LMH Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei! Er for tida ein flittig student og planlegg eit innkjøp av ein bærbar PC som eg tenker å bruke til nettopp studiar og anna arbeid. Etter at eg har lest ein del om linux, merkar eg at dette er noko som fristar veldig. Eg vart litt skremt av tal på distroar ein kan velje i, men trur eg endar opp med ubuntu, sidan det virkar som eit godt alternativ for ein med null linux-erfaring. Tanken min er å kjøpe ein bærbar med Win7 og køyre dualboot. Vil hovudsakleg bruke ubuntu, men samtidig ha Win7 på lager i tilfelle det skulle vere behov. Først og fremst, er dette ein god ide? Kor godt fungerar ubuntu for ein gjennomsnittleg student? Kor god er den generelle ytelsen i ubuntu? Er det eit superraskt, supereffektivt OS slik som eg får inntrykk av frå ein del brukarar? Kva er oppstartstida til ei typisk maskin med ubuntu? Så kjem dette med støtte for program og tilbehør sjølvsagt. Har forstått det slik at ubuntu inkluderar Openoffice og at dette skal vere fult kompatibelt med Microsoft Office, flott! Sånn sett har ein jo allereie det viktigaste, men viss eg for eksempel vurderar å kjøpe inn eit tegnebrett som for eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495666 bør eg kunne rekne med å få dette til å fungere like fint i ubuntu som i windows? Fungerar ting som photoshop i ubuntu? Eller eksisterar det kanskje gratis, like gode, alternativ? Eg la merke til at firefox vart installert som standard, er dette noko ein svoren Opera-mann kan velje å ikkje ha med? Korleis fungerar ein Ubuntu-PC i samsvar med Windows–PCar i eit nettverk? Kan ein dele filer? Og til sist, er det noko spesielt eg bør ha fokus på i val av PC viss eg skal satse på linux? Det vart eit par spørsmål her ja, håpar nokon tek seg tid til å svare, det set eg i så fall stor pris på! Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ubuntu er langt ifra den beste linux distroen (imo), men det er den enkleste. Du vil bli møtt av et OS som er forståelig og det meste kan løses ved å trykke på ikoner som i windows. Dersom du har problemer er det ofte lett å google seg til en løsning. Du kan fjerne firefox og legge inn opera. Gimp er erstatningen til photoshop og gratis, men mange mener det ikke er fullt så bra. Du kan lett dele filer med andre pc'er på et nettverk gjennom SAMBA filesharing. Du burde kjøpe Nvidia skjermkort og intel deler så langt som mulig. Så vidt jeg vet er dette to selskaper som har gode drivere og støtte i forhold til ubuntu. Men google ting som trådløst kort for å sjekke at dette fungerer. Vet ikke med tegnebrettet. Google det. Liker ubuntu veldig godt og ville hatt en eller annen linux distro hvis det ikke var utrolig smertefullt å fikse når noe først går galt. Prøvde å få til gpu enkoding av mkv filer, noe som burde har vært en enkel affære, men akk nei. Det er uansett verdt å prøve, men du kan kjøre live session fra cd for å teste det ut før du innstallerer det. Du kan også lage en boot fra en USB pinne som fungerer litt bedre enn cd. Lenke til kommentar
southparkman Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Å kjøre dualboot er en flott løsning i begynnelsen. Du har ingenting å tape på å prøve det. Om du ikke er forbøyd kan du jo bare gå tilbake til win 7. Jeg har brukt ubuntu på hele VGS og det har ikke vært noe problem for meg. Avhengig av hva du studerer har du sikkert noe ulike behov, om du skriver ned litt mer spesifikt hva du skal gjøre/hvilke programmer du trenger er det lettere å svare. Når det kommer til ytelse er ubuntu noe raskere enn win 7, men forskjellene er ikke veldig store. Om du ikke kjøper en veldig svak maskin vil ikke dette være utslagsgivende. Oppstartstid er nok noen sekunder kjappere enn win 7, men heller ikke her er det veldig store forskjeller. Open office er kompatibelt med microsoft office så det er ikke et stort problem, men microsoft office har flere funksjoner og er etter min mening ganske mye bedre. Photoshop kjører ikke natively på linux, men det skal være mulig å få det til å kjøre i wine (en emulator). Det kan også være verdt å sjekke ut GIMP (Gnu image manipulation program) som et gratis alternativ. For de fleste holder dette, men jeg kan tenke meg at du har noe høyere krav enn de fleste da du tenker på å kjøpe et tegnebrett. Du kan dele filer over et windowsnettverk med samba. Jeg har ikke brukt det selv, men vet at det skal være mulig. Ellers vil jeg anbefale forumet www.ubuntuforums.org. De fleste her er veldig kunnskapsrike og hjelpsomme. Endret 10. november 2009 av