Gå til innhold

HDD error på Windows-disk i Ubuntu


mack_

Anbefalte innlegg

Hei. Har en bærbar PC med en WinXP-disk som har gått skeis. Den vil ikke komme forbi oppstartsbildet i XP før den får blåskjerm, og jeg har lest meg fram til på diverse fora at formatering er eneste utvei. Vil gjerne ha ut noe av dataene på disken, og kjører derfor nå ubuntu gjennom en minnepenn. Problemet er bare at jeg ikke får aksess til disken. Jeg får opp en error helt lik denne.

 

Her er hva jeg får opp ved å kjøre en Sudo fdisk -l

 

Disk /dev/sda: 60.0 GB, 60011642880 bytes

240 heads, 63 sectors/track, 7752 cylinders

Units = cylinders of 15120 * 512 = 7741440 bytes

Disk identifier: 0x48e648e5

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/sda1 * 1 7751 58597528+ 7 HPFS/NTFS

 

 

I Palimpsest Disk Utility i Ubuntu står følgende under disken: "Disk has many bad sectors. Backup data and replace the disk." Lengre ned i samme program, under "Attributes" står det en warning etter "Reallocated Sector Count" og "Current Pending Sector Count"

 

Noen som har noen tips?

Endret av mack_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På hvilken måte er feilmeldingen uklar? Det står både sannsynlig årsak samt forslag til tiltak der.

 

Jeg hadde tatt et image av disken og forsøkt det som foreslåes fra en Windows VM på det imaget.

 

Neste gang, ha backup av all data du bryr deg om og skill system fra brukerdata på partisjonsnivå.

Lenke til kommentar

Feilmeldingen er ikke uklar på noen måte, den er helt lik den i linken jeg linker til over. Hvordan kan jeg bruke chkdsk i Windows når windows ikke fungerer...? Skal forsøke det neste steget i feilmeldingen, men er ikke helt stø i Linux, så derfor lurte jeg på om noen hadde noen tips.

Forresten var jeg litt uklar i forrige post, det er for guds skyld ikke min PC, og personen som eier den har fått hørt det om backup et par ganger nå ;) Det er ikke livsviktige dokumenter, men skolearbeid som er kjekt å ikke skrive om igjen.

Lenke til kommentar
Feilmeldingen er ikke uklar på noen måte, den er helt lik den i linken jeg linker til over. Hvordan kan jeg bruke chkdsk i Windows når windows ikke fungerer...?

Det kan du ikke, ergo du må benytte en fungerende Windows innstalasjon. Du kan bruke en hvilken som helst Windows som skjønner NTFS.

 

Skal forsøke det neste steget i feilmeldingen, men er ikke helt stø i Linux, så derfor lurte jeg på om noen hadde noen tips.

Hvilket neste steg? Hvis du referer til dmraid greiene så gjelder det kun[\u] dersom enheten har vært del av et RAID oppsett.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Feilmeldingen er ikke uklar på noen måte, den er helt lik den i linken jeg linker til over. Hvordan kan jeg bruke chkdsk i Windows når windows ikke fungerer...?

Det kan du ikke, ergo du må benytte en fungerende Windows innstalasjon. Du kan bruke en hvilken som helst Windows som skjønner NTFS.

Eksakt. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...