M4RT1N Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Hei! Jeg holder på med en skole-oppgave om samer, og jeg vet ikke hvorfor de egentlig heter samer. Er det noen som vet dette? Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Jeg tror denne posten hører hjemme i Leksehjelp-seksjonen, men helt øverst i artikkelen om samer på Wikipedia finner du litt informasjon. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 fordi dem kommer fra sameland vel. samma som at en fra afrika heter "afrikaner", eller en tysker kommer fra tyskland. Lenke til kommentar
M4RT1N Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 det der er bare useriøst -_- Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Si fra når du finner ut noe annet da. Samene er en urbefolkning som lever på grensa mellom norge, sverige, russland og finland, å har vært samer i mange tusen år før andre folk fikk kjennskap om dem. Er dokumentert at dem kaldte seg samer/sápmi for MINST 6.000 år siden, så ser ikke helt hvordan man skal greie å finne ut hvorfor man rukte ordet "same" første gang.... Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er jo ikke utenkelig at ordet betyr noe, da. I likhet med at Norge/Noreg/Norway/nordmann har en viss sammenheng med at lendet vårt ligger langt mot nord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå