Gå til innhold

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei. Har laget ett enkelt logon script i kix. Det virker slik at den sletter alt som er mappet opp av nettverkstasjoner/mapper også legger til dem på nytt. Samt at den legger til noen skrivere og setter noen skrivere til standard skriver.

Det som er problemet er hvordan jeg klarer å mappe opp hjemmemappene til brukerne. For når de opprettes ved hjelp av den funksjonen i ad, så får de rette retighetene men blir ikke ett share opp. Hvordan fikser jeg at hjemmemappene atumatisk får ett share?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for meg høres det ut som om du har planer om å dele hvert eneste hjemmeområde.

dette er totalt upraktisk, stort sett legger man alle hjemmeområdene i en mappe og deler denne mappen, og så mapper opp hjemmeområdet i mappen.

Blir vel ca slik med Kix:

use H: "\\server\home$\%username%"

Løste det problemet ditt?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY
for meg høres det ut som om du har planer om å dele hvert eneste hjemmeområde.

dette er totalt upraktisk, stort sett legger man alle hjemmeområdene i en mappe og deler denne mappen, og så mapper opp hjemmeområdet i mappen.

Blir vel ca slik med Kix:

use H: "\\server\home$\%username%"

Løste det problemet ditt?

Ok. Så man trenger ikke ett share på hjemmemappene for å få de mappet opp?

Jeg skrev det slik med Kix:

USE H:"\\server\hjemmemapper\$user

Blir feil det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Men ett annet spørsmål. Så slipper jeg å lage en tråd om det.

For å opprette bruker må jeg inn i ad også opprette bruker, sette brukerrettigheter, gruppetilhørighet og hvor hjemmeområdet skal være.

Finnes det ikke ett script eller en program snutt som gjør dette mye enklere?

Lenke til kommentar

Regner med at Group Policy kan fikse det meste med gruppetilhørighet og brukerrettigheter.

Sette det på OU`n(mappen i AD), så får alle brukere under riktige rettigheter.

hjemmeområdet bør se slik ut i AD: \\server\hjemmemapper\%username%

det samme med evt. profilområde på serveren.

det er da bare å kopiere en standard bruker, legge i riktig OU ut fra rettighetene brukeren skal ha, så er du ferdig.

du har tydligvis mye å lære om effektiv drift :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

okey, det vil si at jeg gjør en ou medlem av ei gruppe, å da vil alle brukerne som er i den ou'n automatisk bli medlem av samme gruppe som ou'n de ligger i?. Har ikke helt sotte meg inn i GP enda. Men skal tusle litt med det nå tenkte jeg. Ja, er ganske fersk enda. Men begynner å skjønne litt nå. Skjønne mer enn hva jeg klarer i praksis :p

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar

tja.

de blir ikke automatisk medlem av gruppa(får det ikke opp i medlem av), men de ligger i OU`n som igjen ligger gruppa, og de får dermed rettighetene de skal ha.

flytter du personen i OU`n, så mister personen rettighetene som lå i den forrige OU`n

leeenge siden jeg har drevet med slikt, så jeg er litt utdatert...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...