighetsflukten. Mennesker er flokkdyr, og det er ikke spesielt vanskelig å bli akseptert i den kristne flokk. Man bare angrer sine synder og ber om tilgivelse, så er den biffen klar.

Alt må for overmakten vike, og dårskap er lett match for naturlovene våre.

Lenke til kommentar
Jeg har i hvert fall alt å vinne på å følge overbevisningen min, fordi jeg har aldri opplevd med intens lykke, sammenheng, mening og trygghet for fremtiden enn det jeg har siden jeg ble personlig kristen - i tillegg til de hardeste utfordringene ever.

Jeg hadde ventet at du kom med "sink-mangel", eller noe slikt som argument mot onani, hørte den en del da jeg var Adventist.

Ikke vær redd for å tenke selv.

Virkeligheten er ikke noe å være redd for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...