Gå til innhold

[Løst]PS3 levert inn hos SIBA - For lang reperasjonstid

RunarL

Anbefalte innlegg

Hadde jeg gått til Elkjøp så hadde jeg ikke fått samme service sier han.

Det er nok sant... du hadde mest sannsynlig fått bedre service på Elkjøp :!:

Haha, den skulle jeg gitt i retur:) Jeg har snakt litt med folk i butikkhandelen som jeg kjenner; de anbefaler meg å sende en skriftlig klage til Siba AS - og det har jeg tenkt til å gjøre. Folk som dette skulle ikke vært i butikk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SEND KLAGE MED ENGANG, dette her hadde jeg ikke akseptert i hele tatt!

PS 3 er ikke en vesentlig ting hva er det da? Sa han noe angående det? Rart at Xbox 360 er en vesentlig ting da eller en DS.

Husk å forklar veldig bra på den klagen, når det var. Hvem som sto bak der og hjalp deg osv.

Kan hende du får noe bonus ettersom dette har skjedd.

Lenke til kommentar

Og med ditt agressive innlegg har heller ikke jeg planer om å vise meg der. Takk for advarselen.

Og nei, Nordisk Film er ikke så dårlige på 40gb. Dette nekter jeg faktisk å tro. Samarbeider med de hver dag, og har aldri opplevd så lang ventetid. Skulle det være sånn at de har rotet bort konsollen, ville de ha skaffet dere kreditt etter forespursel når det hadde gått lang tid.

Dere kan ikke skylde på Nordisk film, det har gått ekstremt lang tid. Lånegjenstand eller ei, denne er utenfor rimelig tid, og annen løsning må stilles. Jeg vet at kunden nå har fått det, men det skulle han hatt for mange uker siden når han henvendte seg hos dere.

At man vrir på sannheten er vanlig på slike forum som dette dessverre. Man ønsker å ta seg best mulig ut, eller at andre skriver det de vil høre.

Lenke til kommentar
Enten lyger du til folk eller så har du overhode ikke følgt med på det som vart sagt!

PS3 er ikke en vesentlig lånegjenstand og faller uttenfor. forbrukerkj.loven §30 3. ledd: "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Det vart ALDRI sagt at en PS3 falt uttenfor garanti/reklamasjonsretten.

Det vart tatt en avgjørelse om at du skulle få ny/pengene tilbake pga du hadde ventet for lenge, han du snakket med VAR serviceansvarlig og han tok avgjørelsen på at du skulle få en ny så det var ingen andre sjefer du snakket med i butikken den dagen.

"men da måtte jeg ikke vise meg der igjen. Fikk da ny PS3 og 1000 kr i lomma."

Når vart dette sagt? Siba beklaget tidsbruken og gav deg full refundering pga ventingen. Det er bare noe komplett bullshit å skrive, fordi det har aldri blitt sagt noe sånn i den butikken det dreier seg om!

Om man skal legge skyld på noen, legg det på nordisk film som ikke klarer å ta vare på hverken forhandlere eller sluttkunder!!

Og når man skriver på et slikt forum som dette, så bør man jaggu ikke legge til usannheter slik som du har gjort her! Håper ikke at folk har tatt innlegget for seriøst for det er masse faktafeil her.

"

Hei Stinger, jeg er ikke sikker på hva din rolle er oppi alt dette. Men ser man på din postehistorikk så antar jeg at du er serciceansvarlig hos aktuelle Siba butikk. For å sitere en av dine tidligere innlegg:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10329937

Siba har også ordning med pixelgaranti på Samsung skjermer. Normalt sett viser pixelfeil seg øyeblikkelig etter man har satt på skjermen og dermed har man også 30 dagers åpent kjøp. Skjermen er da defective on arrival (DOA) og blir håndtert deretter

og

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9476402

Hei.

Viss det er Siba Kvadrat det er snakk om, så kom gjerne innom ein tur. Skal hjelpe deg så godt eg kan. Bare spør etter serviceansvarlig!

Hvis det har seg slik at du faktisk er serviceansvarlig eller har en ledende stilling i den aktuelle SIBA butikken, synes jeg at det er rart at du kommer med de kommentarene du faktisk kommer med. For det første så virker det som din forståelse av forbrukerkjøpsloven er svært mangelfull, dette baserer jeg meg på ved å også se på dine tidligere innlegg samt dine påstander i denne tråden. Jeg vil komme tilbake til dette senere.

Dernest så gå du ut å kaller en av deres kunder for løgnere. Jeg har selv erfaring fra salg, markedsføring og kundebahandling i butikk. Jeg er mildt sagt sjokkert at en av SIBAS ansatte får seg til å skrive slikt på et offentlig forum. Det kan godt hende at kunden misforstod dere, men det er ikke det samme som at kunden deres er en løgner. Da vil jeg heller si at muligens dere i den aktuelle SIBA butikken har et kommunikasjonsproblem.

Nye medier slik som dette forumet er ypperlig steder å gjøre det godt igjen for kunden, det er mange nettbutikker som har ordnet opp i tvister gjennom dette forumet opp igjennom tidene. Felles for de alle er at ingen har kalt kunden sin en løgner, samt at man i mange tilfeller har gitt kunden en plaster på såret. Jeg synes dere burde lære av JapanPhoto spesielt, de er aktive på forumet og hjelper kunden med å løse sine problemer. Dette tjener de masse kunder på, samt at ryktet deres får en skikkelig boost. Så vidt jeg vet så har de aldri kalt en av sine kunder for løgnere på forumet.

Slik du bruker nye medier på er dessverre en klassisk måte å reagere for ansatte og bedrifter som ikke tenker så langt. Det er lett å kalle kunden sin en løgner eller å bruke ressurser på å prøve å sensurere poster ved å true med advokat. Da burde man heller legge ressursene inn for å hjelpe denne kunden og gjøre det slik at vedkommende føler seg velkommen igjen. Din oppførsel skader ikke bare ditt rykt som kundebehandler, men også SIBA sitt omdømme som serviceenhet. Hvor farlige slike rykter fakisk kan være er det bare å se til Elkjøp. Selv i dag er det mange som sier at det er dårlig service på Elkjøp, til tross for at det er mange år siden de har gått inn i en slik butikk. En slik «sannhet» (som for det meste ikke er sannhet) har de slitt med lenge, og det tar tid før det slites av. Jeg håper seriøst du ikke vil at Siba skal gå igjennom det samme.

For min del kan jeg bare skrive at det var først når jeg så dine innlegg i tråden jeg fikk en sterk bismak i munnen. Hvis kjeden og deres ansatte faktisk strekker seg så langt som å kalle kunden en løgner på et offentlig forum, samt skrive om forbrukerkjøpsloven på en slik måte at det klart og tydelig grå fram at man ikke har gode nok kunnskaper om den, bekrefter bare kundens opplevelser av dere som bedrift. Kjøper man seg et produkt hos SIBA så risikerer man ikke bare at du må krangle deg til dine forbrukerrettigheter fordi de ansatte ikke har nok kompetanse og kunnskap rundt lovverket, men også at du risikerer å bli utskjelt og kalt løgner. Det gir meg med andre ord lite ønsker å være kunde hos dere.

For det første så glemmes det at reklamasjonsreglene i kjøpslovene våre (og andre lover for den saksskyld) er misligholdsregler. Oppstår det en mangel på et produkt, er dette kontraktsbrudd fra selgersside Et kjøp er et helt vanlig avtalerettslig situasjon mellom to parter, selger og kjøper, der stikkordet ytelse mot ytelse foreligger. Selger yter en gjenstand, mens kjøper yter penger. Om gjesntanden er mangelfull, er det med andre ord et brudd på prinsippet om ytelse mot ytelse samt at det foreligger kontraktsbrudd.

Du skriver følgende:

PS3 er ikke en vesentlig lånegjenstand og faller uttenfor. forbrukerkj.loven §30 3. ledd: "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Det står ingenting om vesentlig lånegnestand i reglene om låneprodukt, her viser du klart at dine kunnskaper rundt forbrukerkjøp er mildt sagt dårlige. Dette styrkes når du kommer med påstanden at PS3 faller utenfor reglene for lånegjenstand og deretter henviser kunden til et unntak uten først å nevne hovedregelen.

Hovedreglen er klar:

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.

For det første så går det frem at forbruker ikke har noe plikt til å kreve låneprodukt, det er i utgangspunktet valgfritt for kunden. Men uansett er hovedreglen klinkende klar, det skal i utgangspunktet ytes et låneprodukt uansett om det er snakk om en tv, mobil eller ps 3.

Når du allikevel holder deg til unntaksreglene i loven, så vurderer du ikke unntaket objektivt. Stikk i strid med gjeldende regelverk og forarbeidene til forbrukerkjøpsloven. Unntaket skal vurderes objektivt opp mot de ulemper forbruker og selger har. Slik at en subjektiv vurdering som du her presenterer er med andre ord ikke hjemmlet i loven eller deres forarbeid. Selvfølgelig er grensen for når det kan ytes låneprodukt annerledes sett i forhold til bruk og hvilken funksjon den utgjør. Er det snakk om at den har en vital sikkerhetsfunksjon, slik som en trappehinder for barn. Har ikke bare kunden rett til en låneprodukt, men også heving på stedet, jfr. forarbeidene.

Merk jeg sier ikke at vurderingen var feil, men hvordan dere hjemmler vurderingen deres. Den bærer preg av liten kunnskap på forbrukerkjøpsloven. Og med tanke på at du mest sannsynlig er serviceansvarlig synes jeg dette er skremmende.

Uansett vil en nektelse av låneprodukt føre til at kunden kan heve kjøpet lettere. det følger av ulovfestede objektive reglene for heving at låneprodukt er et vurderingsmoment som det skal tas hensyn til i en hevingsvurdering.

Deretter overdrar du ansvaret til verkstedet ved å skrive:

Om man skal legge skyld på noen, legg det på nordisk film som ikke klarer å ta vare på hverken forhandlere eller sluttkunder!!

og

så spesifikt denne saken, får nordisk film skylden for lang tidsbruk. Siba er ikke tjent med det og alle som jobber i bransjen håper på at saker ordner seg innen 2 uker (men sånn er det ikke og sånn vil det nok aldri bli)

Også disse uttalelsene bærer preg av din manglende kompetanse på de helt banale og grunnleggende forståelsene rundt forbrukerkjøpsloven. Som jeg skrev tidligere så er dette et rent avtaleforhold. Det følger videre av loven at selger i stor grad får velge hvordan han vil utrette manglen.

Det er med andre ord selger som står fritt (juridisk sett) til å velge hvilken verksted som benyttes og hvordan utbedringen av manglen skal skje. Om da verkstedet ikke oppfyller sine tidsfrister, kan ikke selger dytte dette videre på kunden og legge skyldpå verkstedet. Det er selger som fritt har valgt hvordan manglen skal utbedres, risikoen for at manglen ikke repareres i tide er med andre ord butikkens. I dette tilfellet så har butikken latt risikoen gå utover kunden ved å skylde på verkstedet. Hadde man hatt tilstrekklig kunnskap rundt forbrukerkjøpsloven så hadde selgerleddet ordnet opp i dette allerede etter 5- 6 uker ved å kontakte kunde for å tilby en ny enhet, dette for å unngå at kjøper fikk hevingsrett. Det er også noe som kalles kundeservice, noe som tydeligvis SIBA glatt har glemt i dette tilfellet.

Det at kunde får ny reklamasjonsrett på omlevert vare, følger også av juridisk teori. Du skriver jo selv at det ikke var problematisk at kunden skulle få en ny enhet, men allikevel så gjorde dere det veldig problematisk og klønete. Dette forsterkes at man faktisk er så smålige at man faktisk ber kunden kjøre 4 mil for å hente den gamle håndkontrollen, til tross for at servicen hadde tatt 10 uker. Dette skulle absolutt vært løst smidigere tter allerede 5 uker.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Enten lyger du til folk eller så har du overhode ikke følgt med på det som vart sagt!

Fint å sen en Siba selger åpne seg på den måten og viser at han har null peiling.

I utgangspunktet kan kunde kreve omlevering med en gang ved feil, unntaket er når:

Reperasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kunden, flere uker er nok en nevneverdig ulempe.

Kostnadene kan bli sett på som urimelige høye i forhold til reperasjon, typisk 3 ganger innkjøpspris av varen. Innkjøpespris på en PS3 ligger nok på rundt 2400 kr tipper jeg (ikke mer ihvertfall) og med frakt frem og tilbake + reperasjon er det jo nesten sikkert at en reperasjon vil overstige 800 kr.

Det medfører en urimelig kostnad å fremskaffe en ny. Dette betyr at varer som er kostbare og som faller mye i verdi ikke kan kreves omlevert, slik som biler og motorsykler. Ikke faller en PS3 mye i verdi og ikke er det en bil eller motorsykkel.

Det er umulig å fremskaffe en ny tilsvarende vare, for eksempel når varen ikke lenger produseres. Uavhengig av om selgeren skaffer en ny vare eller retter mangelen kan du kreve at dette gjøres kostnadsfritt, det vil si at du får dekket alle omkostningene du har hatt for å få mangelen utbedret. Vel, en PS3 er vel ikke vanskelig å omlevere gitt at kunden godtar at det er en annen modell.

Det virker som om selgere tror at deres forpliktelser ovenfor kunder ikke gjelde fordi en tredje part er treg, det stemmer IKKE.

Viss nordisk film ikke er så dårlige, hvorfor bruker dei da 6-7 uker uten å kunne gi avklaring? kreditering er ikke godtatt.

Det er sånn det er og det har bare blitt verre. Eg vet ikke hva du opplever, men eg opplever så lang venting på nordisk film hver eneste måned. Personlig syns eg at heile opplegget er latterlig med tanke på servicetid.

Som sagt, deres plikter er uansett de samme, hvis de gang på gang er så mye forsinket er det kanskje en tanke å bryte avtalen med de.

Stemmer at denne er uttenfor rimelig tid, var derfor den vart omlevert til 120gb slim. Om man skulle gjort seg vanskelig, kunne man bare omlevert konsollen uten å gi restbeløp tilbake. Men i saken får kunden ny konsoll, ny garanti/reklamasjonsrett og en oppgradert hdd på 80gb mer. Når 40gb konsollen er kjøpt i 2007 så er ikke det så fryktelig galt! + 1000kr i tillegg som tilsvarer 1 håndkontroll og 1 spel.

Fint det ordnet seg til slutt, den løsningen synes jeg virket grei med tanke på ventetiden. Tross alt har kunden egentlig ikke krav på noe annet enn omlevering.

Edit:

Angående service på Elkjøp/Lefdal er jeg trofast kunde av disse butikkene og har vært det i mange år. Så sent som i går var jeg der å kjøpte ny PC og støvsuger.

Eneste problem jeg har hatt med deres problemer er 2 flatskjermer og en personvekt.

Ved første reparasjon av flatskjerm fikk jeg omlevering med en gang det passerte 4 uker, ble opplyst om det tok ca 3 uker.

Ved 3. gangs feil av en 18 mnd gammel 46" LCD som på tidspunktet kostet 10 000 kr ny fikk jeg omlevering av en ny Samsung LED som da kostet 17000 kr.

Ved reklamasjon på vekt da UTEN kvittering fikk jeg pengene tilbake uten npoe som helst diskusjon. Han sa han vet de hadde den vekten i sortemanget sitt og at han husket meg for jeg hadde vært der flere ganger å hente ut varene.

Slik har ihvertfall servicen min vært på Elkjøp/Lefdal.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Enig i det du skriver, det er ikke normal kundeservice det SIBA og butikken har ytet kunden i dette tilfellet. Dette er et tilfelle som SIBA sentralt burde gripe tak i for å rydde opp. En slik ukultur i kjeden taper alle på, ihvertfall når deres høyt ansatte kaller kunden deres for en løgner på forumet.

Lenke til kommentar

Jeg er mildt sagt sjokkert over hva Stinger sier.

Alle innleggene i denne tråden er lagret og vil bli videresent til Siba AS.

At den aktueller kundebehandler faktisk går inn på diskusjonstråden og kaller meg en løgner er mildt sagt en grunn til å få sparken.

Nå quoter jeg deg de du sa til meg i butikken:

"Du går ut med en ny PS3 herfra, men da får du ikke lov å handle her igjen."

- Tar du avstand fra det du sa, eller vil du fortsatt kalle meg løgner? Du vet at det var flere kunder som hørte på den aktuelle samtalen?

Jeg skal kommentere innlegget videre litt senere, men nå er jeg opptatt.

Lenke til kommentar

Hva er det folk tenker på når de sier slikt?

"Nå har du fått ditt, men vi vil ikke se deg igjen"....

Håper du sender saken videre til Siba sentralt, og får dem til å ordne opp. Tipper det er noen som blir lettere sjokkert over å høre hva deres ansatte sier.

Montro hva som hadde skjedd om man sendte saken til FBI eller TV2 hjelper deg.

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Hoho, jeg var på vei til Siba i lunsjen for å kjøpe en 360 elite men stakk heller innom Elkjøp på Lørenskog. Sparte 300,- i forhold til Siba og når jeg kom tilbake leste jeg denne tråden :)

Makan til uprofesjonell oppførsel skal man lete lenge etter!

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Etter å selv ha jobbet som serviceansvarlig selger i en tilsvarende butikk så blir jeg helt sjokkert over det jeg leser her.

Det er etter min mening helt utrolig å lese postene til Stinger. Hvis dette virkelig er serviceansvarlig i butikken så er det en skandale.

Anbefaler deg å raskest mulig moderere og unnskylde uttalelsene dine, både for din egen og butikkens del. Å si sånt som dette på et av Norges største forum er ikke god reklame...

Lenke til kommentar

Da har jeg sendt ut en klage til Siba vedørende saken, har også referert til tråden her (har kopiert innleggene i tillefellet noen angrer)

Hvordan jeg vet at Stinger169 er kundebehandleren - Det var kun han jeg snakket med, ingen andre kundebehandlerer hørte på noe av det vi sa unntatt kassadama (og kunder som også klaget). Tviler egentlig på at hun er Stinger169 i og med at hun beklaget saken.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vært så sikker på at Stinger er den kundebehandleren du faktisk snakket med. Måten han legger det frem på kan like gjerne bære preg av at han har fått historien gjenfortalt av en annen person (sannsynligvis kundebehandleren). Det kan kanskje forklare Stinger sin uvitenhet om fkjloven, men ikke personangrepet eller den dårlige behandlingen trådstarter har opplevd.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...