Gå til innhold

Videresalg/Videreformidling av varer (DX)


Anbefalte innlegg

mener du man skal avsløre sine egne tips og triks til andre som skal konkurrere med deg? :hmm:

 

 

Vel du er nå tross alt en av de som har skrytt I DealExtreme tråden om hvor mye du importerer å det ene å det andre, klart folk ønsker å gjøre det samme, det som kommer til å skje til slutt er at Norge kommer til å eksplodere av Kina Produkter og prisene må ned, dette betyr mindre i lomma på de som har holdt på med dette en stund.

ja prisene vil nok gå ned, men i en priskrig vil de nye være ganske dødsdømt siden vi som har holdt på en stund kan selge for selv et par prosent under dx sine normalpriser og fortsatt tjene penger.

 

men akkurat som du sier norge vil eksplodere, er ganske få av de som har drevet på en stund som fortsatt kun markedsfører i norge.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ftp-problemer er vel mat for egen tråd? ;)

 

Jeg har gått med en liten dropshipper i magen en stund. Har et "konsept" som ikke er så utbredt (selv om tingene er vanlig), så tror ikke konkurransen blir så stor som den kunne blitt, selv om jeg selvfølgelig sikkert kommer til å ha noen felles produkter med andre. Kunne sikkert tjent/solgt mer ved å selge det meste og det mest populære, men har ikke lyst på for mye jobb, og vil heller prøve å være litt "smal".

 

Kjøpte meg til og med domene for en tid tilbake, men pga. lite fritid stoppet det der. Det var en annen ting som stoppet meg og: Volumerate har jo ikke gratis frakt, og skal man få nok produkter til at det lønner seg, risikerer man at kunder må vente lenge, siden man må holde ordrer til man får fyllt opp. Evt at profitten blir ekstremt liten pga dyr frakt per gjenstand. Jeg regner jo ikke med å ha 100 kunder om dagen. I tillegg måtte man sende dem en exel-fil for at de skulle shippe ordrene til ulike adresser, så vidt jeg forstod. Tungvindt og dyrt.

 

Dealextreme på den andre siden, har gratis frakt, men det frister ikke å legge inn ordrene manuelt og endre adresser på dem i ettertid. I tillegg blir man jo ikke "storkunde", og får ikke rask kundesupport hvis det er noe. (Og det vil man jo helst ha, sørig mtp kunder som venter). I tillegg setter de bare en lapp over deaxtreme-logoen, og man får ikke sin egen, så vidt jeg har skjønt.

 

I tillegg er jeg bekymret for lovligheten. Som kommende jurist tar deg seg, mildt sagt, ekstremt dårlig ut med skattesnyt på rullebladet, enten det var overlagt eller ikke.

 

Enkeltmannsforetak betyr vel at man ikke får ferdigutfylt selvangivelse, og bare der kan det bli mye stress. I tillegg drukner man i telefonselgere, folk som skal tilby deg det ene og det andre, og det er en del pes. Legg til at jeg sannsynigvis flytter neste sommer også, og ser for meg en haug med papirer som flyter rundt i Posten og et helvetes styr.

 

Det burde være mulig å skatte av inntekter på seg selv, uten å ha et selskap... Har faktisk vært inne på tanken å starte et norskregistrert utenlandsk foretak (nærmere bestemt et ltd.) Men det er jo tungvindt også. Har også vurdert AS, men det blir overkill. Og det er vel gjerne en de ekstra regnskapsregler

 

Håper særlig du kan svare på DX/VR-spørsmålene, cruzader - hvordan man ordner det med egen logo, frakt til ale kundene o.l. enklest mulig. Regner med du har noen automtiseringstips også, men skjønner hvis du ikke har lyst å dele dem med allmennheten. Hvis du har lyst, kan vi godt ta det på PM, hvis du ender opp med å ikke anse meg som en trussel, er det kanskje lettere å lette lit på sløret? :wee:

Lenke til kommentar

bruker xml filer når jeg bestiller med dealextreme, siste listen jeg sendte inn var mandag for 60ordre hvor samtlige nå er sendt.

har en kundebehandler jeg kontakter er det noe, er ca samme systemet som volumerate har men de setter listen noe høyere i forhold til antallet ordre du må ha.

 

har sendt inn registrering til brønnøysundregisteret for firma, så blir det volumerate/dealextreme i startfasen, så direkteimportere de varene som selger mest til bedre priser når firmaet har pengene til det med fortsatt dropshop også for og fylle bredden i butikken.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Så du handler med Dealextreme, og får dermed gratis frakt, samtidig som du får gode rabatter (om en ikke like gode som VR)? Hvor mange ordre i uka er det snakk om, eller er det snakk om en sum penger? Og hvor kontakter man dem? Har sett spørmål om dropshipping dukke opp hos DX på forumet, de pleier å bli sendt til VR.

 

Er redd det ikke blir rare ordremengden med det første.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som selger noe særlig elektroniske/elektriske effekter, forresten? Små laserpekere og sånn er jo en ting, men ting som skal plugges inn i stikkontakten hadde jeg vært litt skeptisk til, når det gjelde FC/CE-godkjenning og brannsikkerhetskrav. Brenner et hus ned, blir erstatningssummen fort ganske massiv.

Lenke til kommentar
Så du handler med Dealextreme, og får dermed gratis frakt, samtidig som du får gode rabatter (om en ikke like gode som VR)? Hvor mange ordre i uka er det snakk om, eller er det snakk om en sum penger? Og hvor kontakter man dem? Har sett spørmål om dropshipping dukke opp hos DX på forumet, de pleier å bli sendt til VR.

 

Er redd det ikke blir rare ordremengden med det første.

jeg er oppe i 300-400ordre uken nå.

 

det koselige med dropship er at du er en videreformidler ikke selger, så jeg betaler ikke moms på varen siden det faller på kunden som mottar pakken.

det var slik jeg tolket reglene samt det tollvesenet sa når jeg kontaktet de.

dx tar garantiansvaret, noe usikker på om et eventuelt erstatningsansvar også faller på de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Det er jo en grei mengde. :wee: Men er de åpne for at du kan bli dropshipper med mindre salg i starten? I det minste burde man kunne få en prøveperiode på et halvår eller noe, synes jeg. :p

 

Litt usikker på hvordan du driver, men retter du deg mot norske kunder, skal prisen være inkludert moms. Det betyr altså at de kan ende regningen på moms+postens gebyr til deg dersom varen(e) koster over 200kr. Du har kanskje et system for å splitte ordren til en kunde dersom de er over 200kr og består av flere ting?

 

Kunden trenger heller ikke forholde seg til deaextreme, da han kan velge å kreve at du som selger ordner opp.

 

Det er ting som er kjekt å være klar over når man starter et selskap for å gjøre det lovlig. ;) Hviken selskapsform valgte du, forresten?

 

Vurderer om jeg rett og slett skal kjøpe inn i store ordre til meg selv, betale moms, og sende det til kunden selv. Er jo ikke mer en 8kr i porto for de små tingene, og kunden kan få dem 2 dager senere.

Lenke til kommentar

er det ikke produsent som har erstatningsansvaret? trodde det jeg. jeg mener, hvis jeg lager en brannfarlig ting og selger det til en butikk, som så selger det videre, og et hus brenner ned. jeg tror det er meg som ville fått problemer da. det er apple som får problemer når en ipod eksploderer, ikke utsalgsstedet?

 

uansett, når det gjelder min greie med videresalg, så har jeg funnet ut at jeg kommer til å importere direkte fra kinesiske fabrikker og legge meg på enn smal produktlinje, med fancy stuff som rettogslett ikke finnes i norge fra før. fant ganske kjapt ut at dx-varer kommer til å bli oppbrukt (på det norske markedet ihvertfall) fort, og jeg gidder ikke konkurrere med crusader ihvertfall, så store planer som han har hehe :thumbup:

 

så jeg skal satse på en fantastisk enkel å bruke og pent designet nettbutikk, med store og tydelige bilder, klar beskrivelse for hvermannsen, videoreviews, og interface som selv bestemor kan bruke for å kjøpe ting til sine barnebarn. utvalget blir ikke verdens største med det første, men det ser jeg på som 0 problem. skal ha lager hjemme og sende ut dagen etter, skal tilogmed gå an å hente hos meg.

 

mange utlendinger som har vært innom meg idetsiste og henta diverse elektriske duppeditter jeg selger, og de viser dette videre til andre i sin enorme slekt, og plutselig skal alle ha, og så spør de om jeg har andre ting å selge.. det er ganske funny :new_woot:

Lenke til kommentar

når jeg snakket med tollvesenet sa han jeg snakket med at jeg slapp betale moms på varene som videreformidler sålenge det var sendinger under 200kr som ikke er momspliktige.

ordrer over 200kr blir delt opp før jeg sender inn xml listen(desverre fortsatt manuelt), er vel kanskje i gråsonen mot unndragelse av moms.

 

ved en garantisak vil nok kunden ta kontakt med meg så videreformidler jeg dokumentasjonen på skaden samt adressen erstatningen skal sendes til.

selskapsform må jeg ærlig si jeg ikke er sikker på, vi er 3stk og var ikke jeg som fylte ut registreringen.

mitt hovedansvar blir utvikling av sidene og driften, som blir en lettelse fra og gjøre alt som nå :)

 

vi sikter mot gjøre det til levebrød istedenfor hobbybasis som ekstrainntekt, selvom det for nå er langsiktig tankegang.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
er det ikke produsent som har erstatningsansvaret? trodde det jeg. jeg mener, hvis jeg lager en brannfarlig ting og selger det til en butikk, som så selger det videre, og et hus brenner ned. jeg tror det er meg som ville fått problemer da. det er apple som får problemer når en ipod eksploderer, ikke utsalgsstedet?
Joda, men Apple sine produkter er CE-merket. Så vidt meg bekjent er det ikke lov å selge elektriske produkter som ikke er godkjent. Om du ikke får erstatning fra leverandøren (lykke til), vil jeg regne med at du kan bli stående som ansvarlig.

Det er ingenting som hindrer en fra å gå til erstatningssak mot importør, jf. f.ek.s "Agurkpinne-dommen", som du kanskje finner på google. Der måtte importøren av agurkpinner betae erstatning til en agurkdyrker som mistet avlingen etter at mugg fra pinnene hadde spredd seg. Så vidt jeg har skjønt importerer du og videreselger, i stedet for dropshipping.

 

Å kun "formidle" produktene er heller ikke nok til å slippe ansvar, det er deg/din butikk kunden kjøper fra, uansett hvordan varene blir levert.

 

 

Hørtes ut som en grei måte å ordne momsen på, selv om det kanskje er litt gråsone, ja. Du har ikke produkter over 200kr i sortimentet da? Tipper ANS som selskapsform, jeg da (Liknende enmannsforetak, men med flere eiere.)
Lenke til kommentar
Hørtes ut som en grei måte å ordne momsen på, selv om det kanskje er litt gråsone, ja. Du har ikke produkter over 200kr i sortimentet da? Tipper ANS som selskapsform, jeg da (Liknende enmannsforetak, men med flere eiere.)

har produkter jeg tar over 200kr for men verdien jeg betaler som er den påført sendingen er under 200 på alle.

Lenke til kommentar
Hørtes ut som en grei måte å ordne momsen på, selv om det kanskje er litt gråsone, ja. Du har ikke produkter over 200kr i sortimentet da? Tipper ANS som selskapsform, jeg da (Liknende enmannsforetak, men med flere eiere.)

har produkter jeg tar over 200kr for men verdien jeg betaler som er den påført sendingen er under 200 på alle.

 

Driver du nettside? Eller bare annonserer du via finn/qxl?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...