Gå til innhold

fengselsbetjent/ brannkvinne/ barn..

lara69

Anbefalte innlegg

Lurer framleis på hva jeg skal bli. Har ikke lyst på et A4 yrke, og heller ikke et lavt lønnet yrke.. Har da en sønn og meg selv og ta meg av så om vi skal få oss huset vi(jeg, han er 1 år) drømmer om må jeg nok styre unna helse og sosial som jeg også har tenkt på. Omsorgsyrker passer nok meg.

Lurer på om det er andre her i min situasjon som aleneforelder som har valgt yrket fengselsbetjent,brannmann,politi ect.? Yrker som ikke er 9-4 vist dere skjønner. Barnefaren har gutten han også.

Jeg trenger et utfordrende yrke, som gir meg mye, og som er godt lønnet.(hvem trenger ikke det ; )

Fengselsbetjent er noe jeg bestandig har tenkt på, men det har seg slik at det er ikke så mange fengsler her i rundt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Vell, verken fengselsbetjent, brannmann, politi eller omsorgsyrkene har spesielt god lønn, men i dei fleste av desse yrka vil du kunne få diverse tillegg for ubekvem arbeidstid.

Når det gjelder å være enslig forsørger så passer dette særdeles dårlig i jobber der du har skiftordninger. Dei fleste barnehagane har kun ei tilpassa åpningstid for folk med ein 8-16 jobb, så her må du nesten finne ei privat løysning. Det å gjere ein avtale om ei dagmamma vil f.eks kunne være ei god løysning når du jobber kvelds og natt skift. I tillegg så er det kanskje mulig å gjere ein avtale med barnefaren om han ikkje bur så langt unna deg?

Ellers så er kva du treng av utdanning litt avgjerande her (kva utdanning har du fra før?). For å bli brannkonstabel er det f.eks veldig få formelle krav, faktisk einaste lovpålagte krav er at personen må være over 18 år og ha tilfredsstillande politiattest.

Omsorgsarbeider krever vidaregåande yrkesfag, medan fengselsbetjent er eit toårig kurs. For å bli politi må du gå på politihøgskulen i 3 år.

Ellers så merker eg meg at alle yrkene du har nemt her er yrker der du får/må gå i uniform :whistle:

Lenke til kommentar

ja det med uniform har ikke vært en tanke i det hele tatt men hey hey! autoritet..!

ser ut til at det blir allmen påbygning til høsten så har jeg nok et år på å tenke hva jeg skal bli. har ikke mye skolegang å skryte av men det er jo aldri forseint.. har og barnefaren som kan ta ungen om jeg jobber skift :whistle: det letteste er jo en 9 - 4 jobb men er det noe spennende da..

kan gå fengselskolen for eksempel og jobbe innenfor kriminalomsorgen etter det. -siden det ikke finnes fengsler akkurat her irundt. har vel lagt brannKvinne på hylla nå, så det blir det ikke. det med reddning, tiltrekker meg.. helikopterpilot ect, hmm sikter høyt ja.

Lenke til kommentar

Det å måtte flytte litt på seg for å få jobb kan være både positivt og negativt. Det er nok ein del styr med å flytte eller pendle langt, men fordelen er at det er enklare å få seg jobb sidan dei fleste andre potensielle arbeidstakarane ikkje kan eller vil flytte.

Helikopterpilot kan være eit alternativ men det er dyrt og det tar lang tid før du har opparbeida deg nok erfaring til å være pilot på ambulansehelikopter, redningshelikoptera SeaKing er bemanna av militært personell.

Kva med ambulansefag? Det krever nok GK i helse og sosialfag, men det er også mange på ambulanser som ikkje har formell utdanning, så det kan kanskje være vært eit forsøk?

Lenke til kommentar

jo det er en mulighet. og du har et poeng der, med det å få seg en slik jobb. er ganske fastlåst til bygda mi og skal mye til før jeg flytter herifra for godt. vel villig til å ta noen år på skole et annet sted, det blir bare positivt. driver å ser på forskjellige høgskoler og tilbudene der nå så får en se hva det ender opp i :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...