Gå til innhold

Altfor høy kabinett temp! (45C)

tommis

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter med altfor høy kabinetttemp., noe som gjør at cpu temp'en også blir urimelig høy.

Har en 80x80 i front som suger inn og en bak som blåser ut, begge på moderate hastigheter(hører de nesten ikke) har prøvd og stille de opp men forskjellen er kun et par-tre grader.

Så nå må jeg ha kabinettdøra oppe for at det ikke skal bli for varmt, hvis ikke så ligger jeg på rundt 45+ i kabinettet og 65-75 på cpu.

Maskina:

XP 2000(palomino)

MSI KT3 Ultra 2

Geforce 2 GTS 32MB

WD 40 Gig

IBM 120 Gig

256 Mb Twinmos PC2100

Cinergy 600 tv-kort

Chieftech 360W power, modda med noisekiller

2x 80x80 kabinettvifter

glacialtech 2320 cpu vifte

Colorcase AIR SILVER kabinett

Hadde såpass høye temper i det forrige kabinettet mitt også... kan det være feilmålinger av temp sensor, samme HK?(bruker speedfan, står det samme som i bios)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke slått deg at det kan være hovedkortet som muligens rapporterer feil temperatur? Før du gjør noe mer ville jeg virkelig anbefale at du tar å installerer siste BIOS oppgradering. Videre trenger du virkelig ikke en vifte som suger luft inn, det vil holde i lange baner med en vifte som trekker luften ut, ettersom denne vil sørge for å trekke luft inn likevel. Pass også på at luften går fra forsiden av kabinettet og ut på baksiden uten hinder. Som betyr at du har en evt to vifter på baksiden av kabinettet som trekker luften fra forsiden og gjennom hele kabinettet. På denne måten får du god luftgjennomstrømning og tilstrekkelig kjøling. Pass også på at det ikke er noe som hindrer luften i å strømme gjennom som f.eks strømkabler eller at støv hindrer viftene i å gå rundt.

Lenke til kommentar

Forklar litt mere om miljøet rundt pc-en. Hvordan har du plassert den osv.. Om du har 45'C inne i kabinettet - er det noe som produserer varmen. Eller "tror" at det er så varmt (feilmåling.) Selv har jeg i følge motherboard monitor 28'C. Og i følge den eksterne temperaturmåleren 28-29'C. Så jeg vet det stemmer. Hvilket kabinett har du?

Lenke til kommentar
Det har ikke slått deg at det kan være hovedkortet som muligens rapporterer feil temperatur? Før du gjør noe mer ville jeg virkelig anbefale at du tar å installerer siste BIOS oppgradering. Videre trenger du virkelig ikke en vifte som suger luft inn, det vil holde i lange baner med en vifte som trekker luften ut, ettersom denne vil sørge for å trekke luft inn likevel. Pass også på at luften går fra forsiden av kabinettet og ut på baksiden uten hinder. Som betyr at du har en evt to vifter på baksiden av kabinettet som trekker luften fra forsiden og gjennom hele kabinettet. På denne måten får du god luftgjennomstrømning og tilstrekkelig kjøling. Pass også på at det ikke er noe som hindrer luften i å strømme gjennom som f.eks strømkabler eller at støv hindrer viftene i å gå rundt.

Omvendt vil jeg si. To (om mulig) som suger inn i front. Bakviftene kan du bare stoppe. Samtidig får du overtrykk istedet for undertrykk som vil hjelpe mot støv. Står kabinettet trangt og nært en vegg er frontviften den viktigste kilden til kald luft du har.

Lenke til kommentar

Har som nevnt i 1. post et Colorcase AIR SILVER kabinett. Det står 10-12cm fra veggen i bakkant og inntil skrivepulten på den ene siden. Foran er det fri tilgang.

Har tre eksterne temp målere i kabinettet i tillegg, disse viser aldri over 30C, kanskje disse er mer til og storle på(plassert rundt omkring i kabinettet).

Når det gjelder luftstrømmen inne i kabinettet så er det jo ide-kabler o.l. i veien da... vaskelig og unngå det. Den vifta som står foran blåser inn melllom de to harddiskene(en HD under og en over vifta), disse ligger på ca 35C.

PSU'et mitt blir jo endael varmere enn vanlig da siden det er montert en noisekiller på det men det suger jo luft ut fra kabinettet og ut i rommet(2 vifter) så den påvirker vel ikke stort. Noisekilleren sørger også for at rempen ikke overstiger 50C i PSU.

Lenke til kommentar

Et lite tips er å skaffe runde IDE-kabler, enten kjøpe nye, eller lage dem selv. Pass også på å stashe resten av kablene slik at de hindrer luftstrømmen så lite som mulig. Tror ikke det vil revolusjonere kabinettemperaturen din, men det kan kanskje hjelpe litt på. Og så ser det mye penere ut da ;).

Lenke til kommentar
Hei! Sliter med altfor høy kabinetttemp., noe som gjør at cpu temp'en også blir urimelig høy.

Har en 80x80 i front som suger inn og en bak som blåser ut, begge på moderate hastigheter(hører de nesten ikke) har prøvd og stille de opp men forskjellen er kun et par-tre grader.

Så nå må jeg ha kabinettdøra oppe for at det ikke skal bli for varmt, hvis ikke så ligger jeg på rundt 45+ i kabinettet og 65-75 på cpu.

Jeg har en biltema vifte i front som suger inn, og en bak, som sitter helt på toppen under strømforsyninga. (som også er biltema vifte).

De viftene kan man ikke høre,sitter nå i en romtempratur av 29 grader i solsteiken på sørlandet. Kabinetet ligger stabilt på 32 grader.

Sjær hullet til kabinettviftene helt ut. Et stort hull uten noen form for hindring av luftstømmen. (vist du ikke har gjort det allerede dah.)

Se om du får noe bedre resultat da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...