Gå til innhold

Oppgradering - HK,CPU,RAM 2-3k

Anbefalte innlegg

Hei

Tenkte å oppgradere min stasjonære. Har alt fått fingrene i et HD 4890 til en noe rimeligere pris.. Har ikke all verden med penger grunnet student så prøver å komme over en grei oppgraderingspakke.

Har fra før av:

Kabinett, mus, tastatur osv.. samt skjermkort

Trenger HK, CPU, RAM og mest sansynligvis en ny strømforsyning (er vel 350 w den jeg har fra før av).

Hva den skal brukes til: alt fra skolearbeid, film og lettere spilling (css, Hon, diverse..). Forhåpentligvis vil jeg jo også kunne dra i gang litt diablo 3... Uansett, får jeg en helt grei maskin vil jeg være fornøyd.

Videre vil det også være behov for harddisk. Vurderer å kjøpe SSD (1 til stasjonær og 1 til bærbar) og en ekstern harddisk jeg kan switche mellom stasjonær og laptop. Høres fornuftig ut?

Ble litt penger ut av dette tenker jeg. Uansett står kravet om HK, CPU og RAM til rundt 3k. Ser for meg at total pris blir rett rundt 6k.

Har sett på følgende pakker fra komplett:

Oppgraderingspakke Intel - Core 2 Quad

Oppgraderingspakke Intel - Core i5

i5 er noe dyrere, men er den et godt stykke bedre enn Quad pakken?

Om dere har andre forskjell så kjør på. Vil helst ikke at det skal være flaskehalser i systemet, og jeg er ikke ekspert på å finne ut hvilke komponenter som er det svake leddet.

Strømforsyning skal jeg selv klare å finne, samme gjelder harddisk/ssd. Dog vil jeg gjerne høre deres meninger om forslaget med ekstern harddisk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lite svar å gi på denne altså..?

Til info, rimelig sikker på at jeg går for i5 oppsettet. Med mindre jeg virkelig finner et annet (da billigere) som er i samme gren. Jeg skroter det Core 2 oppsettet, det får heller vrære.. Etter hva jeg har forstått vil det være dumt av meg å spare de 500 på ene fremfor andre i de to pakkene.

Om det er noen som har et annet forslag; gjerne hyl ut.

Snakket med Dell angående oppgradering av hard disk til SSD (laptop) og de sender prisestimat as we speak (damn, service på gang). Så da tenker jeg at det blir SSD i den. Og så tenkte jeg SSD i stasjonære også for programmer og en ekstern med e-sata som kan brukes til laptop om jeg trenger store filer dit. Til vanlig vil jeg bruke eksterne kun på stasjonære.

Fikk for øvrig høre av Dell at de kunne tilby 64GB, 128GB og 256GB SSD; er ikke dette rimelig store disker? Så for meg 32GB, 62GB og 128GB hvor 128 kostet altfor mye for meg.. Uansett har jeg bedt om pris på de to minste da jeg tenker 256 blir altfor dyrt..

Lenke til kommentar

Det vil ikke være noe problem å klokke til 3-3.4/3.5Ghz med standard vifta, men det er å anbefale å kjøpe en bedre kjøler. Det er bare prosessoren jeg tenker skal klokkes her, ikke skjermkortet. Jeg fortusetter at du setter deg inn i hvordan man klokker. Hva slags skjermkort er det snakk om? Ser ikke ut som en av de mest kjølige kabinettene nei. Men har ingen erfaring med det.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hva klokking angår er jeg en av de som virkelig ikke klokker mye. Kommer ikke til å være snakk om å skru særlig på voltn for å si det slik. Mest sansynligvis rører jeg ingenting så lenge alt kjører bra.

Det er snakk om et HD 4890. Og etter hva jeg har erfart så er dette et kort som kan bli rimelig varmt. Om det kun gjelder når det kjøres i CF vet jeg ikke.. Har i det minste lest et par tråder om at dette bråker når det blir for varmt.

Nå la jeg faktisk plutselig merke til at du har akkurat samme hardware som hva jeg tenkte å kjøpe meg også, artig :)

Lenke til kommentar

Den prosessoren(i5-750) har noe som kalles Turbo Boost, så om du ikke slår av denne funksjonen i bios, så vil cpuen klokke seg om du vil eller ikke, når prosessoren trenger mer kraft.

Kan lese om prosessoren her:

http://www.hardware.no/artikler/intel_core_i5_750/71585

Med denne oppgraderingspakka (Intel i5-750 og Gigabyte kortet),sammen med det skjermkortet, vil du få en bra pc som er brukanes til det meste. Du bør kanskje også vurdere AMD 965 og et 790FX kort, et system som antakelig blir noe billigere. Sparer noen hundrelapper.Nei, egentlig ikke, for her må du ha rambrikker i tillegg, og da blir det dyrere enn oppgraderingspakka fra komplett.no.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...