Gå til innhold

Er disken ødelagt?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å hjelpe en nevø med laptopp-en. Acer TravelMate 5520.

Det skal sitte en 160GB HD i den.

Når jeg skrur på strømmen hører jeg mye bråk ("knittring") fra harddisken.

og så kommer meldingen:

SMART Failure Predicted on HardDisk 4: Hitachi HtS541616J9SA00-(S1)

Warning: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

Press F1 to Continue

Når jeg så trykker F1 bråker harddisken videre og så får jeg:

Feilgjenoppretting for windows

Start oppstartsreparasjonsverktøyet (anbefales)

Start windows på vanlig måte

Uansett hvem av dem jeg velger, så får jeg blue-screen:

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check for viruses on you computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check you hard drive to make sure it is properly configured and terminated. Run chkdsk /f to check for hard drive corruption, and then restart you computer.

Technical information:

*** STOP: 0X0000007B (OX86A3DBA0,OXC0000034,0X00000000,0X00000000)

Så har jeg bootet opp med UBCD4WIN og prøvd programmene for diskdiagnostikk som ligger der, men de finner ikke noen harddisk på pc-en...

Går det an å redde noe på denne, eller må han kjøpe ny harddisk og eventuellt OS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke direkte bra ut nei. Ser du har allerede prøvd deg på en boot-cd, og det gikk ikke. Et annet alternativ er å skru ut harddisken og kople den til som en ekstern disk (USB) Dersom den kommer opp kan du hvertfal redde data du har liggende på disken.

Lenke til kommentar

"Warning: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent."

oversatt på norsk betyr denne:

"ta backup av dataene dine og løp for livet"

ta kopi av alle viktige filer så feilmelder du disken der den ble kjøpt, så legger du den i en skuff hvor den kan tenke på hva den har gjort til du får godkjent retursak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...