Frankflexx Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Hei hei, har en søster som ønsker seg et nytt objektiv til jul. Hun har et Canon eos 1000D med kitlinse (18-55) men ønsker seg mer zoom. spørsmålet er hvilket objektiv skal jeg kjøpe ( uten å bli ruinert så klart ) Selv skyter jeg som nybegynner med Nikon D90, og har ikke serlig peiling på canon! Har sett litt på disse 3, men kom gjerne med andre forslag om dere har Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 USM Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III USM Selv heller jeg mot sistnevnte, har den bildestab? På forhånd takk Har tydligvis ikke klart å linke teksten til produktguide Endret 11. november 2009 av Frankflexx Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er hun fornøyd med bildene kitobjektivet gir? Eller vil hun ha noe bedre? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det vanlig å gi søsteren sin julegaver til over 2000 kr.? Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS er det desidert beste objektivet av de. EF 55-200mm f/4-5.6 USM egner seg kun som bokstøtte, mens 75-300mm f/4-5.6 USM er noe bedre. Bildestabilisering har jeg erfart er fryktelig praktisk på teleobjektiver, da det uten vil kreve veldig god belysning for å få raske nok lukkertider. Der du trenger 1/250-lukkertid på 250mm uten IS, kan du klare deg med typisk 1/50 på et objektiv med IS. Objektivene blir også veldig mye mer anvendige til håndholdt bruk. Det stiller seg selvfølgelig annerledes ved actionfoto, der man uansett må ha raske lukkertider, uavhengig av IS eller ikke-IS, for å kunne fryse motivene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS uten tvil, et meget bra og rimelig objektiv som hun vil få mye glede av . Mvh. Snekker`n Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS uten tvil, et meget bra og rimelig objektiv som hun vil få mye glede av .Mvh. Snekker`n Ja, har ikke angret på det kjøpet, hadde det til 400D og nå til 50D, IS er smart på tele. Bruker det mye. RandiA Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Jeg trenger vel ikke og skrive at du burde kjøpe 55-250 IS da så mange før meg anbefaler dette objektivet. Det er at par ting du også kan ta i betrakning,hvis søstra de bare knipser i vei på autoprogrammene vil hun få mere bilder som er dårligere "bevegelseuskarphet"grunnet at en telezoom trenger mer lys en kitobjektivet.For og unngå det så er blits fint og bruke,men der vil den innebygde blitsen kunne gi fæle skygger i bilder pga. at objektivet er litt lengere en kitobjektivet og sperrer for den innebygde blitsen. Mye av dette unngåes ved og bruke en ekstern blits,så der har du gavetips til neste happenig Er man klar over at man får visse begrensinger,er 55-250 IS det beste kjøpet i dette prissegmentet. Endret 12. november 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Frankflexx Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Er hun fornøyd med bildene kitobjektivet gir? Eller vil hun ha noe bedre? Hun er vel fornøyd tror jeg, men som sagt så savner hun tele! Lenke til kommentar
Frankflexx Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Er det vanlig å gi søsteren sin julegaver til over 2000 kr.? Ikke akurat men blir vel fra meg og mutter`n! ser den at det kan være praktisk med IS på tele! Så det blir nok 55-250 IS! Lenke til kommentar
Frankflexx Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Takker for fine svar! Utrolig hvor god hjelp man kan få her på forumet! Er innom og titter hver dag!! Ha en fin dag Lenke til kommentar
Frankflexx Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Da var objektivet bestilt! Pluss at eg bestilte et Nikon AF-S 50mm 1,4 G til meg selv! Endret 13. november 2009 av Frankflexx Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har selv 55-250 is objektivet på det kamera søstra di har.Hun blir nok KNALL fornøyd. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Er det vanlig å gi søsteren sin julegaver til over 2000 kr.? Jeg ga søstra mi et brukt EOS350D med to minnekort, ekstra batteri, kitobjektiv, EF 75-300III, EF 50/1.4 og et stativ i fjor. Ikke fordi jeg er rik, men fordi jeg rett før jul fikk penger til masse nytt utstyr av min bror. Og så tenkte jeg at hun hadde mer bruk for det enn meg. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Er det vanlig å gi søsteren sin julegaver til over 2000 kr.? Jeg ga søstra mi et brukt EOS350D med to minnekort, ekstra batteri, kitobjektiv, EF 75-300III, EF 50/1.4 og et stativ i fjor. Ikke fordi jeg er rik, men fordi jeg rett før jul fikk penger til masse nytt utstyr av min bror. Og så tenkte jeg at hun hadde mer bruk for det enn meg. Selv om salgsprisen på det nok ville vært det samme (eller litt mer), så er det likevel litt annerledes å gi bort ting man ikke bruker vs. det å kjøpe splitter nytt I hvertfall på det mentale plan. Endret 20. november 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jo, du har rett. Koster jo ikke penger å gi bort noe man allerede har. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jo, du har rett. Koster jo ikke penger å gi bort noe man allerede har. Kan jeg ikke få kamera ditt,da det ikke koster deg noe og gi det bort Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 He he.. blir jo OT så det holder dette. Men TS har jo par poster over sagt at han har bestilt objektivet sitt så da tåles det vel. Jo, nautica. Hadde jeg (som sist) fått masse penger av noen til nytt utstyr på forhånd, og om du i tillegg hadde vært en nær person så kunne du nok fått det. Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Hva med noe lyssterkt, som superbillige 50mm f/1.8? Nå som det er vinter og mørkt er det kjekt med noe man kan bruke når det ikke er høylys dag. Kjenner jeg en utforskende nybegynner rett så setter hun garantert pris på å kunne leke seg enda mer med dybdeskarphet Lenke til kommentar
Frankflexx Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Hva med noe lyssterkt, som superbillige 50mm f/1.8? Nå som det er vinter og mørkt er det kjekt med noe man kan bruke når det ikke er høylys dag. Kjenner jeg en utforskende nybegynner rett så setter hun garantert pris på å kunne leke seg enda mer med dybdeskarphet Nå var det mer tele hun var ute etter så tror ikke 50mm er aktuelt for henne nå! Men selv har jeg kjøp meg 50 1,4! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå