Gå til innhold

Lage enkel soft-start krets til forsterker ?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle hjelpe en venn av meg å lage en enkel liten krets. Han har problemer med effektforsterkeren sin, som popper sikringene ved påslag. Det han trenger er jo da en softstart "dings".

 

Forklaring til vedlagt tegning:

 

Utgangspunktet er at man lar hovedbryteren i forsterkeren være i påslått tilstand hele tiden (fant ut at det måtte til, ellers vil ikke kretsen fungere).

 

Når man slår på den eksterne bryteren S1, vil det begynne å gå strøm gjennom primærviklingen på trafoen, og serie resistor R1.

 

R1 vil begrense strømmen noe, slik at sikringen holder, og man får magnetisert opp primærviklingen (øker impedansen til trafoen). Jeg ser her bortifra opplading av kondensatorene i forsterkeren, da de trenger lang tid for å lades noenlunde helt opp.

 

Helt i starten (de 2-3 første millisekundene ?) vil mesteparten av nettspenningen ligge over R1, da det bare er resistansen i tråden i primærviklingen som begrenser strømmen her. Man får dermed en spenningsdeling mellom R1 og viklingstråden i trafoen, P1. Siden mesteparten av nettspenningen ligger over R1, og P1 må ta til takke med f.eks 50V, vil heller ikke releet slå inn.

 

Etterhvert som P1 blir magnetisert (da snakker vi muligens om 100-200millisekunder ? - vill gjetting), vil selvsagt impedansen (vekselstrøms-motstanden) i P1 øke. Spenningsdelingen mellom P1 og R1 endres, og på ett punkt vil spenningen over P1 nå ett nivå, der releet slår inn, kortslutter R1, og transformatoren får full effekt.

 

Det er en enkel krets, men jeg vil kanskje få litt jobb med å dimensjonere R1 ? Har den en for stor verdi, vil releet aldri få høy nok spenning til å slå inn. Har den for liten verdi, vil releet slå inn med en gang, og kretsen løser ingen problemer.

 

Synspunkter.. ?

post-179244-1257953113_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takker for svar.

 

Yess, det er selvsagt mer enn trafoen som trekker. Det jeg ville prøve, var å lage en krets som begrenset strømtrekket noe, i oppstart, slik at sikringene holdt. Det ideele er jo selvsagt å bygge inn ett softstart kretsløp. Enten bygge selv, eller kjøpe ferdig.

 

Men han er litt skeptisk til å bygge inn div. kretser i forsterkeren..

 

Jeg fant en ferdig boks man kan få kjøpt, men den er nokså dyr.

 

Denne kan kanskje egne seg for innbygning? (Såpass avanserte greier vil jeg ikke lage selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...