Gå til innhold

Inspiron 500m og andre Centrino-laptops


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest testen på barbara.no, har jeg bestemt meg for å kjøpe en laptop med centrino-prosessor. Jeg har undersøkt prisen på ulike merker og finner at Dell sin Inspiron 500m 1400GT (50m052IA) har det beste tilbudet:

 

- 1,4 GHz,

- 2 X 256 Mb DDR Ram,

- 14,1 " SXGA+ (1400X1050)

- 40 Gb Hd

- 24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo internal

- Trådløst nettverkskort (Hva bør jeg velge av 500M Mini PCI Wireless LAN Intel Pro 2100 og 500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g)?)

 

Pris: 13 592,-

 

Er dette et fornuftig kjøp?

Er det noen drawbacks ved denne pc'en som jeg ikke har tenkt på?

Hvilke alternativ anbefaler dere?

 

Takk for svar :)

 

 

Bjarte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det egentlig nødvendig med firewire, når man har tilstrekkelig antall usb-porter? Mangel på firewire er vel ikke god nok grunn til å velge en dyrere laptop?

 

Hva er mest fornuftig å velge av

500M Mini PCI Wireless LAN Intel Pro 2100 og

500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g)?

Lenke til kommentar
Er det egentlig nødvendig med firewire, når man har tilstrekkelig antall usb-porter? Mangel på firewire er vel ikke god nok grunn til å velge en dyrere laptop?

 

Helt enig. Firewire viser seg å være bedre i en del tester, men USB 2.0 er jo også bra. Og skulle du få behov for firewire, så koster det praktisk talt ingenting for et firewire-kort.

Lenke til kommentar

Hva er mest fornuftig å velge av  

500M Mini PCI Wireless LAN Intel Pro 2100 og  

500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g)?

 

Det kommer ann på hva du ønsker. 1300 varianten støtter 802.11g som i gir 54Mbit i motsetning til 11Mbit som 802.11b. Fordelen med 802.11b er at den er Wi-Fi sertifisert som skal vise at det er god kompatabilitet.

 

1300 kortet benytter seg av et Broadcom brikkesett som jeg har hatt lite problemer med. Enkelte produsenter som har benyttet seg av dette brikkesettet har også fått Wi-Fi sertifisering i 802.11b nettverk.

 

Dell har også et 1400 kort, men tror ikke du kan velge det med Inspiron 500m. Dette kortet støtter 802.11a/b/g.

 

Personlig ville jeg ha valgt 1300 kortet, da det ikke er noe prisforskjell.

Lenke til kommentar
Er det egentlig nødvendig med firewire, når man har tilstrekkelig antall usb-porter? Mangel på firewire er vel ikke god nok grunn til å velge en dyrere laptop?

 

Helt enig. Firewire viser seg å være bedre i en del tester, men USB 2.0 er jo også bra. Og skulle du få behov for firewire, så koster det praktisk talt ingenting for et firewire-kort.

 

så spørs det hvilke behov for tilleggskort melder seg etterhvert. hvis man ikke skal bruke kortplassene på noe annet er det jo helt greit å kjøpe firewire tilleggskort. uansett, jeg mener at firewire burde ha vært standard utrustning slik som usb

Lenke til kommentar
Er det egentlig nødvendig med firewire, når man har tilstrekkelig antall usb-porter? Mangel på firewire er vel ikke god nok grunn til å velge en dyrere laptop?

 

Hva er mest fornuftig å velge av  

500M Mini PCI Wireless LAN Intel Pro 2100 og  

500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g)?

Ettersom du skal ha en Centrino maskin har du ikke noe annet valg enn Intel Pro 2100. :)

Velger du TM1300 kan du ikke bruker Centrino betegnelsen!

Lenke til kommentar
Er det egentlig nødvendig med firewire, når man har tilstrekkelig antall usb-porter? Mangel på firewire er vel ikke god nok grunn til å velge en dyrere laptop?

 

Hva er mest fornuftig å velge av

500M Mini PCI Wireless LAN Intel Pro 2100 og

500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g)?

Ettersom du skal ha en Centrino maskin har du ikke noe annet valg enn Intel Pro 2100. :)

Velger du TM1300 kan du ikke bruker Centrino betegnelsen!

 

Jeg ville uansett gått for 1300, det har blitt testet med bedre rekkevidde og støtter g, og det eneste du mister er et lite klistremerke :)

 

.xstian

Lenke til kommentar

Hva med video og firewire da? Jeg synes firewire er å foretrekke i forhold til USB2. Bare det at man kan kjøre IP over firewire synes jeg er grunn nok, kasnje ikke ofte man bruker dette i en bærbar men hvis man ikke har verken USB2 eller firewire har man jo bare en cardbus slot og nettverk til å kommunisere med omverenen i nevnbare hastigheter.

 

Min gamle Inspiron 4150 hadde det og jeg følte meg litt låst, det er ikke så morro å ha alt på PC kort med alle dongler og utstikkende ting som følger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...