Gå til innhold

SATARAID5 Management Utility, hjelp ønskes...

nor50

Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp 5 stk. 1.5 TB disker i RAID5 med dette programmet men skjønner ikke hvordan det gjøres. Noen som kan hjelpe da dette ligger for høyt for meg?

http://www.siliconimage.com/docs/SATARAID5...Guide_v1.60.pdf

Dette er valgene:

RAID Group Label

Enter an identifiable name for the RAID group. This value can be any string (up to 8 characters including blank spaces) to help users identify this volume.

* Her spiller det vel ingen rolle hva jeg kaller det?*

RAID Group

Select a Group ID from the available ID list. The maximum number of RAID Groups per controller is 8, so Group ID can be any number between 0 and 7, inclusive.

*Her er valgene 1 til 9. Hva må jeg velge/gjøre her?*

Configuration

Select which RAID level is to be used to configure these members:

• Contiguous (for virtual disk or JBOD).

• Concatenated (for multiple concatenated segments).

• Striped (for RAID 0)

• Mirrored (for RAID 1)

• Mirrored Striped (for RAID 10)

• Parity RAID (for RAID 5)

*Her har jeg valgt Parity RAID*

Capacity

Select a value to define the total usable capacity of the RAID Group or manually enter the volume size in gigabytes (GB). Selecting MAX will create the largest RAID set possible with the drive(s) selected.

*Det er jo 5 disker a 1.5 TB som skal kjøres i RAID5. Hva skal jeg velge da? Valgene er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 TB*

Chunk Size

Select a value to define the chunk size (stripe size) for performance tuning. In general, large stripe sizes are best for large files that are accessed sequentially (for example, media streaming files) and smaller sizes are better for randomly accessed data like databases. This parameter is not used for Contiguous (JBOD), Concatenated, and Mirrored configurations.

*Her er valgene 8, 16, 32, 64 og 128 KB. Hva skal jeg velge da?

Rebuild Priority

Select a value to identify how quickly the controller should rebuild data on a disk after a hardware failure. A value of 1 is the lowest priority and will take the longest to rebuild. A value of 10 is the highest priority and will rebuild the fastest, but may require more CPU resources, which might affect the computer’s performance. This parameter is not used for Contiguous (JBOD), Concatenated, and Striped configurations.

*Hva skal/bør jeg velge her?*

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å sette opp 5 stk. 1.5 TB disker i RAID5 med dette programmet men skjønner ikke hvordan det gjøres. Noen som kan hjelpe da dette ligger for høyt for meg?

Dette er valgene:

RAID Group Label

Enter an identifiable name for the RAID group. This value can be any string (up to 8 characters including blank spaces) to help users identify this volume.

RAID Group

Select a Group ID from the available ID list. The maximum number of RAID Groups per controller is 8, so Group ID can be any number between 0 and 7, inclusive.

Configuration

• Striped (for RAID 0)

• Mirrored (for RAID 1)

Capacity

Select a value to define the total usable capacity of the RAID Group or manually enter the volume size in gigabytes (GB). Selecting MAX will create the largest RAID set possible with the drive(s) selected.

*Det er jo 5 disker a 1.5 TB som skal kjøres i RAID5. Hva skal jeg velge da? Valgene er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 TB*

Chunk Size

Select a value to define the chunk size (stripe size) for performance tuning. In general, large stripe sizes are best for large files that are accessed sequentially (for example, media streaming files) and smaller sizes are better for randomly accessed data like databases. This parameter is not used for Contiguous (JBOD), Concatenated, and Mirrored configurations.

Hvis det er lagring for store filer, f.eks filmer/ rar filer, så velg størst mulig stripesize.

Rebuild Priority

Select a value to identify how quickly the controller should rebuild data on a disk after a hardware failure. A value of 1 is the lowest priority and will take the longest to rebuild. A value of 10 is the highest priority and will rebuild the fastest, but may require more CPU resources, which might affect the computer’s performance. This parameter is not used for Contiguous (JBOD), Concatenated, and Striped configurations.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Dette er valgene:

RAID Group Label

RAID Group

Configuration

• Striped (for RAID 0)

• Mirrored (for RAID 1)

Capacity

Chunk Size

Hvis det er lagring for store filer, f.eks filmer/ rar filer, så velg størst mulig stripesize.

Rebuild Priority

Lykke til :)

Takk for hjelp så langt, men det mangler en ting til før jeg kommer videre...

Under disse valgene er det da et vindu med de 5 diskene i. Da markerer jeg alle 5 regner jeg med...?

BTW, dette med rebuild Priority er vel heller ikke avgjørende hva jeg velger vel...?

Prøvd nå. Når jeg går i diskbehandling nå, så har jeg en "samling" av disker på 2.8 TB som RAW primærpartisjon og en av samme size som ikke er initialisert. Går så inn for å initialisere det andre volumet og velger GPT får jeg bare en I/U-feil...

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Du får det nok til til slutt.

Du må velge alle diskene som skal være med i arrayet (5)

Rebuild priority kan være greit å ha satt til en høy verdi da den vil gjennopprette raider raskere *når* en av diskene ryker. (for det gjør de før eller senere)

Klarer du å initialisere det første volumet eller får du I/O feil på begge?

Det kan selvsagt være kompabilitetsproblemer ute å går når du har såpass store disker og da kan nye drivere, software eller firmware være nødvengig for at det skal fungere.

Disker på over 1 TB burde ikke være noe problem men det har det vist seg å være, spesielt hvis kontrolleren ikke er helt ny, jeg måtte selv oppdatere en Adaptec kontroller for å få det til å virke.

Lenke til kommentar
Du får det nok til til slutt.

Du må velge alle diskene som skal være med i arrayet (5)

Rebuild priority kan være greit å ha satt til en høy verdi da den vil gjennopprette raider raskere *når* en av diskene ryker. (for det gjør de før eller senere)

Klarer du å initialisere det første volumet eller får du I/O feil på begge?

Det kan selvsagt være kompabilitetsproblemer ute å går når du har såpass store disker og da kan nye drivere, software eller firmware være nødvengig for at det skal fungere.

Disker på over 1 TB burde ikke være noe problem men det har det vist seg å være, spesielt hvis kontrolleren ikke er helt ny, jeg måtte selv oppdatere en Adaptec kontroller for å få det til å virke.

Kontrolleren er den som fulgte med. Nå har jeg demontert diskene og henter en Onnto i morgen, så da blir det orden på det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...