Gå til innhold

hvorfor har amd mindre kraft enn det som står?

wil

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvorfor alle AMD CPU`ene har mindre kraft enn det som står? f. eks XP2600+ 2.083 MHZ hvorfor er det, det da? hvorfor kan det ikke bare være sånn som på Intel sine CPU`er at når det står f. eks 2,5 GHZ så er det 2,5 GHZ?

Har enda ikke skjønt det, kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg lurer på hvorfor alle AMD CPU`ene har mindre kraft enn det som står? f. eks XP2600+ 2.083 MHZ hvorfor er det, det da? hvorfor kan det ikke bare være sånn som på Intel sine CPU`er at når det står f. eks 2,5 GHZ så er det 2,5 GHZ?  

Det har med at klokkehastighet er ikke alt i verden som desverre mange ikke vet. Svært mange tror at 2.5 Ghz er bedre enn 2 Ghz. Siden AMD sine prosessorer er raskere enn Intel sine på samme klokkehastighet(når man snakker om P4), så valgte AMD å merke de slik for å få folk til å forstå at de er like rask. Dette stemmer desverre ikke helt lenger, da de overdriver med merkingen sin. (f.eks så burde xp3200+ være merket XP2800+ da det er mer reelt)

F.eks så er Intel sin Pentium M 1.6 Ghz like rask som Pentium 4 2.4 Ghz

Lenke til kommentar

Eks. XP2600 (XP står da for eXtreme Performance, det er en pr-rating som amd bruker)

Og som overload sa, MHz/GHz er ikke alt som gjelder, arkitektur er også viktig, for den cpu'n som er best konstruert vil også yte best, uavhengi av klokkehastigheten (til en hvis grad, en cpu på 1MHz vil vel aldri klare å ta en cpu på 10GHz uansett arkitektur, er ikke helt kyndig på dette området men du fatter vel poenget)

Og tilbake til den pr-ratingen, den er nok der for at AMD skal få solgt mest mulig cpu'r (altså et salgstriks) uten den ville mange sikkert tenkt ; "bare 2GHz?, da kjøper jeg heller Intel med 3GHz"

Den pr-ratingen kan brukes opp mot Intel sine P4 cpu'er, men i følge AMD er den laget etter Duron/T-Bird (husker ikke helt)

Altså som du ser så vil en AMD XP2600 som kjører på 2,083GHz, være omtrent like rask (eller bedre) som en Pentium 4 på 2,6GHz

Lenke til kommentar

Da bør du kjøpe deg celeron, de har MASSER av kraft :roll:

Uff. Dette burde vært i en sticky faq, at amd sin mhz er relativ.

Lenke til kommentar

Dette stemmer desverre ikke helt lenger, da de overdriver med merkingen sin. (f.eks så burde xp3200+ være merket XP2800+ da det er mer reelt)

Ikke helt enig. Når man sammenligner Intel med 533MHz bus så blir ratingmerkingen til AMD mer riktig.

Så lenge Intel har tregere prosessorer enn de med 800MHz bus så kan AMD merke prosessorene sine etter det...

Det viser også hvor missvisende ytelsen er på de forskjellige pentium 4 plattformene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...