Gå til innhold

Strekke ytterkantene av bilde i Photoshop

Anbefalte innlegg

Skal ha ut et par bilder som skal monteres på lerret med blindramme, og disse har litt lite rom rundt motivet slik at jeg ønsker å strekke de noe i ytterkant for å få trykk på sidene av rammen uten at motivet blir kuttet på forsiden (om det var en forståelig forklaring).

For å gjøre dette (PS CS4) har jeg først økt canvas size til ønsket størrelse, deretter markert de ytterste 1-2 cm som det ikke gjør noe om blir fordreid. Så trykket Ctrl-T for transformverktøyet og dratt ut til kanten. Dette fungerer som ønsket, bortsett fra étt problem:

Dersom jeg har feather satt til null, så blir det en tynn (to pixler), lys stripe akkurat i overgangen mellom "hovedbildet" og den delen som dras ut.

Setter jeg feather større enn null så blir det en sort stripe på samme sted (med bredde tilsvarende featherverdien).

Noen som sitter på en løsning for dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ha ut et par bilder som skal monteres på lerret med blindramme, og disse har litt lite rom rundt motivet slik at jeg ønsker å strekke de noe i ytterkant for å få trykk på sidene av rammen uten at motivet blir kuttet på forsiden (om det var en forståelig forklaring).

For å gjøre dette (PS CS4) har jeg først økt canvas size til ønsket størrelse, deretter markert de ytterste 1-2 cm som det ikke gjør noe om blir fordreid. Så trykket Ctrl-T for transformverktøyet og dratt ut til kanten. Dette fungerer som ønsket, bortsett fra étt problem:

Dersom jeg har feather satt til null, så blir det en tynn (to pixler), lys stripe akkurat i overgangen mellom "hovedbildet" og den delen som dras ut.

Setter jeg feather større enn null så blir det en sort stripe på samme sted (med bredde tilsvarende featherverdien).

Noen som sitter på en løsning for dette problemet?

Har du læst Ildhodes guide i tråden nedenfor?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1170100

Det er ikke akkurat løsningen på dit problem, men i al fald et alternativ, der kan bruges istedet!

Lenke til kommentar

Sånn ser et hjørne av bildet ut i 100% etter å ha strukket to av sidene:

http://olevaldal.no/public/transform_fail.jpg

Ingen av tipsene så langt har hjulpet dessverre. Får sjekke om content aware scaling blir noe bedre, men det er strengt tatt tiltenkt en litt annen oppgave, og burde være unødvendig.

Edit: Med content aware scaling så gikk det fint, med akkurat samme fremgangsmåte som ved bruk av transform, bra. Men skjønner fortsatt ikke hvorfor...

Endret av oleva
Lenke til kommentar

Hmmm, hvis det ikke funket med det jeg foreslo så har du ikke gjort det riktig, eller rettere sagt: jeg har ikke vært god nok til å forklare hva jeg mente, for den løsningen funker hver gang for meg, og problemstillingen har vært nøyaktig den samme som den du beskrev.

Uansett, fint at content aware scaling løste problemet på en grei måte. Kanskje noe å se på neste gang jeg skal gjøre noe sånt, hadde ikke tenkt på at det kunnne brukes til slikt.

Lenke til kommentar
Det er jo akkurat slike oppgaver Contant Aware Scaling er laget for. Å småjustere formatet på bildet uten å fordreie selve motivet.

Nei. Det jeg har gjort/hatt behov for er å dra ut den ytterste centimeteren av bildet til å bli tre, uten at "content awareness" har vært et tema. Problemet var den skarpe og lyse stripen som oppstod i overgangen.

Fordelen med content aware scaling vs. transform er at førstnevnte tillater bruk av feathering for en mykere overgang, noe som er en fordel (men det har ikke noe å gjøre med stripeproblemet mitt med feather på 0). Pussig nok er ikke problemet med transform reproduserbart hos andre, så det må være ett eller annet med mitt oppsett eller installasjonen som har en bug.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...