Missicat1 Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei ! Jeg driver og skriver mine egne små historier en gang i blandt, og nå kommer jeg ikke på en start til min nye fantasy fortelling. Noen tips? Hyggelig om du legger igjen et Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Du bør kanskje unngå de mest oppbrukte/vanlige begynnelsene, nemlig en person på et ganske bortgjømt sted hvor det plutselig skjer noe som får denne personen til å måtte forlate hjemstedet og dra ut i verden, sjekk feks Ringenes Herre og Tidshjulet. Prøv litt orginalitet! Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg for min del begynte med å tegne ganske provosorisk frem et kart, så begynte jeg å tenke på historie som tar form i denne verden. Til nå har jeg ikke begynt på noe "hoved" historie. Så kanskje det er en plass å starte, begynne å bygge små pilarer for å støtte historien din opp på? Og Sobrie, hva du beskriver er en del av monomyte teorie, det er fult mulig å bruke det "gamle" i ny setting bare du sørger for at resten av historien ikke går etter gamle trakter. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Joda, det kan bli bra vis du får til en fin vri på det, eller gjør noe spesielt med en allerede godt brukt formel. Den oppbyggingen/starten jeg nevnte finnes jo i ofte nevnte Ringenes Herre, Tidshjulet, Belgarion og Sagaen om Riftkrigen (og sikkert mange fler), og tja, jeg synes at når jeg begynner på en ny fantasyserie så er det befriende å lese et annet utgangspunkt. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Skjønner godt hva du mener men mange ganger havner man bare tilbake på gamle vante stier i ny drakt Lenke til kommentar
Sanjar Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei Du kan jo lese begynnelsen av et av mine kapittler. Antar at det også kunne vært enkeltstående. Jeg forsøker å unngå de verste sjangerklisjeene. Fortell meg hva du synes! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1115429 Lenke til kommentar
Missicat1 Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Okei. Takk for tipsene :-) Skal lese beynnelsen din ;-) Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Slargon mi tinnur, flidre ti tei! Munnat inni jola, flidre pi pei! Nei, fy, hva er det jeg sier? Hihihihihi.. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) A Song of Fire and Ice er noe av det mest dramatiske jeg har lest. Sjeldent har jeg vekslet mellom så mange følelser når jeg har lest. Hvis ikke er Discworld utrolig underholdende, og de aller fleste bøkene kan leses enkeltstående. Forfatteren legger stor vekt på intertekstualitet. Endret 1. desember 2009 av thrice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå