RXzarkan Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hei. Nå som det begynner og nærme seg vinter merker jeg at det blir vanskligere å gire. Når bilen startes om morgenen er den skikkelig vondt og nesten som jeg trur at den brekker vis jeg prøve og få den i revers/første gir. Når jeg kjørte i sommer virket den helt fint og det var heller ikke før frosten kom at dette ble et problem. Noen som vet hva som foresaker dette? Det er en BMW 316i 1.9. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Når byttet du olje på gearkassen sist? Lenke til kommentar
RXzarkan Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Husker ikke, men er en god stund siden ja... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er nok på tide med et oljeskift. Oljen flyter ikke så lett når den blir kald. Så dette bør nok gjøres kjapt før du ender med havarert kasse. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ikke kjøp noe billig dritolje og regn med at det løser problemet. Som oftest når jeg opplever sånne feil er det fordi jeg har fylt billig drit og problemet kom først med ny olje. Kjøp noe helsyntetisk castrol olje på mekonomen. Da er man stort sett ferdig med hele problemet med en gang og slipper og kline med den olja. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Dette høres mer ut som giroverføringen! Hvis oljen er så dårlig at bilen må "brekkes i gir med makt", så ville nok hele girkassa havarert for lenge siden. Smør alle ledd i overføringen og se om ikke det hjelper. Når det blir kaldt ute kan ledd fryse eller bli veldig trange/trege hvis de er dårlig smurt. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det er normalt at giringa er tyngre nå når det er kaldt og olja i girkassa er iskald men du skal ikke bruke ren makt. La den stå på tomgang i 5 min før du drar så blir det sikkert bedre. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Ikke for å kverulere, men jeg finner det veldig rart at giroljen settes som årsak fremfor giroverføringen. Er åpen for at jeg lider under vranglære her, så føl fri til å korrigere meg hvis noen er helt uenig. Poenget mitt er at selv om giroljen er gammel og kald, så skal ikke giringen bli så umulig at bilen må stå på tomgang i 5 minutter for å klare å få den i gir. Siden veldig mange ignorerer å skifte giroljen på eldre biler ville dette vært et gjennomgangsproblem på de fleste eldre biler hver vinter hvis gammel girolje alene kunne forårsake noe slikt. Jeg har ikke fått inntrykk av at det er tilfellet, samt at de bilene jeg har vært borti der oljen alene har påvirket giringen så til de grader, har også hatt symptomer når motoren har vært driftsvarm. OT ville også merket dette på flere gir enn bare revers og 1.gir. Revers har heller ikke synkroniseringsringer og skal derfor ikke være så like avhengig av oljen for gli over i aktiv stilling. Dette må da tyde på at oljen er helt ubrukelig når den er kald og at tannhjulene/sjaltingen er nesten fullstendig fastfryst siden OT må bruke så mye makt, noe som vil kreve enorm kulde og masse fuktighet i kassa, samt at dette i tillegg ville påvirket alle andre gir også. Med mindre jeg er helt på bærtur, så er det første gang jeg har vært borti at kulde kan klare å medføre noe slikt, samtidig som at bare enkelte gir "fryser" fast, mens andre fungerer greit (OT nevnte ikke noe om de andre girene, selv om frost ikke vil forklare at de også sto fast). Overføringen derimot er avhengig av å være bortimot 100% korrekt (spesielt i forhold til reversen) og leddene trenger å gli lett hvis man ikke skal bli plaget med giringen. Jeg utelukker ikke at oljen kan være en medvirkende årsak til en viss grad, men at dårlig olje alene skal påvirke girene så til de grader som dette, samtidig som at giringen er helt fin på varm motor, finner jeg veldig lite sannsynelig. Jeg er veldig spent på om oljeskiftet alene løser problemet, noe jeg har svært liten tro på hvis det OT skriver er korrekt. Hvis oljeskift løser problemet, så skal jeg uten problemer innrømme at jeg tok feil og at jeg har lært noe nytt, men inntil da så holder jeg fast ved giroverføringen. Som sagt, føl fri til å korrigere meg! Endret 12. november 2009 av LiamH Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Det er normalt at giringa er tyngre nå når det er kaldt og olja i girkassa er iskald men du skal ikke bruke ren makt. La den stå på tomgang i 5 min før du drar så blir det sikkert bedre. Virkelig? Jeg tar overhodet ikke noe mer i for å få den i gir selv rett etter kaldstart fra -24ºC som jeg gjorde sist vinter, så da må det være noe annet rart på ferde. Henger meg på LiamH her. Prøv å smør opp litt, dette er fort gjort uansett. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Slitne stag på giroverføringen vil vri seg enda mer i ledd når olja i kassa ikke takler lavere temperaturer pga større motstand. Gammal olje som kanskje ikke lengre er olje men en blanding av vann og annen graut. Så i mange tilfeller er faktisk ny olje på kassa det som løser problemet. Noen ganger er det giroverføringa, og noen ganger begge deler. Uansett er et oljskift greit å ta så hvorfor ikke begynne der? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Så i mange tilfeller er faktisk ny olje på kassa det som løser problemet. Noen ganger er det giroverføringa, og noen ganger begge deler. Uansett er et oljskift greit å ta så hvorfor ikke begynne der? Den ene grunnen jeg kan tenke på er kostnad og den andre grunnen er at dette tror jeg har så lite med girolja å gjøre at jeg vil se på det som bortkastet å begynne der. Jeg ville heller brukt tid på å smøre alle ledd i overføringen, noe som ikke koster mer enn noen en-kroninger i smøremiddel og som også kan gjøres kjapt i oppkjørselen hjemme. Det å skifte giroljen er selvfølgelig å anbefale, men det er helt ulogisk at dårlig girolje skal få sjaltingen i kassa til å stå bom fast i kaldt vær. Det krever som sagt at hele sjaltingen og tannhjulene er fullstendig frosset fast, noe som krever at all oljen er totalt ubrukelig (nesten ikke tilstede i det hele tatt), samt store mengder fuktighet (kassa må nesten være fyllt med vann) og iskaldt vær. I tillegg skal denne sprengkulda (som ikke eksisterer i Norge akkurat nå) tilfeldigvis kun fryse fast 1.gir og revers, noe som oppå alt dette i tillegg er helt ulogisk. Mao, så henger "girolje-teorien" så lite på greip for meg at jeg vil aldri anbefale noen å bruke tid og penger på den. Girene i selve kassa kan, i teorien, være så trege som OT beskriver pga dårlig girolje og kulde, men det krever såpass mange ulike faktorer i en såpass ekstrem grad at jeg ikke vurderer det som en feilkilde, samt at noe slikt ville også påvist symptomer ellers også under varmkjøring og i mildvær. Beklager, men jeg finner ingen gode grunner til å anbefale giroljeskift. Jeg ser ingen teknisk sammenheng og klarer heller ikke å argumentere i favør for girolje-teorien på noen måter. De fleste argumenter faller helt på stein grunn i mitt hode. Derfor blir ikke spørsmålet hvorfor man ikke skal begynne der, men heller hvorfor man skal begynne der. Argumentene for å trekke giroljen inn som en konklusjon har ikke, i mine øyne, noe teknisk grunnlag i denne sammenhengen, så tankerekken om å ikke gjøre det faller bort på sin egen urimelighet i mitt hode hvis det OT skriver er korrekt og uten mangel på andre viktige detaljer. Jeg mener ikke å være arrogant og "bedreviter", men dette er nå en gang slik jeg ser det og jeg skal, som sagt, legge meg langflat og beklage hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Opplysende og tildels morsom lesning: " Also nice: shift T-case to Neutral, engage gearbox (highest gear possible), to unfreeze the oil in both boxes.... (seems the only way to get going in much colder area's) ... Actually you forgot to mention something REALLY important: put the T-Case in neutral and the gear in first BEFORE shutting down the engine for the night if you expect a REALLY cold night (-35 and below) otherwise you may not be able to do it in the morning!!! Oljen trenger ikke være vannblandet/frosset for at det skal bli tungt som sirup å gire; er det kaldt nok, så blir selv ny og ren 80W90 girolje "thick as peanut butter", eller tregt som sirup som vi sier på norsk -men da skal det antakelig være endel kaldere enn hos trådstarter (hvor kaldt det er der vet vi vel strengt tatt ingenting om..) Grunnen til at han bare nevner revers og første, er at det vanligvis kun er de girene man bruker fra stillestående. Oljen varmes fort opp etter noen meter/minutter i gir (eller i nøytral med clutchen ute), så det blir fort lettere å gire fra første til andre. At dette forekommer kan jeg skrive under på selv; har enda ikke opplevd at girspaken er totalt ubevegelig, men i 25-30 minus kan man måtte bruke litt tid og tålmodighet. I mitt tilfelle, så er det ingen ledd og overføringer å skylde på; girspakene går rett ned i lokket på girkassa, og alt inni der smøres av girolje. Lenke til kommentar
joka Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 er det riktig gearolje på bilen?? på min VW har både møller og mekonomen FEIL spec på gearolja.. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Oljen trenger ikke være vannblandet/frosset for at det skal bli tungt som sirup å gire; er det kaldt nok, så blir selv ny og ren 80W90 girolje "thick as peanut butter", eller tregt som sirup som vi sier på norsk -men da skal det antakelig være endel kaldere enn hos trådstarter (hvor kaldt det er der vet vi vel strengt tatt ingenting om..) Grunnen til at han bare nevner revers og første, er at det vanligvis kun er de girene man bruker fra stillestående. Oljen varmes fort opp etter noen meter/minutter i gir (eller i nøytral med clutchen ute), så det blir fort lettere å gire fra første til andre. At dette forekommer kan jeg skrive under på selv; har enda ikke opplevd at girspaken er totalt ubevegelig, men i 25-30 minus kan man måtte bruke litt tid og tålmodighet. I mitt tilfelle, så er det ingen ledd og overføringer å skylde på; girspakene går rett ned i lokket på girkassa, og alt inni der smøres av girolje. Som nevnt, så er det fint mulig teoretisk at sprengkulde gjør girene trege, men det krever ekstreme forhold og ingen plass i Norge er det -35 grader for tiden. Det meste man finner er ca. -10 grader på innlandet eller på Svalbard. Derfor sier jeg at dette krever store mengder fuktighet i tillegg hvis dette ska skje i det frostklimaet vi har (eller rettere sagt ikke har) i Norge nå. Derfor finner jeg ingen grunn til å skylde på oljen alene i denne sammenhengen. Hadde det vært sprengkulde i Norge så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det, men det er nå en gang ikke tilfellet. Jeg antar også at OT har prøvd de andre girene siden 1.gir og revers står fast. Mulig det er ureflektert av meg, men jeg finner det som en logisk og kjapp ting å gjøre hvis man møter full motstand på ett eller to av girene. Jeg regner også med at OT ville ha sagt at alle girene sto nesten fast hvis det var tilfellet, fremfor å bare henvise til 1.gir og revers, nettopp fordi at han vet dette før han poster her. Igjen, mulig jeg må senke forventningene mine, men siden det henvises til akkurat 1.gir og revers, så forholder jeg meg til det. BMW 316i 1.9 er bakhjulsdrift, etter min viten, slik at antall overføringer fra spaken og til sjaltehuset er derfor ikke de helt store greiene. Hvis OT ønsker å skifte girolje før overføringen smøres, så helt greit og jeg er, som sagt, åpen for å ta helt feil her siden jeg ikke har hverken inspisert denne giroverføringen, fått info om km-stand eller prøvekjørt OT's bil, men jeg personlig vil uansett ikke anbefale han å begynne med giroljen i dette tilfellet. Hvis det å smøre opp ikke hjelper og det viser seg at giroljen er full av fuktighet og smører dårlig, så vil det å skifte den være det neste naturlige steg. Poenget mitt er at hvis det å skifte olje ikke viser seg å løse problemet, så er dette ganske mange kroner rett ut av vinduet og etter min mening sier ikke omstendighetene at giroljen, etter all sannsynelighet, er feilkilden, så hvorfor begynne der? Hvorfor ikke ta det enkleste, mest logiske og rimeligste først? Lenke til kommentar
halaa Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Oljen trenger ikke være vannblandet/frosset for at det skal bli tungt som sirup å gire; er det kaldt nok, så blir selv ny og ren 80W90 girolje "thick as peanut butter", eller tregt som sirup som vi sier på norsk -men da skal det antakelig være endel kaldere enn hos trådstarter (hvor kaldt det er der vet vi vel strengt tatt ingenting om..) Grunnen til at han bare nevner revers og første, er at det vanligvis kun er de girene man bruker fra stillestående. Oljen varmes fort opp etter noen meter/minutter i gir (eller i nøytral med clutchen ute), så det blir fort lettere å gire fra første til andre. At dette forekommer kan jeg skrive under på selv; har enda ikke opplevd at girspaken er totalt ubevegelig, men i 25-30 minus kan man måtte bruke litt tid og tålmodighet. I mitt tilfelle, så er det ingen ledd og overføringer å skylde på; girspakene går rett ned i lokket på girkassa, og alt inni der smøres av girolje. Som nevnt, så er det fint mulig teoretisk at sprengkulde gjør girene trege, men det krever ekstreme forhold og ingen plass i Norge er det -35 grader for tiden. Det meste man finner er ca. -10 grader på innlandet eller på Svalbard. Derfor sier jeg at dette krever store mengder fuktighet i tillegg hvis dette ska skje i det frostklimaet vi har (eller rettere sagt ikke har) i Norge nå. Derfor finner jeg ingen grunn til å skylde på oljen alene i denne sammenhengen. Hadde det vært sprengkulde i Norge så hadde jeg ikke tenkt noe mer på det, men det er nå en gang ikke tilfellet. Jeg antar også at OT har prøvd de andre girene siden 1.gir og revers står fast. Mulig det er ureflektert av meg, men jeg finner det som en logisk og kjapp ting å gjøre hvis man møter full motstand på ett eller to av girene. Jeg regner også med at OT ville ha sagt at alle girene sto nesten fast hvis det var tilfellet, fremfor å bare henvise til 1.gir og revers, nettopp fordi at han vet dette før han poster her. Igjen, mulig jeg må senke forventningene mine, men siden det henvises til akkurat 1.gir og revers, så forholder jeg meg til det. BMW 316i 1.9 er bakhjulsdrift, etter min viten, slik at antall overføringer fra spaken og til sjaltehuset er derfor ikke de helt store greiene. Hvis OT ønsker å skifte girolje før overføringen smøres, så helt greit og jeg er, som sagt, åpen for å ta helt feil her siden jeg ikke har hverken inspisert denne giroverføringen, fått info om km-stand eller prøvekjørt OT's bil, men jeg personlig vil uansett ikke anbefale han å begynne med giroljen i dette tilfellet. Hvis det å smøre opp ikke hjelper og det viser seg at giroljen er full av fuktighet og smører dårlig, så vil det å skifte den være det neste naturlige steg. Poenget mitt er at hvis det å skifte olje ikke viser seg å løse problemet, så er dette ganske mange kroner rett ut av vinduet og etter min mening sier ikke omstendighetene at giroljen, etter all sannsynelighet, er feilkilden, så hvorfor begynne der? Hvorfor ikke ta det enkleste, mest logiske og rimeligste først? hei gidder du å forklare step by step hvor begynnes det fra og hvordan går man fram å smøre ledd og overføringer??? tenkte å gjøre det på min , men har ikke peiling hvor ledd og overføringer befinner seg og åssen man gjøre det Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Giroverføringen er de leddene og "stengene" som går fra girstangen til girkassa. På selve girkassa festes disse overføringene til noe som kalles "sjaltehuset" og det er det som er "giroverføringen i selve kassa". Siden sjaltingen er smurt av giroljen, så forholder du deg, som nevnt, til de overføringene som går fra girstanga til girkassa. Din bil har, etter min viten, girkassa "under bilen". Derfor må du komme deg til den først på et eller annet vis, enten ved å bruke en jekk eller kjøre over en grøft. Når du er kommet under, så lokaliserer du hvor girstanga kommer gjennom karroseriet (dørken/gulvet) og deretter begynner du å smøre alle koblinger du ser frem til selve sjaltehuset med en eller annen form for olje på boks. Hvis du derimot ser at du kun har en helt enkel overføring, dvs bare et stag og kun et eller ingen ledd, så kan det være på tide å begynne å vurdere giroljen eller om overføringen er i orden (siden kun to gir påvirkes). Desto færre ledd du har i overføringen, desto mindre er sjangsen for at leddene i overføringen er roten til problemet ditt. Jeg har vært borti flere biler der overføringen har vært skjev, feilinnstilt eller hatt stor slakke i leddene der giringen ble spesielt vanskelig når det ble kaldt. Hvis giroverføringen begynner å bli dårlig eller skejv, så vil man bryte mer og mer på den og deretter forverre problemet. Derfor er mitt råd til deg at du kommer deg under bilen, smører de leddene du ser på overføringen og sjekker om dette løser problemet. Hvis ikke dette hjelper, så bør du vurdere å få et verksted til å se på giroverføringen, eventuelt skifte giroljen. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Giroverføringen er de leddene og "stengene" som går fra girstangen til girkassa. På selve girkassa festes disse overføringene til noe som kalles "sjaltehuset" og det er det som er "giroverføringen i selve kassa". Siden sjaltingen er smurt av giroljen, så forholder du deg, som nevnt, til de overføringene som går fra girstanga til girkassa. Din bil har, etter min viten, girkassa "under bilen". Derfor må du komme deg til den først på et eller annet vis, enten ved å bruke en jekk eller kjøre over en grøft. Når du er kommet under, så lokaliserer du hvor girstanga kommer gjennom karroseriet (dørken/gulvet) og deretter begynner du å smøre alle koblinger du ser frem til selve sjaltehuset med en eller annen form for olje på boks. Hvis du derimot ser at du kun har en helt enkel overføring, dvs bare et stag og kun et eller ingen ledd, så kan det være på tide å begynne å vurdere giroljen eller om overføringen er i orden (siden kun to gir påvirkes). Desto færre ledd du har i overføringen, desto mindre er sjangsen for at leddene i overføringen er roten til problemet ditt. Jeg har vært borti flere biler der overføringen har vært skjev, feilinnstilt eller hatt stor slakke i leddene der giringen ble spesielt vanskelig når det ble kaldt. Hvis giroverføringen begynner å bli dårlig eller skejv, så vil man bryte mer og mer på den og deretter forverre problemet. Derfor er mitt råd til deg at du kommer deg under bilen, smører de leddene du ser på overføringen og sjekker om dette løser problemet. Hvis ikke dette hjelper, så bør du vurdere å få et verksted til å se på giroverføringen, eventuelt skifte giroljen. Beklager Zarakan at jeg stjeler tråden din altså slike du sier det så er det ingenting som skal skrus av og på da, er bare å gå under bilen og finne leddene, overføringer eller overføring og smøre dom da. hvis noen sitter inni bilen og girer, beger dom seg eller, med tanke å finne dom lettere siden jeg er helt......... har jeg forstått det riktig eller. Endret 18. november 2009 av halaa Lenke til kommentar
Panny60 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Noen av dere som vet hvordan man bytter girolja? Er en golf 94, 1.8 gl. Er det noe man kan gjøre sjæl, eller må jeg ha mekaniker? Klarer å bytte dynamo, bremseklosser, bremsevæske og annet småplukk, så bør ikke være så vanskelig om jeg får vite hvordan =) Lenke til kommentar
halaa Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Noen av dere som vet hvordan man bytter girolja? Er en golf 94, 1.8 gl. Er det noe man kan gjøre sjæl, eller må jeg ha mekaniker? Klarer å bytte dynamo, bremseklosser, bremsevæske og annet småplukk, så bør ikke være så vanskelig om jeg får vite hvordan =) varierer sikkert fra bil til bil men... sølv trenger en sånn video som viser åssen skal jeg finne giroverføringer og dritter for å smøre dritta Endret 19. november 2009 av halaa Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Beklager Zarakan at jeg stjeler tråden din altså slike du sier det så er det ingenting som skal skrus av og på da, er bare å gå under bilen og finne leddene, overføringer eller overføring og smøre dom da. hvis noen sitter inni bilen og girer, beger dom seg eller, med tanke å finne dom lettere siden jeg er helt......... har jeg forstått det riktig eller. Jepp, du trenger ikke å skru av noenting, selv om det å løsne leddene kan lønne seg for å få skikkelig smurt. Hvis noen sitter inni bilen og girer, så ser du garantert hva som er overføringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå