Gå til innhold

Bygge spill-PC med i5 og HD5850

Anbefalte innlegg

Ser dette ut til å være en god gamer?

Holder PSU?

Vet at skjermkortet er stort. Er et midiATX-kabinett stort nok?

Er skjermen fra Samsung god for gaming eller er det noe annen skjerm som gir mer "verdi pr krone" i den størrelsen?

Har valgt billigste hovedkort i Asus sin P7P55-serie. Hva går jeg egentlig glipp av kontra det å velge en dyrere modell i serien, eller eventuelt et kort fra Gigabyte eller MSI?

Har ved neste korsvei tenkt å supplere med SSD for OS og applikasjoner.

post-107668-1257974992_thumb.jpg

Endret av vannreven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her rant det ikke akkurat inn med svar, men men

Har søkt og lest mye det siste døgnet og står igjen med egentlig ett spørsmål

Er skjermen fra Samsung velegnet for gaming og/eller er det andre skjermer i samme størrelse som gir mer valuta for pengene uten at det går ut over spilleopplevelsen?

I oppsettet er skjermen den dyreste enkeltkomponenten og jeg vil heller spare noen kroner i stedet for å kjøpe en billigere skjerm og lagt de samme kronene i f.eks. HD5870.

Føler meg usikker rundt dette med skjermer

Lenke til kommentar

+1 leifnar

når det kommer til skjerm har jeg noen tips til hva man burde være på utkikk etter.

Responstid:

Så lav som mulig helst rundt 2 ms, men det sies at alt under 8 skal være ok. Jeg har aldri hatt en lcd med høyere enn 2 selv.

Kontrast:

Vanskelig å si siden de måles i statisk og dynamisk. Statiske verdien er lavere eller like dynamisk. Men som en tommelfinger regel. aldri noe under 1000:1 og helst mye mye mer. Min har 70000:1 dynamisk contrast.

maksoppløsning:

Denne er en ting folk noen ganger glemmer. Har hatt kompiser som ble forbanna fordi skjermen deres ikke takla 1920x 1200. Smaks saks egentlig, men bare vær obs på at du er komfortabel med den faktiske maks oppløsningen.

refresh rate:

Fille ting egentlig siden lcd er cappa på 65 eller noe slikt. Men bare pass på at den ikke har noen syk 50 hz refresh rate eller noe. Skulle ikke være noe problem på kvalitets merkene, men man vet aldri.

Når jeg skal ha ny skjerm kikker jeg som oftest på hvilken størrelse jeg vil ha og hvor mye penger jeg er villig til å bruke og så sammenligner jeg verdiene ovenfor.

Jeg er heller ikke ukjent med å dra ned på datakjeden, mamoz etc og få den snille butikkmannen til å vise meg skjermene. Det er før jeg går på nett og bestiller den på det billigste stedet da.

En annen ting som kan være intresangt å legge merke til er standen som kommer med. Før hadde skjermene skikkelig kule og funskjonelel stander, men sist jeg kjøpte skjerm ( en samsung) så hadde den en slik kjip dritt stand. Heldigvis hadde jeg en teleskop stand liggende som passet.

Lenke til kommentar

Mange takk for gode innspill vedr valg av skjerm. Bra skjerm til ca halvparten av utgangspunktet er gull verdt, da vil jeg vurdere kjøp av SSD i tillegg (intel x-25). Men som nevnt ovenfor er utfordringen å få tak i skjermkortet.

Av og til kan man lure på hvordan produsentene tenker. Lansere nye kort, få dem omtalt og testet og skape store forventninger, og så kan dem ikke levere!!! I mellomtiden faller interessen og salget av gamle serier. Dette må koste mye.

Lenke til kommentar

Min LCD (av merke LG) har en responstid på 5 ms og funker fjell. Jeg har riktignok ikke prøvd avspilling av HD-filmer på den - siden den ikke støtter HD. Men jeg kan skrive under på at 5 ms oppleves som mer enn kjapp nok update til bare spilling.

Det er helst ved visning av Full-HD film du vil ned på 2 ms.

Lenke til kommentar
Min LCD (av merke LG) har en responstid på 5 ms og funker fjell. Jeg har riktignok ikke prøvd avspilling av HD-filmer på den - siden den ikke støtter HD. Men jeg kan skrive under på at 5 ms oppleves som mer enn kjapp nok update til bare spilling.

Det er helst ved visning av Full-HD film du vil ned på 2 ms.

Uenig.

Responstid er tida fra skjermen får bildesignaet til det vises. Om bildet spilles av 5 ms (0,5 % av et sekund) etter at det sendes fra skjermkortet, er irrelevant. Skal du spille, derimot, er det greit at du får se hva som faktisk skjer i spillet, og ikke hva som skjedde for litt sida.

Etterslep, på den andre sida, er noe annet.

Ellers - 5 ms bør holde i massevis. Husk at det er veldig kort tid vi snakker om.

Lenke til kommentar

PLanlegger en pc til rundt 12k jeg å med i5 og hd5850 el 5870... så lurte jeg på om jeg kan ta i bruk mitt gamle Thermaltake Xaser II kabinett. Ble riktignok kjøpt for 6-8år siden eller noe. Sparer jo 1000kr der så hadde vært kjekt.

Her er link til Xaser nr 6 i serien http://uk.thermaltake.eu/product_overview...._CID=C_00000028

Her fant jeg et bilde av mitt gamle kabinett http://img.tomshardware.com/cn/newsimages/...01/img_1081.jpg

Når det gjelder sata kabler har jeg sikkert den gamle store varianten. Er det ny teknologi på denne fronten? har hørt rykter om at de er så små som usb kabler :p er disse dyre? følger de med i komponent pakkene?

Håper på svar. takk

Endret av BoRsE
Lenke til kommentar

Ja da begynner jeg å bli ferdig med oppsettet. Har valgt samme cpu, hovedkort, minne, men byttet ut gfxkort med 5870, byttet ut skjermen med en benq 24 og PSU til 750W.

Men hva må jeg nå bestille av ekstra utstyr? kjølekrem og kabler og slikt?

er det kun Sata kabler jeg må ha for å putte ting sammen? noe å anbefale her?

Endret av BoRsE
Lenke til kommentar

det meste av kabler følger med. Untatt HDMI kabel til skjermen.

Extra utstyr kan du kanskje kjøpe en annen cpu kjøler og noe termisk paste. Et anti statisk armbånd om du ikke har det. Sata kabler kommer det ofte en bunte med til hk. om du skal koble noe mer enn 3-4 sata komponenter til hk så kan det hende du må kjøpe en ekstra. Men tviler på at det er noe issue.

andre ting som kan være greit å hive på er en god mus matte. du kan alltids se om det er annet smårips som frister. Siden det litt kjipt å betale frakt for smått.

Lenke til kommentar
Hmm ok takk takk. ehm dette antistatiske armbåndet, hva er det for noe? lett rundt på www.dustinhome.no men fant ikke noe slikt.

Så til slutt... windows 7... er dette nødvendig? OEM og PFF eller noe ? hva er egentlig forskjellen?

Antistatisk armbånd gjør at statisk elektrisitet avgitt av din tørre nerdehud (no offense :!:) ikke gir støt som kan skade elektronikken. Helt klart greit å ha, det koster jo en knapp hundrelapp.

Win7 er å anbefale over Vista. For å ta OEM vs. fullversjon (aner ikke hva PFF skal være for noe), sakser jeg litt fra denne tråden:

En OEM lisens selges normalt kun med nye pcer, men det har blitt et fast valg hos de fleste nettbutikkene til folk som bygger pcer selv. En OEM lisens binder seg opp mot hovedkortet i pcen du installerer og aktiverer Windows 7 på første gangen. Det betyr at om du bytter hovedkort, så får du ikke aktivert Windows 7 igjen, uten å ringe Microsoft for å aktivere over telefon. Noen ganger går dette bra, andre ganger ikke. Så det er en risk å ta ved å velge en OEM lisens hvis du bytter pcer ofte.

Anbefaling: Har du en pc du tenker du skal bruke de neste 2-3 årene, og ikke har planer om å bytte ut hovedkort etc, så er OEM lisensen noe for deg.

Fullversjonen gir deg alle valgene du ønsker. Du kan enten oppgradere din Vista, du kan ta en “clean install” rett fra DVD platen og du kan flytte lisensen til så mange pcer du vil, men du kan kun bruke lisensen på EN pc samtidig. Folk som har testet dette, sier at de har fått installert Windows 7 3 ganger på 3 ulike pcer uten problemer, men du kan risikere å få problemer om du har tre pcer kjørende på samme lisens, når de begynner å laste ned oppdateringer etc fra Windows update.

Anbefaling: Bytter du pcer ofte eller bytter du hardware ofte, så er fullversjonen noe for deg. Husk at Windows 7 er operativsystemet som gjelder for de neste 2-3 årene minst, så greit å ha en fullversjon om du tenker at du kommer til å bytte pc i løpet av den tiden.

Lenke til kommentar

annen lite kjent faktum med fullversjon er at du har oppgraderings mulighet. Som oftest tilbyr de en oppgraderings pakke til fullversjon kunder når et nytt os kommer.

Det vil si at istede for å kjøpe en ny OEM versjon neste gang et windows OS kommer så kan du bare oppgradere ditt eksisterende for en rimeligere penge.

full versjonen gir deg også tilgang til windows brukerstøtte. Det gjør ikke OEM versjonen. Ikke det at jeg noen gang har hatt bruk for brukerstøtten deres da.

for folk flest holder OEM versjonen lenge.

om du er student kan det være verdt å sjekke ut om din utdannings institusjon har en avtale om student pris.

http://www.microsoft.com/student/en/us/sof...windows-7.aspx#

anti statisk armbånd er noe enhver pc bygger burde ha

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15430 armbånd

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21414 hansker

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.21409 fingertupper

NB!:

Vente tiden på dealextreme kan være litt lang.

er litt nub at dustin ikke har noe å tilby.

Men uansett skulle de fleste databutikker ha inne et overpriset statisk armbånd til rundt hundrelappen eller under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...