birdy113 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei Jeg har hørt at sibirske katter er allergi vennlige? jeg har nemlig folk i huset som har allergi og jeg har litt. Finnes det noen som driver med katt i Bergensområde. Hva bør jeg vite. Første gang jeg får katt. om det er noen av dere som selger sibirsk katt ta kontakt Lenke til kommentar
MonsterSau Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg har nettopp kjøpt en sibirkatt, pga av samboeren min er allergisk mot katter. Og det fungerer kjempebra! Dere bør dra på testbesøk hos et testhjem for å se om de med allergi reagerer. For det er ikke alle allergikere som tåler sibirkattene, men noen. Her er en side med informasjon om sibirkatter, du finner også en liste over testhjem og oppdrettere i landet der. http://www.sibirkattensvenner.no/ Før du eventuelt skaffer deg katt, bør du finne ut mest mulig om katter. Det er viktig å kunne om naturlig atferd, stell osv. Les på nettet, spør folk som kan om katt (ikke henvend deg til dyrebutikker, de er ikke akkurat eksperter på slikt, men oppdrettere er som regel behjelpelig), lån bøker osv. Du må tenke på at det blir en del utgifter, hvert fall i begynnelsen, da du må skaffe mye utsyr. Som matskåler, klorestativ, kattedo, mat, børste, osv. Du bør også forsikre katten, slik at du vet at du kan behandle den når det trengs. I tillegg må du også vaksinere kattungen litt etter at du har fått den. Og om du ikke skal drive med avl, bør du kastrere eller sterilisere katten. Dette koster også litt. Og sist, men ikke minst, tenk på at du må passe på katten i kanskje 15 år, kanskje enda lengre også. Håper det ordner seg for dere, slik det gjorde for oss Lenke til kommentar
mushi Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Husk at rasekatter kommer i to klasser etter hva man skal bruke dem til. Klasse 1 er for avl og klasse 2 er for kos (må kastreres). Klasse to er billigere i innkjøp. Det er oppdretter som bestemmer hva de skal registreres som etter hvor lovende katten er. Lenke til kommentar
MonsterSau Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Sibirkatter koster som regel 8000,- sånn btw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå