toy_man Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 (endret) Hei Har blitt innkalt i luftforsvaret Mars 2010. Tviler veldig på at jeg får utsettelse ettersom jeg ikke har noen gyldig grunn. Men har sett på hva slags avdelinger luftforsvaret har. Og da var det bare NIS og hundefører som fristet. De andre så litt kjedelige ut. Og hvis jeg først gjennomføre fgt så vil jeg oppleve litt forskjellig. Så hadde vært fint om noen kunne si noe om disse to. Så jeg kan bestemme meg for å bare la det gå, og bli møte opp på Madla i Mars. Eller om jeg skal ringe og spørre om det er mulighet for å bytte gren. Og om dere kan si noe om hva slags fysiske krav de to har? Vet at hundefører skal blant annet kunne løpe 3km på under 14min etc. Har hørt mye fint om Panserbataljonen, Artilleribataljonen og Kystvakten. Så er derfor jeg lurer Hundefører høres kanskje litt lame ut. Men er nokså interissert i hund. Og ser for meg at det kan være en opplevelse jeg kan ha godt av senere. Takk for alle svar. Endret 13. november 2009 av toy_man Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 "bump" Sorry for å bumpe. Men har forandret på overskrift og innhold. Men ville ikke lage en ny tråd! Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 er i forsvaret jobber ikke noen av plassene men vett vertfall at hundefører gjør rimlig lite. vil du ha ein utfordring kan eg tenke NIS er best. stasjonert i bodø. men di går tur med hunden passe sikkert litt på den og er med på oppdrag med brannvern der di leite etter folk som kan ha krabba vekk fra åstedet:P alt virke trengt og kjedelig som hundefører ser det ut som.. mulig opplærninga er hard. vist du klare 10 hang ups. 50 sit ups og 40 pushups springe 3km under 13m så kan du velge innen alt Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Damn... På luftforsvarets sider står det at hundfører er noe av det meste krevende i luftforsvaret (det og NIS). Tror ikke jeg kan velge NIS anyway. Ettersom jeg er en del av Mars-kullet. Og NIS tar i Januar hvis jeg ikke tar helt feil. 50 situp - check 10 hang up - check 3km under 13m - er ikke helt sikker. Har ikke testet enda. Skal gjøre det når jeg har muligheten 40 push ups - Tror det skal gå greit ok Lenke til kommentar
bedokboi Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 3km er ikke det med pakning? NIS har opptak i januar og september... Hundefører og brannmann er det noe veldig mange søker på, så selv om du klarer kravene er det ikke noen garanti. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 bedokboi: De har opptak for august- og januar-kullene, ikke september- og januar. Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 hundeførere løper ca 1 mil hver dag, og løpe 3 km under 13 er nok ikke godt nok. du må ihvertfall løpe under 12 for å være med i konkurransen, og du skal i tillegg gjennomføre ett 7km løp med 12 kg pakning på under 45. En kompis av meg ( er ferdig med madla rekrutten 0909 nå.) løp dette løpet på 34 minutt og ble beste rekrutt på troppen vår. men kom allikevel ikke inn. så konkurransen er rimelig høy. men for all del, prøv! av erfaring virker det som hunderøkter er mye mer spennende enn hundefører allikevel. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hunderøkter mer spennende enn hundefører? Javel, ja. Hver sin smak! 3000m på 13 minutter holder da i massevis fire-fem måneder før innrykk. Gå med sekk og løp litt intervaller et par ganger i uka, og spis sunt, så kommer du nok i betraktelig bedre form fram til du eventuelt skal på opptak til hundeskolen. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Kan vel bare glemme NIS. Ettersom jeg er Mars-kull og har ikke mulighet til å gå inn i Januar pga lærlingkontrakt. Noen som kan si noen om hvordan det er å være hundefører? Er det spennende og gir det deg en utfordning? Tenker bare ikke at de løper 1 mil hver dag. Man selve oppgavene de utfører. Eller så har vel GSV en hundetropp hvis jeg ikke tar helt feil. Mener en kompis av meg var i det. Men det å være opp i kalde nord frister ikke. Kjedelig hvis jeg ikke kommer inn som hundefører. Ettersom det er det eneste som frister i luftforsvaret. Kanskje jeg skal prøve å bytte :s Hunderøkter ser ikke så veldig spennende ut. Sekundærfunksjon som vognfører på enten feltvogn eller administrativt kjøretøy. Nei takk. Vil ikke kjøre rundt halve førstegangstjenesten min. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Tror ikke du kommer deg til GSV om du har vært på madla. Hundeførerne på GSV rekrutteres fra rekruttmassen på GSV, afaik. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Hehe vet det Brun. Men tenkte hvis jeg byttet gren og jeg ville ha noe med hund å gjøre. Så ville det være en mulighet Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 grensevakt:) di går rundt med hund der oppe. er faktisk vil opp der for di tenke at det kan ver kult å forsvare norske grenser. men etter noen uker blir di lei av å ver der. hørt dette for mange ganger, men for all del hund skal di vel ha:) vist du ikke er noe spess glad i militæret bør du velge ein plass med turnus. vakt og sikring. brann. wing ops. disse har vertfall turnus. eg er på wing ops nå. perfekt for folk som hater militæret:) 2 uker av og 2 uker på korte ned tida betraktlig Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 15. november 2009 Forfatter Del Skrevet 15. november 2009 Hmm kan ikke si at jeg direkte hater militæret. Er bare det at det øddelegger planen jeg hadde med å gå skole etc. Tror det blir for kaldt for meg oppi nord. Misliker snø og kulde noe så veldig. Så lengst mulig unna Hva er wing ops? Kunne ikke finne noe om det på hjemmesiden. Er ikke sånn jeg tar det for å slippe unna . Men hvis det er spennende de 2 ukene man er på. Så kunne jo det ha funket. Som sagt hvis jeg først skal gjennomføre fgt så vil jeg sitte igjen med en eller annen opplevelse. Og ikke se tilbake hvor jeg satt i en sofa halve tiden. Hvis du skjønner. Nå er kanskje ikke luftforsvaret den beste grenen hvis jeg skal slippe det. Hvis de ryktene jeg har hørt stemmer ;o Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 I stor grad stemmer nok det du har hørt. I alle fall på det punktet. Lenke til kommentar
bedokboi Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 vakt og sikring, hvis du har flaks havner du et sted det skjer litt og du er sammen med morsomme mennesker. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Om jeg ikke tar feil kan du søke på EOD. Heldiggris. Ellers skulle du kommet inn på NIS. Det er supert. Du har ikke mulighet til å søke om å komme inn i julikullet i stedet? Jeg fikk utsatt innrulleringen et halvt år. Endret 20. november 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 20. november 2009 Forfatter Del Skrevet 20. november 2009 Kan du foreklare hvorfor EOD er så bra? Vil gjerne at du skal utdype det litt Hmm trodde ikke det var mulig. Å søke om utsettelse. Har aldri sett på det som en muliget for å være helt ærlig. Men er det at en kompis skal inn samme dagen som jeg. Og er kanskje litt dumt å søke om utsettelse hvis jeg ikke er bra nok for NIS :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå