Gå til innhold

Prob. m/hakking ved overføring av video til PC

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har bygget meg ny pc, og har gledet meg til å redigere litt video, hadde en AMD750 før og der funket det ok men alt gikk liksom litt tregt.

MEN det var aldri noe hakking når jeg spillte over opptak fra videokameraet (Canon 450i) og over på hardisken(HD er forøvrig den samme disken som satt i gamle PC'en).

Trodde liksom at det skulle bli mye greiere å drive med redigering nå, ikke at videoen skulle bli hakkete....

Spesifikasjoner:

CPU: AMD Athlon Xp2500, 1,833 Ghz 333Mhz Barton

Hovedkort: EPoX ep-RDA3+ nForce2

Skjermkort: Point of View Geforce 4 Ti4200 64 Mb DDR 3,3ns

Minne: 2 x Twinmos PC3200 DDR 256 Mb m/Winbound

Hardisk: 60 Gb Maxtor 7200RPM IDE ATA 133

Er det noe som kan hjelp meg?

(Bruker foresten Ulead Videostudio 6.0, og har Win 2000Pro)

hviskeR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mister du frames under innspillig til HD ? Er det det du mener med hakking?

Har du sjekket at det ikke er noe annet som bruker opp resurser ?

hmm, ¨det er når jeg skal "Capture" video til fil på HD at hakkingen fremkommer ja. Filen blir jo så å si ubrukelig.

tror ikke det er noe annet som bruker ressurser nei, men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar

Regner med at du er klar over at "råmatrialet" som kommer fra videokameraet må kodes om for å kunne spilles av på vettig vis.

Hvis du ikke har "lost Xantall frames" under innspilling til HD, så er det bare til å redigere og produsere. Men dette har du vel gjort før ?

Lenke til kommentar

Jeg selv merket ikke noen kjempeforbedring etter at jeg gikk fra duron 750 mhz til xp +2200.

Jeg ogås brukte Ulead Videostudio 6 når jeg startet. Et forholdsvis fancy program med stort bilde osv. men det er klart veldig ressurskrevende.

Når det gjelder det å foreta capture-jobben har jeg gått over til et lie program som heter iuvcr som jeg er kjempefornøyd med. virtual dub bør vel også gjøre jobben greit. Har knapt nok en eneste lost frame på 20 min capture med en oppløsning på 720x576. Det tar veldig mye plass, bruker et filter som heter Huffyuv som etter hva jeg kan se, ikke reduserer kvaliteten, men deriomot halverer avi-filen.

Konklusjon: Jeg tror du må se etter en alternativ måte å foreta capturingen på, ihvertfall for å sjekke om det blir like hakkete.

Lenke til kommentar
Regner med at du er klar over at "råmatrialet" som kommer fra videokameraet må kodes om for å kunne spilles av på vettig vis.

Hvis du ikke har "lost Xantall frames" under innspilling til HD, så er det bare til å redigere og produsere. Men dette har du vel gjort før ?

Kan ikke skryte av at jeg har gjort dette så mye, men jeg har da gjort noen små Prosjekt av "Min Lille håpefulle", og da bruker jeg jo råmaterialet for til å redigere og legge på effekter, klippe og legge på text. Deretter brukte jeg å overføre det hele tilbake på en ubrukt DV-tape(mini-DV) uten noe særlig kvalitetstap.

Lenke til kommentar

Hvis  du ikke har "lost Xantall frames" under innspilling til HD, så er det bare til å redigere og produsere. Men dette har du vel gjort før ?

nå har jeg kommet hjem og fått testet litt. Ser at på 1 minutt så mister jeg ca 100-140 frames av totalt ca 1400-1500 eller noe slikt.

Edit: Nå har jeg i tillegg sjekket om Videostudio 6.0 brukte for mye ressurser under "capturingen", MEN det ser ut for at problemet er at programmet ikke får tilgang til ressurser hele tiden, og at ressursbruken går ned til null (???? kan det være mulig?) bruk av CPU, og at det er da jeg får såkalte "Dropped frames"

Lenke til kommentar

Og det er ingen andre programmer i bakgrunnen som tar resurser heller?

Prøv noen andre capture programmer som nevnt over!

Testet netopp Videowave som jeg bruker, "spilte inn" litt over ett minutt uten framedrops, og CPU forbruket ligger på under 20 % Så jeg begynner å lure på om det er noe med Firewirekortet. Det eneste problemet jeg noensine har hat med det var at det ikke ville virke i PCI sloten det stod i. Problemet var løst når jeg flyttet det over i en annen.

Lenke til kommentar

ingen andre programmer som tok ressurser nei, og firewire kortet er "onboard" på hovedkortet :-? så det blir litt vanskelig å flytte det:( skal prøve det gamle kortet for å se om det funker imorgen.

takk for svar så langt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...