Gå til innhold

Hvorfor skal man ikke være kristen?

Anbefalte innlegg

Før noen velger å si noe ala. "pga. moral", så er ikke det gydlig.

You beat me to it!!!

Alt for mange religiøse tror den dag i dag at de er voktere av moralen. De tror også gjerne at hvis de en dag voknet opp uten å ha noen tro på gud ville de gått fullstendig av skaftet og drept, voldtatt, stjelst og plyndret over en lav sko, men jeg VET at det ikke er tilfelle. Alle de jeg kjenner har vært ateister i en årrekke og ingen av de har gjort noe av det som er nevnt over, så dette er bare tull, som Zeke skriver.

Vi får ikke vår moral fra gamle hellige bøker, gudskjelov nær sagt, for ellers hadde vi hatt et jævelig samfunn hvis vi skulle gjort alt det bibelen alene vil ha oss til å etterleve og enda verre hvis vi skulle etterlevd det som står i de andre såkalte hellige bøkene... . Alle, båte ateister og religiøse, må forholde seg til den gjeldende moralen i samfunnet. Den forandrer seg hele tiden, alt etter hvor mye vi kan og lærer om ting rundt oss og om ting gennerelt... Lovene her i landet er likeså, de er laget for mennesker av mennesker og reflekterer også vår moral og hva vi i dag syntes er passende straff. Så moral kommer IKKE fra religiøsitet! Tvert i mot faktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Religion er oppskrytt og hjernevasking i stor skala(Ikke bare kristendommen, all religion) Jeg synes at religion skaper mer problemer enn godt her i verden.

Men men, helt greit om enkelt personer føler livet er mer verdt og finere ved og tro på noe større enn seg selv. Kjør på!

Lenke til kommentar
Religion er oppskrytt og hjernevasking i stor skala(Ikke bare kristendommen, all religion) Jeg synes at religion skaper mer problemer enn godt her i verden.

Men men, helt greit om enkelt personer føler livet er mer verdt og finere ved og tro på noe større enn seg selv. Kjør på!

Deg liker jeg! Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Religion har vore ein god måte å spre grunnleggande moralske og etiske reglar på, eg lurar på kor mange som hadde drevet med faenskap før i tida, når det var mindre utvikla rettsvesen, dersom dei ikkje hadde hatt ein Gud som "holdt auge med dei".

I dei fleste delane av verda har nokon religion mista den rolla til det moderne samfunnet og dets regler og normer.

Lenke til kommentar
Religion har vore ein god måte å spre grunnleggande moralske og etiske reglar på,

Ja, disse moralske og etiske regler er blitt gått gjennom mange ganger. Hva er din favoritt -- barnevoldtekt eller kvinneundertrykkelse?

eg lurar på kor mange som hadde drevet med faenskap før i tida, når det var mindre utvikla rettsvesen, dersom dei ikkje hadde hatt ein Gud som "holdt auge med dei".

Det var ikke mangel på faenskap "før i tiden", uansett hvilke oppdiktede skikkelser skulle holde øye med en.

Lenke til kommentar
Religion har vore ein god måte å spre grunnleggande moralske og etiske reglar på,

Ja, disse moralske og etiske regler er blitt gått gjennom mange ganger. Hva er din favoritt -- barnevoldtekt eller kvinneundertrykkelse?

eg lurar på kor mange som hadde drevet med faenskap før i tida, når det var mindre utvikla rettsvesen, dersom dei ikkje hadde hatt ein Gud som "holdt auge med dei".

Det var ikke mangel på faenskap "før i tiden", uansett hvilke oppdiktede skikkelser skulle holde øye med en.

Tenkjer vel meir på du skal ikkje drepe, stjele, vere utro osv.

Mangel på faenskap har det aldri vore, men gudefrykt er eit mektig redskap, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

Religion har vore ein god måte å spre grunnleggande moralske og etiske reglar på, eg lurar på kor mange som hadde drevet med faenskap før i tida, når det var mindre utvikla rettsvesen, dersom dei ikkje hadde hatt ein Gud som "holdt auge med dei".

I dei fleste delane av verda har nokon religion mista den rolla til det moderne samfunnet og dets regler og normer.

Du er kristen, eller 'bedriver' en annen religion, mao?

Det eneste religion gjør er å lure folk trill rundt, ingenting av det er sant. Det er heller ikke noe vits i å tro på at man kommer til et bedre sted når man er død, hvis man ikke bedriver kriminelle handlinger når man lever, etc.

Mindre utvikla rettsvesen og religion har ingenting med hverandre å gjøre. Er ingen som holder øye med deg uansett hvordan du vrenger og vrir på det. Det er aldri bevist, mao.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Dette lærer jo man helt fra dag 1, uten å tro på noe som helst religion? Er ikke sånn at man slår løs på hverandre selvom man ikke hører til en religion.

Lenke til kommentar

Du er kristen, eller 'bedriver' en annen religion, mao?

Det eneste religion gjør er å lure folk trill rundt, ingenting av det er sant. Det er heller ikke noe vits i å tro på at man kommer til et bedre sted når man er død, hvis man ikke bedriver kriminelle handlinger når man lever, etc.

Mindre utvikla rettsvesen og religion har ingenting med hverandre å gjøre. Er ingen som holder øye med deg uansett hvordan du vrenger og vrir på det. Det er aldri bevist, mao.

Nei, eg er ateist.

Men, i motsetning til deg klarer eg å sjå religion frå begge sider, objektivitet mao, kjekt å ha.

Religion er ikkje ein enkel enhet, det er satt saman av medlemma av den religionen, nokon av medlemma bedriv faenskap, fleirtalet gjer det ikkje, slik er det blandt ikkje-religiøse også.

Hvalder:

"Tenkjer vel meir på du skal ikkje drepe, stjele, vere utro osv."

Dette lærer jo man helt fra dag 1, uten å tro på noe som helst religion? Er ikke sånn at man slår løs på hverandre selvom man ikke hører til en religion.

Gjer du? Kvifor har det ikkje alltid vore slik da?

Lenke til kommentar

Mangel på faenskap har det aldri vore, men gudefrykt er eit mektig redskap, på godt og vondt.

Vet ikke hvem de fryktet jeg... gud, eller de sadistiske og voldelige personene som "forkynnet" guds ord, og som satt med dømmende makt før i tida, altså prestene. Er ikke vanskelig å velge vellom jernjomfrua eller konvertere til kristendom for å si det sånn..

Det er vel rimelig selvmotsigende for en kristen å frykte gud, som skal være en så god, elskende og likandes kar.

Lenke til kommentar

Gjer du? Kvifor har det ikkje alltid vore slik da?

Du forstår ikke du?

Det har alltid vært sånn at man lærer det, men det er ikke alle som velger å følge det. Slik er det uansett om du tror på en religion eller ikke. Jeg trenger ikke en kristen-religion/budskap for å lære meg hvordan jeg skal oppføre meg. Det er det ingen som behøver.

Easy as Dell.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Og det har alltid vært sånn, mennesker har alltid levd i grupper, og hvis man da hadde slått hverandre ihjel ved enhver anledning så hadde ikke gruppen fungert. Spør du meg så har alltid moral og levesett fulgt utviklingen i de forskjellige samfunn.

Hadde det vært veldig vanlig å klubbe hverandre ned og stjele fra alt og alle så ville nok de ti bud hatt med andre forbud enn disse, rett og slett for å lettere bli godtatt.

Lenke til kommentar

Det er vel heller dykk som ikkje forstår det, dykk ser bare på enkelte scenario, enten er dykk for dumme til å sjå på andre saker eller så velger dykk å unngå dei.

Typisk før i tida var mange mindre samfunn som hadde stridigheiter mellom seg, med innførelsen av verdsreligionane blei slike mindre samfunn organiserte til større, betre organiserte samfunn.

Det stemmer at dyr har ein innebygd eigenskap for moral, men det er fordi det lønner seg å leve i grupper. Finn du deg sjølv i ein situasjon der det tilsynelatande er meir lønnsamt å drepe og stjele så er det nok av folk som vil gjere det, men er du opplært til at det ikkje er lønnsamt å oppføre seg egoistisk så er det meir sannsynleg at du avstår. Uavhengig av korleis religion fungerar i praksis så er det ein del av læresetninga at du skal tenkje på andre.

Lenke til kommentar
Det er vel heller dykk som ikkje forstår det, dykk ser bare på enkelte scenario, enten er dykk for dumme til å sjå på andre saker eller så velger dykk å unngå dei.

Typisk før i tida var mange mindre samfunn som hadde stridigheiter mellom seg, med innførelsen av verdsreligionane blei slike mindre samfunn organiserte til større, betre organiserte samfunn.

Det stemmer at dyr har ein innebygd eigenskap for moral, men det er fordi det lønner seg å leve i grupper. Finn du deg sjølv i ein situasjon der det tilsynelatande er meir lønnsamt å drepe og stjele så er det nok av folk som vil gjere det, men er du opplært til at det ikkje er lønnsamt å oppføre seg egoistisk så er det meir sannsynleg at du avstår. Uavhengig av korleis religion fungerar i praksis så er det ein del av læresetninga at du skal tenkje på andre.

Det kan godt hende at religion har samlet små samfunn slik at der har utviklet seg, men dette hadde skjedd også uten religion, kan faktisk hende at vi hadde vært enda lenger framme dersom vi ikke hadde blitt hindret i å tenke annerledes før i tida. Vitenskapsmenn som oppdaget nye ting ble jo hengt ut som kjettere og stoppet dersom de fant ting som ikke samsvarte med prestenes syn osv. Hitler samlet jo også tyskerne til ett ganske mektig og slagkraftig folkeslag.. Det handler om tilhørighet. Hvis du nektet å følge nazistene i tyskland, så ble du utstøtt... Uten å sammenligne nazismen på noen måte med kristendommen, så ble man også utstøtt dersom man ikke ble kristen når den religionen kom her til lands.

Alle mennesker(selvfølgelig enkelte unntak) forstår om man gjør noe galt mot andre, uansett om man ikke har hørt om religion engang. Det ligger i oss! Mennesket hadde ikke klart seg på egenhånd, derfor tilpasser man seg. Lover, regler og moral kommer av samfunnets utvikling.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at religion har samlet små samfunn slik at der har utviklet seg, men dette hadde skjedd også uten religion, kan faktisk hende at vi hadde vært enda lenger framme dersom vi ikke hadde blitt hindret i å tenke annerledes før i tida. Vitenskapsmenn som oppdaget nye ting ble jo hengt ut som kjettere og stoppet dersom de fant ting som ikke samsvarte med prestenes syn osv. Hitler samlet jo også tyskerne til ett ganske mektig og slagkraftig folkeslag.. Det handler om tilhørighet. Hvis du nektet å følge nazistene i tyskland, så ble du utstøtt... Uten å sammenligne nazismen på noen måte med kristendommen, så ble man også utstøtt dersom man ikke ble kristen når den religionen kom her til lands.

Alle mennesker(selvfølgelig enkelte unntak) forstår om man gjør noe galt mot andre, uansett om man ikke har hørt om religion engang. Det ligger i oss! Mennesket hadde ikke klart seg på egenhånd, derfor tilpasser man seg. Lover, regler og moral kommer av samfunnets utvikling.

Du er en bra mann, Halvorsen! Kunne ikke blitt mer enig.

Lenke til kommentar
Det kan godt hende at religion har samlet små samfunn slik at der har utviklet seg, men dette hadde skjedd også uten religion, kan faktisk hende at vi hadde vært enda lenger framme dersom vi ikke hadde blitt hindret i å tenke annerledes før i tida. Vitenskapsmenn som oppdaget nye ting ble jo hengt ut som kjettere og stoppet dersom de fant ting som ikke samsvarte med prestenes syn osv.

Dette er forvrenging av fakta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Relationship_...Conflict_thesis

Kirken har tradisjonelt fungert som et middel for undervisning og utvikling av vitenskap, og det er lite som tyder på at religion har stagnert vitenskapen i noen stor grad. Det er uansett vanskelig å forestille seg en historie uten religion. I alle tilfeller er mennesker naturlig i opposisjon mot ny viten som ikke samstemmer med gammel, og de som ble erklært "kjettere" kom i hovedsak i konflikt med de samtidige vitenskapsmenn uavhengig av kirkelige institusjoner. Det aristoteliske paradigme var en stor kløft å krysse. Selv om kirken støttet dette synet, blir et galt å erklære kirken som en hovedproponent, for den var bare en kanal for det generelle konsesuset.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Sjå på Afrika f.eks. Kanskje hadde det vore ferre stammekrigar og meir fokus på utvikling av sammfunnet opp igjennom åra om dei hadde hatt eit slags felles banner å forene seg under. Spekulasjonar blir det i begge tilfeller, dette er umogleg å vite.

Nokre religiøse grupper har nok ikkje vore optimale for utviklinga av moderne vitskap, men innverknaden dei har hatt har kanskje vore mindre enn mange trur. Som dei kristne her på forumet har påpeikt fleire gongar er det nok av gudfryktige menn og kvinner som har drevet utviklinga framover.

Eg ser ingen grunn til å blande inn Hitler.

Du sei både at moral ligg i oss og at den er eit resultat av samfunnets utvikling, bestem deg.

Mange mennesker ser ut til fint kunne takle å drepe andre dyr, det byr kanskje på utfordringer å drepe medlemmer av sin eigen rase, men vi har fleire artar som gjer dette også.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Vel, budskapene er fine, de, men 1) de er ikke akkurat kristne 2) kristne budskap inkluderer disse, såvel som nettopp drap, så jeg tviler på nytteverdien eller ærligheten av det kristne budskap.

Utvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...