Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Særeie, Barn, Bsu, Hus...


Beakri

Anbefalte innlegg

"Slik gjør du det

Det er ingen formkrav til selve dokumentasjonen. Når det gjelder BSU-pengene er det altså IKKE nødvendig å tinglyse din heftelse/eierandel i grunnboken. Det viktigste er at det foreligger en reell avtale som bekrefter at du har kjøpt deg inn.

 

Dette kan gjøres på flere måter.

Dere kan begge stå som ansvarlig for boliglånet hos banken, enten for hele lånet eller bare deler av det.

 

Få i så fall en bekreftelse fra banken.

 

 

Dere kan føre opp hver deres sameieandel på boligen på deres respektive selvangivelse.

 

 

Legg ved en kopi av kjøps - eller sameiekontrakten du har med samboeren. Avtalen bør spesifisere hvor store deres ulike eierandeler er, og gjerne ha bekreftelse fra vitner. "

ok..

 

La oss sei at han står på lånepapira, då skal altso bsusaken gå å løyse..

 

Det eg då sitt igjen med å lure på er som eg har spurt om tidlegare

 

- Slepp ein då unda eventuelle regla som seie at sidan han har betalt halvparten av lånet så er halvparten hans?

Om det finns slike reglar, blir det automatisk slik, eller er dette noko ein kan vinne fram ved rettsak? Altså tenker ang arv.

 

Om han berre står på lånepapira so er det vel ingenting å arve der, kanskje ein porsjon gjeld i verste fall? (og da skal dei i so tilfelle sleppe)

 

Og om vi skriv ei sameigekontrakt på huset med f.eks 90-10% eigarforhold, er det ved brudd eller arv (eller begge dele) eg må ut med meir enn dei 10%? om eg forstod rett ista..

 

(Hvis dere har felleseie vil dere måtte dele verdien av huset likt uansett. Man skiller mellom hva man eier, og hvor mye man må dele. Men man har rett til å ta over det man selv helt eller delvis eier, så siden du da eier 90% av huset vil du kunne ta over det mot å gi ham verdier tilsvarende halvparten av det... Komplisert. )

 

Og ja, eg veit at eg tydelegvis er litt treig.. skulle sikkert ha skjønt dette for ørten innlegg sidan.

Kompliserte greier dette her med særkullsbarn :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...