southparkman Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Å ett lite eksempel: hvis du vil så kan du installere opera via pakkebrønnene. da går du bare inn på ett program som heter synaptic/pakkebehandler der søker du bare på ordet opera så vil du finne programmet der. huk av, velg installer og trykk bruk så installerer den programmet og vips så vil du kunne finne det i menyen i lag med de andre programmene Du vil finne utrolig mange programmer i pakkebrønnene så det skal gå relativt problemfritt å installere det meste. Dual boot funket fint for meg i begynnelsen Kjører nå kun Linux. Og en ting til. Google er ett godt hjelpemiddel i begynnelsen lykke til Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Wacom tegnebrett er godt støttet i Linux. Det er godt mulig at du vil finne alt du trenger i Ubuntu og at du liker det bedre enn Windows. Og det kan hende at du ikke gjør det. Det vet du ikke før du har prøvd en god stund. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Å ett lite eksempel: hvis du vil så kan du installere opera via pakkebrønnene. da går du bare inn på ett program som heter synaptic/pakkebehandler der søker du bare på ordet opera så vil du finne programmet der. huk av, velg installer og trykk bruk så installerer den programmet og vips så vil du kunne finne det i menyen i lag med de andre programmene Du vil finne utrolig mange programmer i pakkebrønnene så det skal gå relativt problemfritt å installere det meste. Dual boot funket fint for meg i begynnelsen Kjører nå kun Linux. Og en ting til. Google er ett godt hjelpemiddel i begynnelsen lykke til Nå ligger ikke akkurat Opera i pakkebrønnene, men Opera er veldig flinke til å støtte Linux Ellers så er det riktig som MongoMan sier, alt(nesten) kan installeres gjennom Synaptic, hvor du kan søke installere avinstallere osv. Akkurat det er det viktigste å huske når du begynner å kjøre Linux, det første du gjør er å søke i Synaptic, så google, ikke google og last ned det første som kommer opp Lenke til kommentar
LMH Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Takkar for svar Bruken kjem hovudsakleg til å vere tekstbehandling, rekneark, programmering og den type ting med det aller første. Eg drøymer om digitale notatar, så tanken er å skrive på PC på førelesning og eventuelt bruke teiknebrett til teikningar og formlar. I tillegg har eg lyst på eit teiknebrett for teikninga sin del Eg har lest litt om Wine no, men kom over dette på sida deira: Myth 10: "Wine is for Intel x86 only" Well, it is true that Wine only runs on Intel's x86 processors. Unfortunately it will also require quite a lot of work before it runs on other processor architectures. Kva betyr dette? Las litt om det, men fekk ikkje mykje ut av det Er det andre som har erfaringar med Openoffice? Argument for og i mot i forhold til microsoft? Eksisterar det andre alternativ? Det er vel snakk om å berre prøve antar eg Kva gjere at ein anna distro kan vere betre? Er det snakk om ytelse og sikkerheit? Moglegheiter for å tilpasse OSet slik du vil ha det? Kva er eigentleg forskjellen på distroane der ute? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Wine kjører iværtfall fint på 64-bit her, så det var jo litt rart :S Vet at IBM har Lotus som finnes til Ubuntu, men den er basert på OOo så det er kanskje ikke så mye vits. Prøv Ubuntu først, så går du enten opp derifra eller ikke Det er egentlig ikke så mye forskjell hvilken distro du velger, det "eneste" som er forskjellig (dette er en stor overdrivelse, men for den gjengse bruker er det ikke farlig) er hva distroen har med som standard og hvilke ekstra steg den tar for å hjelpe deg til å gjøre ting som kan være litt vanskelig(f.eks å installere ufrie drivere kan være litt kinki), men dette gjør Ubuntu veldig godt. Pluss at Ubuntu har mange brukere så hvis du møter på et problem er det garantert noen andre som har hatt samme problem og har funnet en løsning Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Har opera i mine pakkebrønner men det er siden jeg kjører linux mint da Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Linux Mint er også en god kandidat for førstegangsbrukere siden den er basert på Ubuntu, men går hakket videre når det gjelder støtte av alt mulig, personlig foretrekker jeg Ubuntu, men siden begge har Live CD er det bare å prøve å se hvilken du liker best Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er det andre som har erfaringar med Openoffice? Argument for og i mot i forhold til microsoft? Eksisterar det andre alternativ? Det er vel snakk om å berre prøve antar eg Både Gnome og KDE en del programvare som gjør tilsvarende ting. Gnome Office og Koffice hennholdsvis. Kva gjere at ein anna distro kan vere betre? Er det snakk om ytelse og sikkerheit? Moglegheiter for å tilpasse OSet slik du vil ha det? Kva er eigentleg forskjellen på distroane der ute? Slik jeg ser det er det følgende grunnleggende ting som skiller distroer: Filosofi, community, pakkesystem og standard programvare/oppsett. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Jeg vil anbefale Kubuntu over Ubuntu, da forskjellen er at Ubuntu kommer med GNOME og Kubuntu med KDE. Saken er at KDE er stiligere en GNOME Myth 10: "Wine is for Intel x86 only"Well, it is true that Wine only runs on Intel's x86 processors. Unfortunately it will also require quite a lot of work before it runs on other processor architectures. Vel, det er ingenting som heter "Intel x86". Det er noe som heter x86, Windows kjører på x86 Så vis Windows kjører, kjører Wine. x86-64 = 64-bits versionen av x86. Ingen forskjell. Mobiler er ofte ARM, DS kjører på ARM, PSP kjører MIPS, Wii & PS3 & Xbox360 kjører PPC. Bruken kjem hovudsakleg til å vere tekstbehandling, rekneark, programmering og den type ting med det aller første. Eg drøymer om digitale notatar, så tanken er å skrive på PC på førelesning og eventuelt bruke teiknebrett til teikningar og formlar. I tillegg har eg lyst på eit teiknebrett for teikninga sin del Det tror jeg skal gå bra, det finnes nok med notat programmer Kva gjere at ein anna distro kan vere betre? Er det snakk om ytelse og sikkerheit? Moglegheiter for å tilpasse OSet slik du vil ha det? Kva er eigentleg forskjellen på distroane der ute? Det er vaneligvis 3 forskjeller(mellom distroer): *Systemet *Pakkebrønn *Skrivebords miljø *buntu har 3 distrubisjoner, hvor forskjellen er skrivebords miljø. Det er mange *buntuer da, veldig mange % av dem er at de shipper med annet skrivebord en orginalene. Og så har vi Mint da, som shipper en lekker modifisert Ubuntu hvor du ikke skal trenge å legge til noen pakkebrønner selv. Debian er..... rart og genialt, Ubuntu bruker debian pakke systemet men ikke samme brønn. Du burde kjøpe Nvidia skjermkort og intel deler så langt som mulig. Så vidt jeg vet er dette to selskaper som har gode drivere og støtte i forhold til ubuntu. Dette er det stor strid over, for det er feil. Mellom AMD og Intel på CPU, så er støtten like god der. På intigrert grafik er Intel dårlig på støtten(de liker å gjøre en dårlig job med å slippe driverne). På ATI/AMD vs Nvidea på grafikk kort så er mer at Nvidea er bedre vis du kjører det nyeste(Archlinux?), på Ubuntu så er AMD smertefritt(de shipper tilogmed drivere ditover for å holde seg på lasset). Så det blir mer ned til personlig prefferanse. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 @LMH - Velkommen til GNU/Linux verden hvor det er en hel masse forskjellige distribusjoner og tilhørende filosofier, og kanskje enda flere forskjellige meninger. Vil gjerne si at Ubuntu er et bra sted å starte. Ikke bli oppgitt fordi det er så mange forskjellige meninger og holdninger der ute, det er en del av fri-programvare mentaliteten. Det er brukerens valg! Lykke til! Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ville vel anbefalt Linux Mint helt i starten. Les gjerne min wiki-artikkel om Mint: http://no.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint Prøv dette i starten i alle fall, så blir ikke overgangen så stor fra Windows til Ubuntu. Mint er veldig likt Ubuntu, bare litt enklere og litt likere Windows. Lenke til kommentar
g_knap Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ville vel anbefalt Linux Mint helt i starten. Les gjerne min wiki-artikkel om Mint: http://no.wikipedia.org/wiki/Linux_Mint Prøv dette i starten i alle fall, så blir ikke overgangen så stor fra Windows til Ubuntu. Mint er veldig likt Ubuntu, bare litt enklere og litt likere Windows. Enig. Prøvde først med ubuntu, hadde masse problemer med nettverk (drivere). Med Mint derimot, langt mindre problemer. Har brukt mint på Lap-topen min i en mnd's tid og er godt fornøyd med det. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Vil også anbefale mint til nye brukere. Som nevnt tideligere er mint enda mer brukervenlig en ubuntu. Mint kommer bla ferdig installert med Flash og kodeker, noe som alltid er en fin ting Personlig kjører jeg Mint Fluxbox og det er meget snappy, som foresten er en communety edition av Mint. Så prøv Mint Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg vil også anbefale Linux Mint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå