Gå til innhold

"øvelseskjøre" med båt


aklla

Anbefalte innlegg

jeg har ikke båtførerbevis, heller ingen i familien.

men forledrene mine er over alderen på når man trenger båtførerbevis, men er begge for å si det mildt, elendige til å kjøre båt.

er det mulig for meg å "øvelseskjøre" båten, eller er det også forbudt?

har veldig lite lyst til å bruke masse penger på å ta båtførerbeviset, samt bruke masse tid på å pugge ting jeg antagelig aldri kommer til å trenge.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en ting jeg også kanskje burde nevnt, båten jeg kjører med er i en innskjø, det er dermed det tekniske som teller, ikke skilter, bøyer og andre saker man finner i sjøen.

har på de årene jeg har vært på vannet aldri sett noe andre tegn enn lysene som er ved inngangen til brygga.

så å bare ta prøve høres veldig greit ut, men jeg har masse unyttig pugging å gjøre før jeg evt. består den.

Lenke til kommentar
Båter opp til 15 meter (altså ca 50 fot); der har man vanligvis ingen formelle krav til sertifikater så lenge den brukes som fritidsfartøy.

 

Kjør rundt å vær glad.

 

hadde jeg fulgt rådet ditt kunne jeg nok kjørt rundt å vært glad helt til jeg hadde blitt stoppet...

mener å hsuke at båten bryter begge reglene, eller ihvertfall det om hester.

 

fant forresten svaret jeg var ute etter også, men ser det blir lite kjøring alene i sommer, men pleier uansett ikke dra så mye alene.

selv om det er bekymringsverdig at jeg ikke får kjøre når det er rufsete vær, tror det var moren min som nesten veltet båten og ødela noe inventar når det var litt høye bølger en gang.

sjøfartsdirektoratet

§ 7. Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13.

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1. januar 1980.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Båtførerprøven er ikke veldig vanskelig, men hvis du aldri har kjørt båt med staker og slikt, må du nesten lære alt, noe jeg skjønner at du ikke gidder dersom du kun kjører på innskjø

 

Når jeg tenker meg om så tror jeg du ikke har lov å kjøre selvom foreldrene dine er om bord.

Men du må bli tatt av politiet for at det skal skje noe og i og med at det er en innskjø det er snakk omm så er det neppe noe stor politiaktivitet der så du burde være ganske safe.

 

Men igjen hvis du har tenkt å kjøre mye båt så må du nesten få tatt prøven før eller senere så da kan du likegodt gjøre det så fort som mulig. Men siden du åpenbart nok ikke vil ta den så slutter jeg å nevne det.

 

Selv har jeg kjørt mye båt med en båt med 50 hk som gikk i en 30knop fra jeg var 13 til jeg var 15 i indere oslofjord uten å bli tatt eller stoppet en enste gang, så du burde være ganske safe på en innskjø. Men direkte lovlig tror jeg ikke det er.

 

Edit:

Ser at man kan øvelseskjøre

Endret av sisk2105
Lenke til kommentar

det er politibåt(er) der og de(n) har ganske stor aktivitet om sommeren.

oslofjorden har jo veldig mange båter og ganske stort areal, regner med det er mye større sjanse for å bli stoppet der jeg kjører, mye mindre areal og mye mindre båter i forhold til politi.

 

båt med staker? wtf er det?

gikk gjennom en prøve på nett, ingenting av det som står der har jeg noen gang hatt nytte for. gikk mye på kompass og slikt, noe jeg ikke trenger da jeg alltid ser land og vet hvor jeg er.

 

men uansett, jeg er passe glad for at man kan øvelseskjøre

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det kjedelige med å ikke følge reglene er nok mest alvorlig om noe skulle skje mens en er på vannet.

F.eks. at en går på grunn, kjører på noe/noen eller noe slikt. Vil tippe at spesielt forsikringsselskaper er veldig interessert i om en følger reglene eller ikke, selv om det skal være "sammenheng mellom mangelen og hendelsen".

Lenke til kommentar
Det kjedelige med å ikke følge reglene er nok mest alvorlig om noe skulle skje mens en er på vannet.

F.eks. at en går på grunn, kjører på noe/noen eller noe slikt. Vil tippe at spesielt forsikringsselskaper er veldig interessert i om en følger reglene eller ikke, selv om det skal være "sammenheng mellom mangelen og hendelsen".

 

det er jo akkurat det jeg prøver å få til, kjøre båt og følge reglene...

det er ganske genialt at jeg og brodern, som ikke har noe som helst problem med å kjøre båten uansett vær og andre forhold ikke har lov til å kjøre, mens foreldrene mine, som antagelig ikke kommer ut av båt-plassen uten å ødelegge noe har lov til å kjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...