alexpea22 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det noen som vet om det er mulig å bruke enkeltfag (ex.phil f.eks) til å dekke over flere bachelorgrader? Altså, dersom man velger å påbegynne en ny bachelor, og allerede har tatt ex.phil, må man da ta et annet fag for å få 7,5 studiepoeng, eller kan man bruke de poengene man fikk i forrige bachelor ved å ta ex.phil der? I bunn og grunn kan man stille dette spørsmålet for å fornkle: MÅ man ha 360 studiepoeng (180p + 180p) tilsammen for å få to bachelorgrader? Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du kan søke fritak fra fag du har tatt tidligere vet jeg, så jeg vil tro at du kan bruke RELEVANTE fag i den nye bacheloren din, ja! : ) (Men vær litt skeptisk til meg som kilde her, har aldri helt forstått ex.phil jeg... ) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ex.phil. og ex.fac. trenger du ikke ta mer enn én gang. Ved UiO er det et krav at du må ta 60 nye studiepoeng (og ha en ny 80-gruppe) for å få en ny bachelorgrad. Resten kan tas med fra tidligere grader. Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Takker for svar! Og ha en ny 80-gruppe? Hva mente du med det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Takker for svar! Og ha en ny 80-gruppe? Hva mente du med det? En bachelorgrad er (stort sett) bygd opp av en 80-gruppe relaterte fag, en 60/40-gruppe relaterte fag, 20/40 frie studiepoeng, og 20 studiepoeng ex.phil. og ex.fac. Du kan bare bruke en 80-gruppe én gang. For å få en ny bachelorgrad må du ha en ny 80-gruppe, og 60 nye studiepoeng. Du kan f.eks. bygge ut 60/40-gruppa fra den forrige graden til en 80-gruppe (20/40 av 60 studiepoeng unnagjort) og så ta en ny 40-gruppe eller 20 studiepoeng. Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Disse gruppene du nevner har jeg aldri hørt om før. Er det noe du har ifra UiO? Eller gjelder dette for NTNU også, for eksempel? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Mulig det er spesifikt ved UiO, men jeg er ganske sikker på at det gjelder et tilsvarende regelverk for distriktsuniversitetene. Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Det er slik ved NTNU også. Lenke til kommentar
mgmt Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 PÅ UiB er det mange bacherlograder som krever 90 studiepoeng fordypning og 60 valgfrie studiepoeng. Hvis jeg først går siv.ing, kan jeg senere bruke mine siv.ing-poeng som del av en ny bachelorgrad? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå