Gå til innhold

Hjelp til å bedre temp i HTPC

bIsk0p

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har et HTPC kabinett jeg prøver å få roe ned lyden litt på. Kabinettet jeg har er Chieftech HT-01B så utgangspunktet er ikke optimalt!

Per nå har jeg ingen ting uten om det som følgte med. Det som står i nå er E5300 og HD3450 (uten vifte). Jeg sjekket temp og da var PSU på 90 og CPU lå rundt 60-70, maskinen hangs seg også under 30-45min med CS 1.6 :p Så her er det for varmt. Der ser også ut som at det blit en E7400 inn i kabinettet snart, samt 8GB minne (husker ikke om det er 2 eller 4 minne sloter atm.) Jeg planlegger også et bedre skjermkort med tiden.

Nå er det kun 2x 60mm(1 installert per dags dato) vifte plasser (rett over I/O panel.) Har tenkt å sette en trakt til 80mm på baksiden, på den måten øke suget uten at støyen øker for mye.

Jeg kom i dag over (sett det før da, men glemte det fants) systemvifter? og lurte på hvor disse tok luften fra. Hvis det er på oppsiden, vil det jo være en mulighet å sette dette mot skjermkort og på den måten få ut mye av den varme luften derfra.

PSU burde nok også byttes ut, men det er mATX størrelse, så utvalget er dårlig. Nå er viften på innsiden, noe som gjør at den bidrar ganske godt på tempen. En PSU med vifte på baksiden tror jeg ville hjulpet.

Til CPU tror jeg at kjøle tårn vil være det beste da det vil øke luft sirkulasjonen i kabinettet (Husker at det hadde stor innvirkning på HK, HDD og skjermkort når jeg innstallerte Ninja på et eldre oppsett) Kabinetter er ført opp som 136mm høyt, så blir det jo minus litt med tanke på HK o.l. Så tiper at 10 cm er maks høyde på en kjøler. Så på denne som så spennende ut.

Hva tror dere om dette? Noen andre tiltak jeg kan gjennomføre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en psu som har løse ledninger og som drar lufta ordentlig ut av kabinettet.

300w høres lite ut synes jeg.

Ta mål av plassen du har tilgjengelig til psu, og let etter en større(4-500 watt)som passer

En sånn systemvifte er en god ide hvis den er stille...15-18db er fint.

Den du har sett på er på 28db....aaaaltfor mye støy :thumbdown:

Endret av Ronny#1
Lenke til kommentar

300W er nok litt i minste laget ja. Men burde holde til E7400 og et HD5750 (håper jeg)

Med tanke på at det er mATX PSU, så er det største jeg fant 350W (tror jeg), føler ikke det er verd å betale 400,- for ..

Systemvifta er så billig at jeg tror jeg prøver den, se hvilken nytte den har, hjelper den godt, så kan jeg leite etter noe mer stille.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...