Gå til innhold

SSD Intel Gen2 vs WD Velociraptor, hva bør man kjøpe?

nicholas

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen har peiling på de praktiske forskjellene mellom Intel SSD Gen 2 harddisk og en WD Velociraptor harddisk.

(Ja jeg er klar over hastigheten og hvor mye kjappere SSD er etc etc etc, har lest tester, sett videoer og alt.)

Det skal brukes til operativsystemet og programmer, altså C stasjonen.

Hva er den "virkelige-praktiske" levetiden på en SSD harddisk vs Velociraptoren egentlig?

For jeg har lest en del om at man kan skrive over SSD HDD så så mange ganger før den sektoren ubrukelig eller noe i den duren. Betyr dette at jeg må skru av maskinen hele tiden og passe på at Windowsen ikke bruker SSD HDD mye og tulle med dette hele tiden eller kan jeg bare bruke SSDen som jeg ville brukt Velociraptoren?

Jeg liker ikke tanken på at levetiden til SSDen skal være liksom uendelig men på den andre siden så leser jeg om massevis av diskusjoner om det hele med at sektorene blir ubrukelige etter visst antall overskrivinger etc etc etc...

Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det jo snakk om en velociraptor disk og ikke en raptor da :p

Forskjell Raptor/Velociraptor

Virker som velocityraptoren er endel bedre.

Her har du Intel sin

Jeg hadde en 7200 disk i bærbaren min så jeg kan ikke si noe iforhold til en vraptor, men å gå ifra en 7200 disk til en ssd var en ganske stor forskjell, programmene starter insta. Tok tiden på photoshop start (7sek, tror cpuen faktisk blir flaskehalsen her :p) Satt også opp en bat fil med masse programmer, tok ikke lang tid å få alle opp. Vil påstå at den slår vraptoren på sånne ting, siden du ikke har ei plate.

Angående levetiden har jeg hørt at for å "bruke" opp en ssd så må du write/erase 100gb på 5 år(tror det var noe slikt ifølge intel).

Men jeg tror ingen vet helt sikkert enda.

Lenke til kommentar

Jeg har også byttet til Intel SSD i min Macbook, og det er veldig stor forskjell. Photoshop CS 4 starter på 4 sekunder, åpning av Final Cut Studio Pro tar nå 4 sekunder isteden for 40 som den gjorde tidligere. Aperture starter på 1 sek, mot 17 tidilgere. Dessuten så reagerer alt på maskin med en gang du trykker. Prøvde forresten også å åpne nesten 300 PDF-filer samtidig (totalt 2584 sider), og det gikk på under 1,5 sekunder ;)

Lenke til kommentar

Bare en UPDATE for de det måtte interessere. Nå er en intel x-25 bestilt fra multicom, så får vi se når den dukker opp.

Regner med å bruke SSD til os, office med mer, samt 1 eller 2 av de mest spilte spillene. Resten + pagefile går på VR'n. Bestilte i samme slengen w7, så pc'n får nå seg en litten oppshining mes både os og disk. Får håpe jeg ikke blir skuffet nå.

EDIT : Jeg la dette svaret i feil tråd, var meningen å legge det i min egen tråd her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1152868&hl=. Har laget en "dublikat" i rett tråd, så moderator må bare slette innlegget i denne tråden om ønskelig

Endret av Taxman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...