Gå til innhold

[Løst]Gamer pc budsjett 15'000 ?

Anbefalte innlegg

Denne typer tråder finnes i hopetall, ja jeg har lest meg til såpass

Men jeg tar meg likevel friheten til å håpe på noen innspill på denne tråden :-)

Til saken: Jeg har et budsjett på maks 15 lapper inkludert MVA, og har sett meg ut noen favoritt deler på komplett.no, og jeg har også sett etter samme deler fra andre nettsteder som billigere alternativer. Hvorvidt det lønner seg å kjøpe fra flere nettsteder eller alt fra samme nettsted vet jeg ikke ennå. Har heller ikke erfaring med komplett sin service, men har hørt du kan ha problemer på første levering på enkeltdeler som muligens blir skadet i transport. Nok om det

Jeg har sett meg ut en billig og grei AMD CPU, men er i tvil om jeg vil gå over til intels Core 2 Duo/quad eller core i5/i7 ettersom man må opp noen lapper om man vil ha en bra klokkehastighet på Intels i7/i5.

Uansett, her er listen, om du leser den eller ikke:

CPU: AMD Phenom II x4 965 Black Edition (3,4 GHz)

Motherboard: ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 (Greit motherboard til 1500)

GPU: Gainward GeForce GTX 285 2GB PhysX CUDA (evt 1,7 GB versjonen til en 500 kr ekstra)

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB (Bra ram, bra nok pris)

HDD: Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

DVD Drive: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S

PSU: Corsair TX 750W PSU

Kabinett: Antec Twelve Hundred Big Tower Sort (Nice lufting? stort og ryddig :) )

Tastatur: Razer Lycosa Mirror gaming keyboard

Mus: Razer NAGA MMOG Laser Gaming Mouse

Skjerm: BenQ 24" LCD G2411HD

Og tilsammen på komplett skal dette være underkant 15 lapper. Kom med forslag til endringer om du føler det vil hjelpe meg, (og det vil det sikkert) :)

-Arthin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ikke brukt mer penger på skjerm.

Har samme selv og er storfornøyd. Tror man fort må legge på en tusenlapp for å få merkbart bedre resultat.

kanskje du ikke er så godt vandt, men den skjermen er ganske elendig i mine øyne. Hadde den ei ukes tid, og ble veldig frustrert av den(til og med på websider).

Skal dog sies at jeg er vandt til en NEC 24WMGX2, som koster 8k. Man får veldig bra skjermer i 4-5000kr-klassen. Skjekk ut Eizo eller Dell sine skjermer. Så ja, man må legge på en del for å få en bra skjerm.

Jeg synes ikke at det passer seg så veldig bra med en sånn billig skjerm i et så dyrt oppsett.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

For 15.000 hadde jeg kjøpt et system som scorer en god del bedre i ytelsestester, enn det du har satt opp.

- Bytt AMD Phenom II x4 965 på socket-AM3, til Intel Core i7-860 og et socket 1156 hovedkort, f.eks ASUS P7P55D Deluxe.

For å se hvor mye bedre ytelse og lavere strømforbruk Intel gir fremfor AMD, sjekk denne artikkelen: Link

- Bytt ut Gainward GeForce GTX 285 med et ATI Radeon HD 5870

Sjekk hvor mye bedre dette ATI kortet yter her: Link

-Bytt ut 6GB DDR3 triple channel settet, med et DDR3 4GB dual channel sett, f.eks Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 til 995,-. (Socket 1156 støtter ikke triple channel). Merker du at du trenger mer minne (tvilsomt til vanlig bruk), så kjøp heller et DDR3 2x2GB sett, i tillegg senere.

-WD Green Power disken gir mye lagringsplass, men er veldig treg. Jeg ville vurdert en 60-80GB SSD disk (OCZ Vertex eller Intel X-25m Gen2) som OS disk i tillegg.

Har man så mye penger å bruke, bør man gå for det beste ;)

Lenke til kommentar
For 15.000 hadde jeg kjøpt et system som scorer en god del bedre i ytelsestester, enn det du har satt opp.

- Bytt AMD Phenom II x4 965 på socket-AM3, til Intel Core i7-860 og et socket 1156 hovedkort, f.eks ASUS P7P55D Deluxe.

For å se hvor mye bedre ytelse og lavere strømforbruk Intel gir fremfor AMD, sjekk denne artikkelen: Link

- Bytt ut Gainward GeForce GTX 285 med et ATI Radeon HD 5870

Sjekk hvor mye bedre dette ATI kortet yter her: Link

-Bytt ut 6GB DDR3 triple channel settet, med et DDR3 4GB dual channel sett, f.eks Corsair XMS3 DDR3 1600MHz

4GB CL9 til 995,-. (Socket 1156 støtter ikke triple channel). Merker du at du trenger mer minne (tvilsomt til vanlig bruk), så kjøp heller et DDR3 2x2GB sett, i tillegg senere.

-WD Green Power disken gir mye lagringsplass, men er veldig treg. Jeg ville vurdert en 60-80GB SSD disk (OCZ Vertex eller Intel X-25m Gen2) som OS disk i tillegg.

Har man så mye penger å bruke, bør man gå for det beste ;)

wow, tusen takk Mr. Snuffles ! :-) jeg skal se på det, men til da... Noen alternative skjermer jeg bør se på? Antatt pris med ditt oppsett blir 15 ? Enda tusen takk, kom gjerne med flere forslag noen.

Endret av Arthin
Lenke til kommentar

@Mr_Snuffles

Burde kanskje holde deg på samme socket? Etter hva jeg er bekjent med, så er i7 på socket 1366, noe som gjør at X55 er rett chipset. 1156 er for i5. Uting å blande disse.

Skal du ha i7, så er det trippel channel minne som teller. Ved i5 er det dual. Så her blander du også.

Jeg fant frem to oppsett jeg har laget før. Ene til i7 og andre til i5 (prisene på begge kan ha endret seg)

i7;

523886.jpeg

i5;

523888.jpeg

Begge lå på rundt 10k med litt varierende tilbehør. Jeg ser jeg har klart å velge slim DVD-brenner på begge (my bad). Og begge er satt opp med WD green (kan med fordel byttes til en 7200rpm disk). i5 er også satt opp med Win7 OEM.

Lenke til kommentar

bIsk0p: Du tar feil! Intel i7 860 kjører på socket 1156. Det er i7 9xx-serien som kjører socket 1366. Socket 1156 kjører altså både i5 og i7, samt enkelte Xeon (Link). Jeg kjører faktisk dette oppsettet selv!

Vennligst ikke spre misinformasjon, og les gjerne reviewen jeg linket til i posten min. Med mindre man skal kjøre SLI/Crossfire, eller har planer om å oppgradere til i9 med det første, lønner det seg å holde seg på socket 1156 med tanke på redusert strømforbruk og bedre Turbo mode implementasjon

Lenke til kommentar
wow, tusen takk Mr. Snuffles ! :-) jeg skal se på det, men til da... Noen alternative skjermer jeg bør se på? Antatt pris med ditt oppsett blir 15 ? Enda tusen takk, kom gjerne med flere forslag noen.

Til den prisen (1495,-), så skal det vanskelig gjøres å finne en 24" som er bedre. Du må nok vesentlig opp i pris dersom du skal ha noe bedre. Skjermen får forøvrig gode omtaler, f.eks her, her og her. Antatt pris med mitt oppsett bør bli det samme, dersom du går ned til 4GB RAM. (CPUen er litt dyrere).

For å få råd til SSD disk, innenfor budsjettet, f.eks Intel X25-M 80GB, må du nok stokke om litt på komponentene (alternative tastatur,mus,kabinett,PSU) eller handle et annet sted enn Komplett.

Lenke til kommentar
Til den prisen (1495,-), så skal det vanskelig gjøres å finne en 24" som er bedre. Du må nok vesentlig opp i pris dersom du skal ha noe bedre. Skjermen får forøvrig gode omtaler, f.eks her, her og her. Antatt pris med mitt oppsett bør bli det samme, dersom du går ned til 4GB RAM. (CPUen er litt dyrere).

For å få råd til SSD disk, innenfor budsjettet, f.eks Intel X25-M 80GB, må du nok stokke om litt på komponentene (alternative tastatur,mus,kabinett,PSU) eller handle et annet sted enn Komplett.

Har gjort om på oppsettet mitt, se over og kom med kommentar? :)

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-860

Motherboard: ASUS P7P55D Deluxe, P55, Socket-1156

GPU: ASUS Radeon HD 5870 1GB GDDR5

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

HDD: WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA

DVD Drive: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7243S

PSU: Corsair TX 750W PSU

Kabinett: Antec Twelve Hundred Big Tower Sort (Nice lufting? stort og ryddig :) )

Tastatur: Razer Lycosa Mirror gaming keyboard

Mus: Razer NAGA MMOG Laser Gaming Mouse

Skjerm: Mulig med at denne yter bedre enn denne?

Uansett, total pris med dette oppsettet ble kr: 14.897,00 på komplett.

Jeg bytta ut HDD med en ok 7200 RPM (?) så vil jeg heller kjøpe på en kjappere 10000 RPM litt over nyåret.

kom fortsatt med kommentarer og forslag :)

Endret av Arthin
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt gått for det her:

Western Digital Caviar Black 1 TB

Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Asus P6T Deluxe V2

Sapphire Radeon HD 5870

Corsair TX 850W

Cooler Master HAF 932

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

BenQ G2411HD

Intel Core i7 920

Totalt: 14083,-

https://prisguiden.no/profil/lister/108141

Her har du en RÅ Gaming PC som er fremtidsrettet med gode oppgraderings muligheter. Den vil kunne spille alle spillene dine glimrende!

Lenke til kommentar
Jeg ville absolutt gått for det her:

Western Digital Caviar Black 1 TB

Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

Asus P6T Deluxe V2

Sapphire Radeon HD 5870

Corsair TX 850W

Cooler Master HAF 932

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

BenQ G2411HD

Intel Core i7 920

Totalt: 14083,-

https://prisguiden.no/profil/lister/108141

Her har du en RÅ Gaming PC som er fremtidsrettet med gode oppgraderings muligheter. Den vil kunne spille alle spillene dine glimrende!

Øh, er ikke i7 860 sterkere enn i7 920? (klokkehastighet 2.66 vs. 2.80)

Lenke til kommentar
i7 860 er socket 1156, i7 920 er socket 1336

Dessuten ville jeg overclocka i7 prosessoren til rundt 4ghz (kommer ann på om du skal kjøpe ekstern cpu kjøler)

Uansett tror jeg du skal lete lenge før du finner noe særlig bedre enn det jeg linka

Kommer an på kostnad på ekstern cpu kjøler, og hvor komplisert denne overklokkinga er, har null erfaring med slikt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det siste oppsettet ditt ser veldig bra ut, og er tett opptil hva jeg ville valgt i hvertfall! Av de to skjermene ville jeg gått for BenQ, men forskjellen er nok ikke stor.

Alkohoel sitt i7 920 socket 1336 forslag, er et godt alternativ, men han inkluderer ikke kabinett, mus, tastatur eller DVD, noe som vil sprenge budsjettet ditt.

Når det gjelder i7 920 mot i7 860, så yter sistnevnte best dersom du kjører stock hastigheter. Dette skyldes blant annet en bedre Turbo-mode optimalisering (automatisk overklocking av CPU). Intel i7 860 bruker i tillegg vesentlig mindre strøm enn i7 920, og den ekstra minnekanalen på socket 1366 har svært lite å si når det gjelder spillytelse (benchmarks bekrefter dette).

Jeg ville kun valgt i7 920 hvis du har planer om å overklokke CPU, kjøre to skjermkort i SLI/Crossfire, eller har planer om å oppgradere CPU innen 1-1.5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...