DJ-Stigma Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei. Jeg går på vg2 tømrer linja, men jeg har funnet ut at tømrer ikke var noe for meg er egentlig mest interessert i data eks programmering osv.. Jeg har tenkt å ta allmenn påbygg, men fikk høre fra kompisen min at man kommer ikke lengre med generell studiekompetanse og at man kan kun komme seg inn på byggingeniør eller andre retninger som har med bygg å gjøre når jeg fikk vite dette ble jeg deprimert, trist, sliten og lei av det linja jeg går på akkurat nå. Er dette sant det han sier? hvis ja da er livet mitt ute av spill.. Mvh Stig Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Du trenger generell studiekompetanse som du får med påbygg, og for gå videre mot ingenør rettede fag så må du ha noen realfag. Mest sannsynlig matte R1+R2. på informatikk studiet så trenger du bare generell studiekompetanse med R1 matte. R matte er vanskelige saker men jobber man mye med det går det greit. Informatikk er foresten noe datagreier med programering etc. Realfagene, Biologi, Bi1 og Bi2 Kjemi 1 og 2 Fysikk 1 og 2 matte R1 og R2 Endret 10. november 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Du trenger generell studiekompetanse som du får med påbygg, og for gå videre mot ingenør rettede fag så må du ha noen realfag. Mest sannsynlig matte R1+R2. på informatikk studiet så trenger du bare generell studiekompetanse med R1 matte. R matte er vanskelige saker men jobber man mye med det går det greit. Realfagene, Biologi, Bi1 og Bi2 Kjemi 1 og 2 Fysikk 1 og 2 matte R1 og R2 Dette vet jeg men du svarte ikke helt på spørsmålet mitt. Får jeg virkelig generell studiekompetanse ved gå allmenn påbygg etter jeg har gått ferdig året.2 på tømrer? er det ikke sånn at man skal bli noe innenfor bygg?? Jeg vil ikke inn på byggingeniør, men heller på dataingeniør Jeg er god i matte fikk 5 + på vg1 bygg, så da er det ikke noe problem. EDIT: Man trenger kun R1+R2 og Fysikk 1 er kravet for ingeniør. ikke hele pakka. Endret 10. november 2009 av DJ-Stigma Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Ja, du får generell studiekompetanse ved å gå påbygg, men man får vel ikke tatt, R1+R2 og Fysikk 1 på påbygg? Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Ja, du får generell studiekompetanse ved å gå påbygg, men man får vel ikke tatt, R1+R2 og Fysikk 1 på påbygg? Er du helt sikker på jeg får normalt generell studiekompetanse? er veldig forvirret nå. Må man ikke bli noe innen for det yrkesfag man går på? altså generell studiekompentanse innen for det yrkesfag man går på? eks jeg går på tømrer og fullført allmenn påbygg så skal man da studere vidre med det som har med bygg og gjøre?? Ja, jeg tror man kan ta realfag i tilegg på allmenn påbygg. BegrunnelseEn elev som velger å ta to år på videregående skole, og to års opplæring mot fagbrev for å bli tømrer, vil etter endt utdanning ha en godkjent yrkesutdannelse. Utfordringen oppstår dersom en ønsker å gå videre mot høyere utdanning på en høyskole. Denne utdanningsveien gir ikke generell studiekompetanse. Hvis en ferdig utdannet tømrer ønsker å videreutdanne seg til for eksempel byggingeniør/byggeleder, må han/hun ta allmennfaglig påbygging for å oppnå dette. Vedkommende vil imidlertid stille bakerst i køen for studieplass fordi retten er brukt opp. Dersom det er plass i ordinære klasser, kan det i enkelte tilfeller være mulig å søke seg inn som delkurselev i ett eller flere av fagene, og skaffe seg generell studiekompetanse over lengre tid. En mulighet for å bli ingeniør uten å måtte ta allmennfaglig påbygning først er gjennom y-veien, men dette tilbudet finnes foreløpig bare i liten skala. For mange elever som er teoritrøtte, vil en yrkesutdanning være et bedre alternativ enn studieforberedende fordi en med en praktisk erfaring i bunn lettere vil kunne tilegne seg også det teoretiske. Vi trenger ledere til bygningsindustrien og det bør ikke være vanskelig for dem som har et godt utgangspunkt til å fullføre løpet å kunne gå videre på en høyere utdanning. http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publi...smal/?qid=39731 Endret 10. november 2009 av DJ-Stigma Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Du får den samme studiekompetansen som en med allmenn. Lenke til kommentar
Roeyskatt Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 ... Bare med færre fag. Norsk, matte (type enkel, kan P stemme? ), historie, naturfag og gym. I tillegg kan man velge ett eller to programfag, hvilke kommer an på hva skolen din tilbyr. Det er isåfall her du må ta realfagene om du skal ha dem i timeplanen din. Viktig å huske på at du kan ta fag som privatist også. Matematikken går det forøvrig ikke an å bytte ut. Generell studiekompetanse, ja. Ordinær. Ikke noe tullball. ;D Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 10. november 2009 Forfatter Del Skrevet 10. november 2009 Generell studiekompetanse, ja. Ordinær. Ikke noe tullball. ;D Daså, hehe Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Matematikken går det forøvrig ikke an å bytte ut. E du sikker på det? Hvis man tar R matte som er det vanskeligste man kan ta på videregående så burde man jo slippe den andre matten som mest sannsynlig er mye lettere. Eller er det kanskje den matten man må ta som førsteåret på vgs studiespes? T eller P. Endret 10. november 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Er ikke noe problem. Gå allmenn påbygg, og søk deg inn på dataingeniør. Verre er det ikke. På de fleste ingeniørfag tilbyr institusjonene forskjellige forkurs så du får dekket div. obligatoriske matte- og fysikkrav, men dette har ikke noe med allmenn påbygg å gjøre. Allmenn påbygg -> forkurs (6 mnd.) -> dataingeniør Endret 11. november 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
Roeyskatt Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 E du sikker på det? Hvis man tar R matte som er det vanskeligste man kan ta på videregående så burde man jo slippe den andre matten som mest sannsynlig er mye lettere. Eller er det kanskje den matten man må ta som førsteåret på vgs studiespes? T eller P. Ja, det er jeg sikker på. Stemmer at det kan ligne på matten man tar på førsteåret studiespes.. Mulig noen skoler tilbyr T-matte (I stedet for P) på påbygging, kommer vel litt an på timeplaner og lærertilgang. Dette er obligatorisk for å få "normal" studiekompetanse. For å dra et billedlig eksempel: Man sammenligner P/T-matte med ungdomsskolen, og R1 og R2 med videregående. Man må liksom ha gått ungdomsskolen før man går videre. Lenke til kommentar
ano_ Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er ikke noe problem. Gå allmenn påbygg, og søk deg inn på dataingeniør. Verre er det ikke. På de fleste ingeniørfag tilbyr institusjonene forskjellige forkurs så du får dekket div. obligatoriske matte- og fysikkrav, men dette har ikke noe med allmenn påbygg å gjøre. Allmenn påbygg -> forkurs (6 mnd.) -> dataingeniør er ikke det unødvendig tungvint? ingen almen, rett på forkurs(1. årig), der er det kun matte, fysikk, norsk(mindre enn på almen), TFL(samfunnsfag og litt kjemi), og engelsk, men engelsken slipper du om du har bestått på byggfag. da er man kvalifisert for alle ingeniørutdannelser. så slipper du å gå enda et år på vgs... universitet/høyskole er mye greiere. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Er ikke noe problem. Gå allmenn påbygg, og søk deg inn på dataingeniør. Verre er det ikke. På de fleste ingeniørfag tilbyr institusjonene forskjellige forkurs så du får dekket div. obligatoriske matte- og fysikkrav, men dette har ikke noe med allmenn påbygg å gjøre. Allmenn påbygg -> forkurs (6 mnd.) -> dataingeniør er ikke det unødvendig tungvint? ingen almen, rett på forkurs(1. årig), der er det kun matte, fysikk, norsk(mindre enn på almen), TFL(samfunnsfag og litt kjemi), og engelsk, men engelsken slipper du om du har bestått på byggfag. da er man kvalifisert for alle ingeniørutdannelser. så slipper du å gå enda et år på vgs... universitet/høyskole er mye greiere. Ok, jeg går 2.året på byggfag, når kan jeg begynne søke forkurs til ingeniør? eller må jeg fullføre byggfag først? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) For å komme inn på ingeniørlinjer må du ha fordypning i matte (R2) og fysikk (F1), og det får du ikke på allmenn påbygg. Du kan derimot komme inn på ingeniørutdanning gjennom tresemesterordning selv om du bare har generell studiekompetanse. Eller du kan ta forkurs dersom du har generell studiekompetanse men mangler matte og fysikk, eller komme inn på Y-vei med fagbrev. Det finnes dessuten flere bachelorstudier innen informatikk som ikke krever mer enn generell studiekompetanse samt R1/S2, deriblant programmering. Da kan du ta et sommerkurs hvis du mangler matten. Matte er dessuten viktig hvis man ønsker å bli en god programmerer. Endret 11. november 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
ano_ Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) tresemester krever uansett masse bortkastete skoletimer på almen, pluss tap av en sommerferie. Ok, jeg går 2.året på byggfag, når kan jeg begynne søke forkurs til ingeniør? eller må jeg fullføre byggfag først? gjør det allerede nå om du vil, fristen er 15. mars for uia, kanskje litt tidligere/litt senere andre steder. det er lokalt opptak, så gå inn på hjemmesiden til skolen du vil gå på, og les hvordan(enten bestiller du et lite skjema som sendes i posen, eller gjør du det via nettet). jeg går forkurs nå, veldig fornøyd. 100% sikker på at jeg består, selv om jeg bare hadde 3.2 i snitt fra salg og service. og ettersom de aller fleste ingeniørstudier i hele landet ikke har noen poenggrense, kommer man inn på det aller meste av ingeniørstudier så lenge man bare består forkurset. Endret 11. november 2009 av ano_ Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 tresemester krever uansett masse bortkastete skoletimer på almen, pluss tap av en sommerferie. Ok, jeg går 2.året på byggfag, når kan jeg begynne søke forkurs til ingeniør? eller må jeg fullføre byggfag først? gjør det allerede nå om du vil, fristen er 15. mars for uia, kanskje litt tidligere/litt senere andre steder. det er lokalt opptak, så gå inn på hjemmesiden til skolen du vil gå på, og les hvordan(enten bestiller du et lite skjema som sendes i posen, eller gjør du det via nettet). jeg går forkurs nå, veldig fornøyd. 100% sikker på at jeg består, selv om jeg bare hadde 3.2 i snitt fra salg og service. og ettersom de aller fleste ingeniørstudier i hele landet ikke har noen poenggrense, kommer man inn på det aller meste av ingeniørstudier så lenge man bare består forkurset. Takk for at du svarte. Jeg er 17 år gammel, kan jeg da søke forkurs uansett? er det ikke litt for tidlig for være student a? men jeg ser at forkurs har samfunnsfag, engelsk, kjemi noe som allmenn påbygg ikke har.. Lenke til kommentar
ano_ Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) ja, ingen aldersgrense. noen grunner til at du heller vil gå almen enn å begynne på høyskole/universitet? som sakt, engelsk kan du droppe. kjemi og samfunnsfag er skiftet ut fra om med i år. fra nå av er dette timefordelingen: Norsk 8 (mindre enn almen) Matematikk 10 Fysikk 7 Engelsk 4 (dette får du fritak i) Teknologi og samfunn 4 (veldig simpelt fag, handler om etikk etc., ingen examen. inneholder noen få timer kjemi i en periode) Sum 33 timer per uke altså slipper du historie, kroppsøving og naturfag. edit: hentet den lista fra forkurset.no. Men ser på min egen timeplan at jeg bare har 6 timer norsk og 6 timer fysikk. Endret 11. november 2009 av ano_ Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Er ikke noe problem. Gå allmenn påbygg, og søk deg inn på dataingeniør. Verre er det ikke. På de fleste ingeniørfag tilbyr institusjonene forskjellige forkurs så du får dekket div. obligatoriske matte- og fysikkrav, men dette har ikke noe med allmenn påbygg å gjøre. Allmenn påbygg -> forkurs (6 mnd.) -> dataingeniør er ikke det unødvendig tungvint? ingen almen, rett på forkurs(1. årig), der er det kun matte, fysikk, norsk(mindre enn på almen), TFL(samfunnsfag og litt kjemi), og engelsk, men engelsken slipper du om du har bestått på byggfag. da er man kvalifisert for alle ingeniørutdannelser. så slipper du å gå enda et år på vgs... universitet/høyskole er mye greiere. Dette tenkte jeg ikke på. Hvis du er helt sikker på at du vil bli ingeniør er nok dette korteste vei. Men husk at det ikke gir generell studiekompetanse, så hvis du skal finne ut at du ikke vil bli ingeniør likevel, kan det bli kjipt å ikke være kvalifisert til noen andre studium. Men for all del. Hvis du er sikker på dette, så er det vel greit. Lykke til Her er ei fin side om forkurs. http://www.hisf.no/no/avdeling_for_ingenio...rkurs_ingenioer Lenke til kommentar
ano_ Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 lest her på forumet flere ganger at det vanlig å iallefall komme inn på økonomistudie med forkurs istedenfor almen. er uansett veldig mange forskjellige grener innen ingeniørfag. Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 ja, ingen aldersgrense. noen grunner til at du heller vil gå almen enn å begynne på høyskole/universitet? som sakt, engelsk kan du droppe. kjemi og samfunnsfag er skiftet ut fra om med i år. fra nå av er dette timefordelingen: Norsk 8 (mindre enn almen) Matematikk 10 Fysikk 7 Engelsk 4 (dette får du fritak i) Teknologi og samfunn 4 (veldig simpelt fag, handler om etikk etc., ingen examen. inneholder noen få timer kjemi i en periode) Sum 33 timer per uke altså slipper du historie, kroppsøving og naturfag. edit: hentet den lista fra forkurset.no. Men ser på min egen timeplan at jeg bare har 6 timer norsk og 6 timer fysikk. Leste nettopp at man må ha bestått vg1 og vg2 som jeg er nå. Da har jeg 2 valg, enten forkurs eller allmenn påbygg Det som er kjiipt med forkurs er at de begynner rett på matte R1+R2 og fysikk det er jo mye enklere å gå allmenn påbygg, fordi da går jeg gjennom matte 2T som vil være til nytte når jeg begynner på R1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå