Gå til innhold

Hva med forfalske vitnemål?

madrid

Anbefalte innlegg

Berre registerer: 29 400 treff for forfalsket vitnemål på google.

og det er vel berre alle idiotene som går til avisa / plaprer om det. Diverre er det ingen automatikk i at forfalskningsaker blir publisert av skulane / samordna opptak. Så det er nok berre samordna opptak som veit kor mange forfalskere dei tar kvart semester. Og eg trur at blant heimesnekrerene så er sanynligheiten for å bli tatt mot 100%. Spesielt når saksbehandlingsystemet sikkert kan hente opplyningene frå de digitale arkivet.

Det me prøver å forklare deg er at det er innihampen idiotisk å forsøke seg på ein heimelaga forfalskning, då konsekvensen er fengeslstraff og dei begrensninger det setter for resten av livet.

Dømt for dokumentfalsk:

-- Gløym alle økonomijobber

-- Gløym USA, både ferie og jobbing

-- Gløym ansvarsfulle stillinger

-- Gløym ledende posisjoner

Sidan du vil studere vidare så antar eg at ein eller fleire av desse punkta står på den framtidige planen. Er det virkeleg verd å risikere dette for 6 månaders utsettelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så har du noen gode forslag så kjør gjerne på. Desperat etter tips som kan gjør at jeg slipper et ekstra år...

Forfalskning av vitnemål bryter norsk lov, så du får dessverre ikke noe hjelp til slikt her på forumet. Begynner folk å gi deg tips hvordan du skal gjøre det, så stenges tråden ganske fort. Det er heller ikke lov til å bruke PM-systemet på forumet til lovbrudd, bare så du er klar over det. :)

Grunnen til at den har fått være åpen er at folk tydeligvis ønsker å prate om det juridiske aspektet og straff som følger av slik dokumentforfalskning.

Med det så mener jeg selvfølgelig ikke at folk skal komme med forslag til forfalskning, men en fornuftig måte. Altså finnes noen andre metoder enn privatist. Altså er det noen sjappere metoder som jeg ikke vet om. For eksempel Bjørknes baserer seg jo på det med privatist eksamen, er det noen andre privat skoler/steder som gjør at du kan ta eksamen utenom privatisweb...

Det var det jeg mente :) Stor interesse dette har fått gitt...

Lenke til kommentar
Herr smart, det var vel en grunn til at jeg også søkte litt råd her vetu!!!! forresten hvordan kan man godsnakke med høyskolen?

Ring dem og spør? Hvis du kan komme med en plausibel forklaring på fraværet ditt (som f.eks. at du var syk og at det ikke var din feil -- forvent dog å måtte dokumentere det) kan det hende du får betinget opptak, det vil si at du får opptak på det vilkår at du gjennomfører privatisteksamen med gitt karakter innen x tid...

Det er kjipt å måtte vente et år. Men selv om du må gjøre det kan du se om du kan studere ved en annen institusjon og ta mange av de samme fagene allikevel. I så fall kan du i etterkant søke om fritak for nevnte fag, og ikke henge så langt etter allikevel.

Lenke til kommentar
Med det så mener jeg selvfølgelig ikke at folk skal komme med forslag til forfalskning, men en fornuftig måte. Altså finnes noen andre metoder enn privatist. Altså er det noen sjappere metoder som jeg ikke vet om. For eksempel Bjørknes baserer seg jo på det med privatist eksamen, er det noen andre privat skoler/steder som gjør at du kan ta eksamen utenom privatisweb...

Det var det jeg mente :) Stor interesse dette har fått gitt...

Såvidt jeg vet står Bjørknes bare for undervisningen -- privatisteksamen skjer i offentlig regi.

Lenke til kommentar

VGS fag kan du bare ta opp igjen som privatist, det betyr at det kun er eksamen to ganger i året. For våren er det januar som er fristen for å melde seg opp. Da vil du få eksamen til sommeren. Det er raskeste måte å få forbedret karakteren din på en lovlig måte.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å prøve!

Om du meiner at det er ein god ide så er kan eg liste opp andre gode ideer:

1: Hoppe i strikk men berre feste strikken med ei liten hyssingstump

2: Springe over toglinja når toget kjem.

3: (Oslo) ligge i t-banesporet når T-bana kjører over

4: (Oslo) leike bremseleiken i bil med trikken

5: (Oslo) Hevde sin rett i fotovergang uten lys mot trikken, gjene kombinert med å springe rett ut i overgangen.

Teoretisk skal ein kunne gjere og det går bra, men sanynligheiten for konsekvenser er urimeleg stor iforhold til utkomme av handlinga.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Om du tar høgare utdanning med bakgrunn av eit forfalska vitnemål fra vgs, vil du ikkje då miste den graden du har fått ved høgare utdanning om det blir oppdaga i ettertid?

Ikke automatisk. Det vil bero på en konkret vurdering av det enkelte tilfelle, bl.a. hvor graverende tilfellet er.

Lenke til kommentar
Det er jo bare å prøve!

Om du meiner at det er ein god ide så er kan eg liste opp andre gode ideer:

1: Hoppe i strikk men berre feste strikken med ei liten hyssingstump

2: Springe over toglinja når toget kjem.

3: (Oslo) ligge i t-banesporet når T-bana kjører over

4: (Oslo) leike bremseleiken i bil med trikken

5: (Oslo) Hevde sin rett i fotovergang uten lys mot trikken, gjene kombinert med å springe rett ut i overgangen.

Teoretisk skal ein kunne gjere og det går bra, men sanynligheiten for konsekvenser er urimeleg stor iforhold til utkomme av handlinga.

Jeg har aldri nevnt noe om hvorvidt det er en god idè eller ei.

Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å benytte p_report.gif-funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar

Ift. privatist v/vår kan vel egentlig karakteren(e) derifra ettersendes til samordna opptak/whatever. Så det er vel slik sett mulig å slippe utsettelse? De fleste får jo sine endelige karakterer etter søknadsfristen uansett, og det er jo på bakgrunn av disse opptaket blir tatt og søkere rangert.

Hvis ikke jeg er for trøtt nå og har missa noe elementært i saken er det da ikke noe problem å forbedre denne engelskkarakteren til våren og samtidig søke med den nye karakteren?

Lenke til kommentar
Ift. privatist v/vår kan vel egentlig karakteren(e) derifra ettersendes til samordna opptak/whatever. Så det er vel slik sett mulig å slippe utsettelse? De fleste får jo sine endelige karakterer etter søknadsfristen uansett, og det er jo på bakgrunn av disse opptaket blir tatt og søkere rangert.

Hvis ikke jeg er for trøtt nå og har missa noe elementært i saken er det da ikke noe problem å forbedre denne engelskkarakteren til våren og samtidig søke med den nye karakteren?

Hun vil inn på en privat høgskole. De har ikke opptak via SO, men egne opptak. Les tråden ordentlig før du svarer.

Lenke til kommentar

Hun vil inn på en privat høgskole. De har ikke opptak via SO, men egne opptak. Les tråden ordentlig før du svarer.

Jaha? Jeg ser fortsatt ikke problemet? Jeg er av den oppfatning at de fleste får sine endelige, relevante karakterer i mai/juni/juli uansett, å ettersende dette også til private høgskoler må da være veldig vanlig praksis?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...