preje Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hvor viktig er det med minnebåndbredde? Ser at HD 5770 kortene har 128-bit, mens f.eks. HD 4850 har 256-bit. Er det noen begrensninger i et system hvis man velger 128-bit? Og hva med Displayport? Er det bare tull i dag å kjøpe skjermkort uten dette hvis skjermen din støtter det? Er det bare de nyeste kortene som har Displayport? Øvrig utstyr blir: Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2 eller Gigabyte GA-EX58-UD5 CPU: Intel i7 920 Minne: Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB) Ønsker forøvrig et så stille skjermkort som mulig, og pc'n skal brukes til fotoredigering, så kom gjerne med forslag Ser forøvrig at det kommer en passiv utgave av HD 5770. Er det lurt å vente på den kanskje? Lenke til kommentar
preje Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Hmmmm.... Snodig at det ikke var noe hjelp å få til dette? Kanskje ingen av dere kan noe om det? Vel... jeg lever i håpet Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Minnebåndbredden har litt å si for ytelsen til selve skjermkortet, noe man ofte kan se på tester, men dette er jo selvsagt helt avhengig av om kortet har raskt nok minne til at dette skal bli en begrensning. Om det er 64 / 128 / 256 biters har egentlig ikke noe å si i forhold til resten av systemet for øvrig da skjermkortet sin pcb håndterer dette selv og det eneste du trenger å bekymre deg for er : *Om du har plass til kortet i kabinettet ditt (noen kort er veldig store). *At du har stor nok strømforsyning og at den kan gi nok strøm til kortet ditt på 12v 1+2 Om du skal bruke pcen til fotoredigering så trenger du ikke alt for kraftig skjermkort (regner med du skal spille innimellom også) , et av kortene jeg kan anbefale er feks : http://old.prisguide.no/product.php?produc...7&cat_id=30 Dette kortet er ganske stille og skal yte relativt bra til ditt behov. Når det gjelder behovet for displayport så er dette noe man selv bestemmer, i dag er det vel HDMI som er standaren og med mindre skjermen din støtter display port ser jeg egentlig ikke behovet for å bruke det med mindre man er nødt. Edit : Ser faktisk ut som at det er kun siste generasjon hos ati som støtter DP , dvs 5800+ ET bedre kort kan faktisk være dette kortet om du har behov for display port : http://old.prisguide.no/product.php?produc...s&cat_id=30 Test av kortet : 5750 Vapor-x Endret 11. november 2009 av Malvado Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Minnebåndbredde er en av faktorene som bestemmer et skjermkorts ytelse, men i og med at HD 5770 yter like bra eller bedre enn HD 4850, så er det klart at kortets forbedringer på andre områder mer enn kompenserer for effekten av laver minnebåndsbredde. I realiteten er eneste måten å vurdere skjermkort på, å bry seg minimalt med selve spesifikasjonene, men se på rene tester. Til fotoredigering betyr skjermkortet nærmest null og niks. Eneste er om man kan benytte seg av CUDA, som f.eks i enkelte av Adobe sine programmer. CUDA finnes bare i nVidia skjermkort, støttes av Adobe i noe begrenset omfang, og det er relativt få kort som i realiteten kan brukes, og de koster penger. Så om du kjøper et kort til 300 kr vil du ikke oppleve ytelsesmessig forskjell. Men en klar fordel med f.eks HD 5770 over HD 5850 og nVidia kort er støtte for mer enn 2 skjermer. DVI-I, DisplayPort eller HDMI er i realiteten et fett i denne sammenheng. Personlig vil jeg påstå at du "overbygger" ved å velge i7 920 til fotoredigering. Fotoredigering kan kreve en del minne, ikke her ekstremt heller. Et i5 750 oppsett med et 800 - 1000 kr P55 hovedkort vil ha marginalt dårligere ytelse i f.eks Photoshop. Men prisen vil være en 1 000 kr lavere. 4 GiB holder faktisk også relativt bra i normal bruk. Det man sparer kan man eventuelt bruke på en SSD, så vidt jeg vet gir det betydelig raskere lasting av f.eks Photoshop, samt en meget rask scratch disk. Lenke til kommentar
preje Skrevet 11. november 2009 Forfatter Del Skrevet 11. november 2009 Takker for gode svar Når det gjelder "overkill" med et i7 920-oppsett til fotoredigering, så kan jeg vel forsåvidt være enig i det. Men nå har jeg lest endel tråder og tester på nett hvor det står at sokkel 1366 er mest fremtidsrettet, med tanke på kommende i9 cpu'er. Litt av poenget mitt med å bygge en maskin i dag er å ha en solid plattform som også lett lar seg oppgradere når den tid kommer. Er derfor usikker på om sokkel 1156 henger med på det, eller er jeg helt på vidda? Og, når sant skal sies, bygger jeg først en slik pc, så vil jeg nok før eller siden teste ut litt spill på den også. Så det gjør ikke noe om skjermkortet klarer mer enn akkurat fotoredigering Men det er vel kanskje bare en ønskedrøm å få tak i et kort som er kjølig og tilnærmet muse stille, ikke koster skjorta, men allikevel klarer å gi meg høy morrofaktor ved spilling på en 24" 1920x1200 skjerm? SSD disker har jeg forresten tenkt å vente med til de faller litt i pris og at flere aktører kommer på banen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Min spådom er at i9 på 1366 kommer til å bli en meget dyr CPU, og som neppe blir særlig effektiv utnyttet av programvare ved lansering. Den vil være solid overkill for 99,5 % av brukerne. Det er også tull etter min mening at 1366 er mer fremtidsrettet enn 1156. Intel har valg en markessegmentering der 1366 skal ta high-end delen av markedet, dvs høye priser både på brikkesett og CPU, mens 1156 skal være mainstream. Mainstream er segmentet som gir de store pengene i kassa, grunnet store volum og vil uten tvil være reelt hovedplattformen for Intel. Intel kommer således ikke til å la være å komme med nye CPU-serier også på 1156. Det som er litt vanskelig å vurdere i dag, er i hvor ytelseskille mellom mainstream og high-end blir. Jeg tro derfor 8 kjerner også vil komme på 1156. Uansett, etter 3 - 4 år er ett hvert oppsett nesten uoppgraderbart. PS! Alle spådommer kan være feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå