iversenman Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hei Jeg tenkte å sette i flere ellementer i dali 104 høytalerne siden d er bare 2x6,5" og 1x1" I hver høytaler. Tenkte da å sette inn flere elemtenter i kassen skulle da hatt tegningene på kassene slik at jeg ikke ødelegger noe, Tenkte også å bytte ut alle elementene med nye. Men jeg er ikke helt sikker enda:P Spør da dere om hva deres mening er. Mvh Simen Iversen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg har vel egentlig flere spørsmål enn jeg har svar, men kan jo være at det kommer noe ut av det. Jeg har selv høyttalerne du snakket om, kjøpte dem vel for 13 år siden for 1500kr stk på hifiklubben eller noe slikt og er svært fornøyd. Men spørsmål: Hvorfor vil du sette inn flere elementer? Hvor mye penger har du tenkt å bruke på dette? Har du link eller lignende til elementene du skal sette inn? Slik jeg tenker: Ved å sette inn flere elementer kan det være du får høyttalere som spiller litt høyere, men uten å være hififil så er jeg ganske sikker på at høyttalerne ikke vil spille like pent som før, de vil med andre ord bli litt ødelagt. Hva med å selge disse og kjøpe noen andre som spiller høyere? Eller hva med å kjøpe en sub som supplement? (det gjorde jeg). Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Vel tenkte jo å sette inn flere for å få bedre lyd. men vis de blir ødelagt så vet jeg jo ikke helt.... Elementer har jeg ikke tenkt på ennda da jeg kom på ideen iste:P Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Jeg skal være så ærlig som å si at slik mekking har jeg ikke allverden peiling på. Jeg ville dog tro at høyttalerne sine egenskaper blir ødelagt. Der er sikkert noen som kan mer om dette som kan utdype, men man har vel noen delefiltre som sitter inni her som du må ta hensyn til og. Om jeg var deg ville jeg satt en pris for hvor mye penger du skal bruke på dette og vurdert alternativene. Feks kan en aktiv sub gi deg ganske mye bass i forhold til hva disse høyttalerne leverer, for jeg synes i grunnen 2x6,5" per høyttaler er nok "mellomtone", du får jo ikke inn noe særlig større elementer i disse høyttalerne, da ville jeg heller gått for mer bass. Jeg har en tilsvarende denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...woofer_sort.htm Jeg har en eldre utgave, tror ikke den er i salg lengre: http://www.dertec.com.tr/Default.aspx?pageID=27&PID=132 Hvis prisområdet du tenkte var lavere går det an å: -kjøpe brukt -Kjøpe byggesett -Kjøpe et billigere merke Endret 11. november 2009 av Ekko Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Vel oppsettet mitt er nå Nad t-747 7.1 Zachry xp-600 Proson reality 69 mk3 Dali 104 CW cls-12SX Siden jeg tenkte å kjøpe flere høytalere siden jeg skal ha surround, så tenkte jeg å sette inn flere elementer istede. Men vet ikke om dette er galskap Mvh Simen Iversen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg må nesten tilbake til spørmslåene: -Hvor mye penger skal du bruke? -Hva prøver du å oppnå? Hva er resten av av-utstyret ditt? Har du en kilde for 7.1-lyd? Har du en kilde for 5.1 lyd? Har du en grei TV? Senterhøyttaler, hvordan er det med det? Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Jeg må nesten tilbake til spørmslåene: -Hvor mye penger skal du bruke? -Hva prøver du å oppnå? Hva er resten av av-utstyret ditt? Har du en kilde for 7.1-lyd? Har du en kilde for 5.1 lyd? Har du en grei TV? Senterhøyttaler, hvordan er det med det? Vel d er vel ikke penger d står på men vil jo ikke bruke alverdns på daliene Jeg prøver jo å oppnå bedre lyd og høyere lyd Kilde støtter 7.1 Tv'n er en 42" plasma fra LG Senter har jeg ikke skaffet meg ennå men har planer om det. Mvh Simen Iversen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg er som sagt ingen ekspert, men jeg tror med sikkerhet at jeg kan si at med mindre du er ekspert så vil du ikke få bedre lyd ved å mekke på disse høyttalerne selv. Jeg ville prioritert slik: 1. Senterhøytttaler 2. Sidehøyttalere for å fylle de 2 kanalene på 7.1 som du mangler (om jeg har skjønt riktig) 3. Høyere lyd. I dette tilfellet hadde jeg enten byttet ut noen av høyttalerene eller kjøpt en større sub. Jeg ville ikke tuklet med daliene med mindre du anser dem som boss som du kan eksperimentere litt med. En annen sidenote som ikke er så viktig, men som jeg hadde prioritert, var at jeg hadde kjøpt høyttalere som passet sammen, både utseende- størrelse- og lydmessig. Skulle jeg byttet ut mitt 5.1-anlegg idag, så hadde jeg nok gått for høyttalere fra samme produsent i alle kanaler, aknskje untatt sub (den bytter jeg nok ikke uansett). Jeg har idag Dali 104 som front PSB 1B som bakkanaler Dali SWA12 som sub Dali C1000 som senter Har Denon AVR 2307 som forsterker. Ellers har jeg PC og en harddisk/dvdopptaker som kilder. Det låter greit for mitt bruk og jeg kan spille høyere enn jeg trenger og vil når jeg har behov for det, samt at min kone godtar alle de store boksene. Tror egentlig ikke jeg kommer til å bytte noe før neste gang jeg flytter. Lenke til kommentar
iversenman Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Jeg er som sagt ingen ekspert, men jeg tror med sikkerhet at jeg kan si at med mindre du er ekspert så vil du ikke få bedre lyd ved å mekke på disse høyttalerne selv. Jeg ville prioritert slik: 1. Senterhøytttaler 2. Sidehøyttalere for å fylle de 2 kanalene på 7.1 som du mangler (om jeg har skjønt riktig) 3. Høyere lyd. I dette tilfellet hadde jeg enten byttet ut noen av høyttalerene eller kjøpt en større sub. Jeg ville ikke tuklet med daliene med mindre du anser dem som boss som du kan eksperimentere litt med. En annen sidenote som ikke er så viktig, men som jeg hadde prioritert, var at jeg hadde kjøpt høyttalere som passet sammen, både utseende- størrelse- og lydmessig. Skulle jeg byttet ut mitt 5.1-anlegg idag, så hadde jeg nok gått for høyttalere fra samme produsent i alle kanaler, aknskje untatt sub (den bytter jeg nok ikke uansett). Jeg har idag Dali 104 som front PSB 1B som bakkanaler Dali SWA12 som sub Dali C1000 som senter Har Denon AVR 2307 som forsterker. Ellers har jeg PC og en harddisk/dvdopptaker som kilder. Det låter greit for mitt bruk og jeg kan spille høyere enn jeg trenger og vil når jeg har behov for det, samt at min kone godtar alle de store boksene. Tror egentlig ikke jeg kommer til å bytte noe før neste gang jeg flytter. Ja du har skjønt riktig Jeg anser ikke daliene som boss, tvert imot, dette er noen fine høytalere som gir veldig fin lyd Tror jeg kommer til å prioritere 1 center og side høytalere før jeg tenker mer på disse daliene tenker jeg. Slik jeg ser d nå det ikke så viktig for meg at høytalerne er samme merke, MEN utsene er viktig for meg, jeg vil at de skal vere samme farge og slike ting. Er det noen fine side høytalere som noen kunne anbefale? Mvh Simen Iversen Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Slik jeg ser d nå det ikke så viktig for meg at høytalerne er samme merke, MEN utsene er viktig for meg, jeg vil at de skal vere samme farge og slike ting. Er det noen fine side høytalere som noen kunne anbefale? Mvh Simen Iversen At de er samme mekre ville egentlig ikke bety allverden for meg heller, men det er en måte å sikre seg at de matcher de andre høyttalerne både lydmesssig og utseendemessig. Ang sidehøyttalere må jeg desverre melde pass da jeg ikke har slike selv:-) Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Ikke kødd med Dali'ene dine, de er klassikere som spiller langt bedre enn prisen skulle tilsi. Til film, så er det som Ekko sier, svært viktig med en god senter-kanal. Ikke feig ut og kjøp den "lille, billige". Det er bedre å spandere noen kroner og kjøpe noe som kan matche Dali'ene i både kvalitet og "størrelse", og da mener jeg lydmessig, ikke nødvendigvis fysisk. Om du har pre-out på receiveren din (regner med det, siden det er en Nad), så vil det å spe på med en ekstra effektforsterker til frontene, eller f.eks. en 3-kanals til både fronter og senter, kunne gjøre at du får mer dynamikk og muligheten til å spille høyere. Når du da også vil ha mer bass, så kan jeg på det varmeste anbefalle Velodyne som en potent leverandør av basser. Har selv en rimelig CHT-10Q fra Velodyne, og i min stue, så kan den sette det meste i bevegelse. Titta faktisk tidligere i dag, på intro'n til Ringenes Herre, krigen i starten mot Sauron, og i øyeblikket Sauron eksploderer, så var jeg bekymra for at de andre i huset her skulle tro det var tordenvær på gang. Velodyne lager ikke annet enn subwoofere, men det gjør de dertil svært bra. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ikke kødd med Dali'ene dine, de er klassikere som spiller langt bedre enn prisen skulle tilsi. +1 Ser absolutt ingen grunn til å ødelegge disse høyttalerne. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Velodyne lager ikke annet enn subwoofere, men det gjør de dertil svært bra. Strengt tatt lager de også et par sub-forsterkere og RC-moduler, men Velodyne er bra saker! Jeg vil ha 1812! Ikke kødd med Dali'ene dine, de er klassikere som spiller langt bedre enn prisen skulle tilsi. +1 Ser absolutt ingen grunn til å ødelegge disse høyttalerne. Helt enig - kjør en subwoofer i tillegg, og så blir det bra! Hi-Fi Klubben har "tilbud" på Dali Concept 12 sub fordi de tydeligvis ikke kan skaffe Basis 100, så Concept er et bra kjøp til 3,7k, eventuelt en Velodyne, SVS, mange merker som kan være aktuelle. Sjekk først hvordan du skal koble til subwooferen, om du trenger high level-innganger, eller om du har subwooferutgang. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Burde selvsagt sagt "subwoofere og subwoofer relatert tilbehør" men jeg regnet med at det gikk inn under "paraplyen". Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (Kjent for dårlig humor irl - det har vel endelig tatt meg igjen online..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå