Gå til innhold

Holdninger til varebiler, statskasse, kjørekomfort og trafikksikkerhet


tor_erik

Anbefalte innlegg

Trodde ikke bagasjerommet hadde noe med fargen på skiltet å gjøre, at plassen utgjør en avgiftsforskjell er jo logisk men trodde man fikk grønne skilter uansett, bare det var 2-seter.

 

Før holdt det at bilen ikke hadde mer enn en seterekke, men dette brukte folk for det det var verdt, og som nevnt tidligere registrerte sportsbiler for en vesentlig lavere pris..

 

Når folk registrerte stasjonsvogner med masse motor på samme viset, så blei det til slutt en regel om denne "statskassa" som nå setter en stopper for mindre varebiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje norgeshistoriens minst gjennomtenkte regel.

Den betyr at f.eks. pizzabud og postbud må kjøre STORE biler.

Småbiler som kunne gjort jobben (en pizza tar ikke mye plass) kan ikke registreres med billige, grønne skilter, så Posten og pizzasjappene må kjøpe større og mer miljøfientlige biler for å få lov til å bruke grønne skilter.

 

Skulle de kjøpt småbiler, ville det faktisk bli DYRERE, siden slike kun kan registreres på dyrere, hvite personbilskilter.

 

Alle varebiler er fra nå av mye større enn de trenger å være, fordi norsk avgiftspolitikk gjør småbiler dyrere.

 

Det virker som om man må være lobotomert for å få lov til å bli politiker.

 

 

Det som avgjør om en bil kan få lov til å kjøre på grønne skilter, er om den har lasterom som er stort nok til å romme "statskassa", en trekasse som norske politikere har snekret sammen etter faste mål.

Hvis kassa ikke går inn i bilen, er den for liten til å kunne registreres som varebil.

Selv om kanskje 90% av alle varer som leveres med bud er mye mindre enn statskassa, som f.eks. en pizza.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Kanskje norgeshistoriens minst gjennomtenkte regel.

Den betyr at f.eks. pizzabud og postbud må kjøre STORE biler.

Småbiler som kunne gjort jobben (en pizza tar ikke mye plass) kan ikke registreres med billige, grønne skilter, så Posten og pizzasjappene må kjøpe større og mer miljøfientlige biler for å få lov til å bruke grønne skilter.

 

Skulle de kjøpt småbiler, ville det faktisk bli DYRERE, siden slike kun kan registreres på dyrere, hvite personbilskilter.

 

Alle varebiler er fra nå av mye større enn de trenger å være, fordi norsk avgiftspolitikk gjør småbiler dyrere.

 

Det virker som om man må være lobotomert for å få lov til å bli politiker.

 

 

Det som avgjør om en bil kan få lov til å kjøre på grønne skilter, er om den har lasterom som er stort nok til å romme "statskassa", en trekasse som norske politikere har snekret sammen etter faste mål.

Hvis kassa ikke går inn i bilen, er den for liten til å kunne registreres som varebil.

Selv om kanskje 90% av alle varer som leveres med bud er mye mindre enn statskassa, som f.eks. en pizza.

 

Du sa alt her på en måte som gjorrde det lettere å forstå for de fleste her ja :)

 

Tilføyer en liten greie til den uthevede linja:

Du må også stryke på en test hva gjelder sosial IQ med 100%, og i tillegg bevise at du en lystløgner med gode evner til r*vsleiking noen måneder hvert 4. år for så å dolke alle dine godttroende velgere i ryggen!

Lenke til kommentar

Problemet er at Statsrådene sitter fast i eget byråkrati, tror noen virkelig at f.eks Kristin Halvorsen fikk gjort noe annet enn det embedsverket hennes lot henne gjøre?

Embedsverket er konstant og statsråder kommer og går og nå og da bytter farge uten at det gjør så mye. Muligens burde endel av dette systemet byttes ut med mer politisk utnevnte slik at man unngår at statsrådene bare blir ett ansikt. Dog er det en enorm uvilje i systemet og endre noe så vi må nok få inne folk på stortinget som virkelig vil endre noe og som faktisk har flertallet bak seg til og røske opp i galskapen.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg så hardt inn i dette regelverket. selv om jeg kjører privatbil registrert på grønne skilter.

Jeg har en Toyota Hilux X-cab.

 

Men sett at jeg ville ha en D-cab. Lasterommet her er jo egentlig planet. Men slik jeg har skjønt det, så må man også ha skillevegg inni hytta. Dette fordi den har bakdører, og det blir da et lasterom bak setene. Tviler på at ei slik kasse overhodet kan komme inn bakdørene. Men bilen er godkjent til å kunne registreres som varebil.

Lenke til kommentar

Pickup med åpent lasteplan er, logisk nok, siden lasterommet (planet) er tilnærmet ubegrenset, godkjent som varebil uansett, med mindre den har mer enn en seterad, da er det personbil. Tidligere var dette en egen gruppe; kombinert bil, med høyere avgifter enn varebil og lavere enn personbil, denne gruppa er nå fjernet. Skilleveggen bak forsetene er i dette tilfellet av sikkerhetsmessige grunner, som lastsikring av den lasten du måtte ønske å transportere under tak, så å si.. På en slik bil kan du flytte denne veggen helt bak i bakruta om du vil, for sittestillingen sin skyld, så lenge veggen fremdeles er forsvarlig festet.

Lenke til kommentar
På en slik bil kan du flytte denne veggen helt bak i bakruta om du vil, for sittestillingen sin skyld, så lenge veggen fremdeles er forsvarlig festet.

 

Hvis dette stemmer, blir jeg glad. Har vurdert en nyere Lux, men har tidligere slått det fra meg på grunn av reglene om skillevegg.

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Hvis dette stemmer, blir jeg glad. Har vurdert en nyere Lux, men har tidligere slått det fra meg på grunn av reglene om skillevegg.

 

Jeg må moderere meg litt; godsrommet (altså de to adskilte rommene, i dette tilfellet) må utgjøre minst 50% av avstanden fra forkant av frontruta til innsiden av bakdør/baklem, så helt i bakruta går nok ikke, men såpass langt at man får en god sittestilling burde være mulig. Det skal måles på ett bestemt punkt, nemlig halvveis opp på skilleveggen, så det burde også være lovlig å legge veggen på skrå bakover for å gi bedre plass til seteryggen. Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...