Sk!ppy Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Okey, høres interresant ut, derfor du kan selge for 5% under dx pris, uansett! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 nesten litt pyramidespill, en nybegynner vil ha null sjanse mot de som har drevet på en stund og får bedre priser i en eventuel priskrig. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Så en nybegynner burde satse på få varer da, og få solgt masse av de, for å få solgt de billigere, og så utvide antall varer? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 tja satse på en nisje med varer du kan mye om så du kan skrive utfyllende om de istedenfor spamme på med varer er vel beste starten. kan du gi de som spør om noe utfyllende og "folkelige" svar så ola nordmann forstår det blir han fornøyd og anbefaler deg når noen spør hvor han kjøpte det fra. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Noen som har forslag til navn på domenet/nettbutikk da? tenkte f.eks første bokstavene i etternavnet mitt, og så .net - men det er tatt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Tenkte jeg skulle gi noen kommentarer til forretningsmessige og legale forhold. 1. Dersom du selger ikke CE merkede produkter i større omfang, altså virksomheten kan defineres om kommersiell vil du være ansvarlig. Importøren er faktisk ansvarlig for at varene tilfredsstiller norske/europeiske krav. Hvor definisjonen på kommersiell går er ikke sånn direkte enkelt å vite, men er man registert som firma er det ingen reell diskusjon. Om omfanget er så stort at man er momspliktig, så kan man også regnes som kommersiell (profesjonell aktør). Selger man via egen side vil man trolig også regnes som dette - selv ved lavere omfang. 2. Så fort man kan defineres som kommersiell/profesjonell aktør, så vil alt salg til private være omfattet av forbrukerkjøpsloven (og diverse EU-direktiv). 3. Å få inn varer i småpakker til under 200 kr vil i en slik setting være ulovlig så langt jeg kan tolke loven. 200 kr grensen gjelder nemlig ikke noe som kan oppfattes som kommersiell virksomhet. Nå vil det heller ikke være noe hensikt, er man på et nivå der man er momsregistert vil man a), ordne skikkelig avtale knyttet til fortolling (egenfortollig som importør), b), ha fradrag for inngående moms. PS! Jeg synes det er helt glimrende at enkelte ser det som interessant å drive "videresalg" (import/salg) av vare fra DX og andre. Men vær oppmerksom på alle de lover og regler som er knyttet til "kommersiell" virksomhet. Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Dere som selger på finn.no ol. Hvordan får dere betalt av kunden og hvordan sender dere pakkene? Smartpostesker? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 jeg driver dropship og kontaktet tollvesenet som gidde meg det svar at sålenge det var videreformidling av ordre til en utenlandsk levrandør som sendt varene sto momsansvaret på kjøperen og 200kroners regelen gjaldt da fortsatt. ansvarsforholdene om de havner på meg eller levrandør har ikke jeg studert så veldig mye siden jeg hovedsakelig tar meg av den tekniske siden ikke det lovlige. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 jeg driver dropship og kontaktet tollvesenet som gidde meg det svar at sålenge det var videreformidling av ordre til en utenlandsk levrandør som sendt varene sto momsansvaret på kjøperen og 200kroners regelen gjaldt da fortsatt. ansvarsforholdene om de havner på meg eller levrandør har ikke jeg studert så veldig mye siden jeg hovedsakelig tar meg av den tekniske siden ikke det lovlige. Er vel dette man kaller Gråsone, da det ikke er helt klart hvem som er ansvarlig for hva. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Er vel dette man kaller Gråsone, da det ikke er helt klart hvem som er ansvarlig for hva. En selger ER selger, uansett hvordan man vender på det. Dropship forandrer ikke dette. Webmerc-butikker som f.eks. Amentio er drop-shippere og, siden de bare tar imot ordre/penger, mens varen blir sendt direkte fra grossist til kunden. Det fratar alikevel ikke Amentio for selger-ansvar og forpliktelser. Hvis man skal være pirkete Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 amentio sluttet vel med dropship i fjor, alt av bestillinger jeg har fått fra de i år får de tingene tilsendt så sender de til meg igjen. hvor man skal være pirkete Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Sant nok, de sender nå for tiden en del varer fra eget lager, men du tok "poenget"? For å si det sånn, selv ved dropship-salg fra DX og lignende steder. kan man som selger bli holdt økonomisk/strafferettslig ansvarlig hvis noen f.eks. skader seg sjøl eller andre med produkter man har solgt. Man bør således ta høyde for (eller forsøke unngå) potensielle worst-case scenario. Just my two cents Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 burde vel kanskje hørt med en advokat og få hans tolkning på ansvaret, evnt hvordan fraskrive seg det Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Dropship eller ikke er egentlig av liten betydning. Nesten like viktig er om man som selger er å oppfatte som profesjonell (kommersiell) aktør eller privatperson. Selv ved dropship er selve avtalen mellom deg som selger og kjøper i juridisk forstand. Selger man som privatperson er ansvarsforhold etc noenlunde begrenset, men opererer man som profesjonell aktør (gjennom registert) firma blir det med en gang langt mer komplisert. Og det var egentlig det som var mitt viktigste poeng med forrige post. Så fort man begynner salg via egen nettside, satser på litt omfang, nærmer seg eller kommer over beløpsgrenser for mva og lignende, så skal man passe på å gjøre ting korrekt. Om ikke man passer på, så kan konsekvensene faktisk bli relativt alvorlige, f.eks. 1. Man kan komme i erstatningsrettlig ansvar. 2. Man kan risikere å bryte tolloven eller annet lovverk. Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) vel om du er oppstarter kan du starte med noe så enkelt som ide til sata adaptere. kjøpte en på dx til sånn latterlig pris. sjekka hva en såpgodt som samme vare kostet på mamos i butikken. Pris DX noe alla 3 dollar. Pris mamos 250 kroner. Ikke inkludert frakt. så kjøpte 3 tok en selv solgte 2 til venner fro 100 spenn hver. er bare fille beløp da. men konseptet med å kjøpe noe for venner er der. Om du ikke har noe imot hasslet. Ipod snips og snaps er også områder med god profitt margin. Spesielt aldere og cases. Bare finn ut hvilken ipod/iphone versjon coveret er laget for da. vurderte å kjøpe noen nye mobil ladere når den nye mini usb standarden komemri europa. Regner med at man kan tjene litt på det. Endret 13. november 2009 av paalrh Lenke til kommentar
fgr Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) jeg får fnatt alt dette peset om lover og regler. tydelig at norge ikke vil ha flere småbedrifter.. EDIT: Å HERREJERREMIAS takk gud, de produktene jeg hadde bygd opp hele nettbutikken min rundt, VAR CE-GODKJENT, TAKK CHINEZE KOMPANY, TAKK! :fun: :fun: Endret 13. november 2009 av jagarock Lenke til kommentar
discostu Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 jeg får fnatt alt dette peset om lover og regler.tydelig at norge ikke vil ha flere småbedrifter.. EDIT: Å HERREJERREMIAS takk gud, de produktene jeg hadde bygd opp hele nettbutikken min rundt, VAR CE-GODKJENT, TAKK CHINEZE KOMPANY, TAKK! :fun: :fun: Hvordan ser man det? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Regner med at det er et stempel på varene? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 (endret) jeg får fnatt alt dette peset om lover og regler.tydelig at norge ikke vil ha flere småbedrifter.. EDIT: Å HERREJERREMIAS takk gud, de produktene jeg hadde bygd opp hele nettbutikken min rundt, VAR CE-GODKJENT, TAKK CHINEZE KOMPANY, TAKK! :fun: :fun: Nå er de reglene relativt like i alle europeiske land, f.eks CE godkjenningen. Faktisk er jeg meget glad som både som forbruker og næringsdrivende at de fleste reglene finnes. @LaCrouX: CE godkjente vare er merket. Normalt sammen med "produktnummer" etc på varen. [OT] Nå er vel neppe etablering av småforetak som importerer billige kinesiske produkter det vi har virkelig bruk for i Norge. [/OT] Endret 15. november 2009 av Bolson Lenke til kommentar
Hvem Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hvordan virker finn.no sin "Trygg betaling" det står ikke alt jeg vil vite på infoen finn har. Vet at det går igjennom noe som heter PayEx elns. Kan kunden betale via nettbank og selger ta ut pengene på posten og motsatt eller går det bare over nettbank? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå