Gå til innhold

Lavtlønnet og har det bra

lazey

Anbefalte innlegg

Jeg er singel og godt voksen, er i et lavtlønnsyrke, men synes jeg har det helt ok. Jeg prøver å fortelle folk at man ikke nødvendigvis blir blakkere av å være enslig, det kommer jo an på hva man forlanger til daglig. Jeg er barnløs. Jeg er bil-løs. Jeg har en egen liten leilighet som er for liten kun pga. dårlig bodplass:( Jeg skal nettopp bytte kjøkken, og jeg unner meg både klær og mat:-D Jeg er ikke lenger interessert i å fly på by'n (som er rådyrt!), men jeg tar en utenlandstur ofte nok. Til våren skal jeg til USA, da har jeg grunn til å holde ut vinterstormene. :) Derimot, i mine samboerskap har jeg alltid vært blakk. Da skal alt være flott og fint hele tiden, restauranter, selskaper, hit og dit, flottere mat, flottere hoteller på tur, flottere ditt og flottere datt. Bare tøys alt samma. Det meste bare så man skal slippe å kjede seg ihjel alene sammen;-\

Hvor mye koster det å ha bil i året? Hvor mye koster en unge eller to i året? Jeg kunne tenkt meg å vite hvor mye mer jeg måtte ha tjent med unger og bil for å ha samme levestandard som den jeg har. Det kunne jo være noe å slå i bordet med når folk rundt meg er snobbete på mine vegne og mener jeg burde finne meg en mer innbringende jobb.. Eller er de bare misunnelige?

laz(e)y

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
festing tar det meste av penger jeg har. alt jeg klarer å spare ryker på biln

--------------

Hehe, spørs om du er et par yngre enn meg. Jeg har da vært der jeg og, fest hele uka. Måtte ha nye klær til hver helg, og kastet alt etter en sesong. Etter hvert ble det jo andre boller helt naturlig.. :-D

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ha bil i året? Hvor mye koster en unge eller to i året?

50-60K/år, skal man tro forskningen. Intuitivt virker ikke det urimelig. Luksusfellen har antydet flere ganger at det å eie en bil kommer lett i 2'000-3'000NOK/måned.

Jeg kunne tenkt meg å vite hvor mye mer jeg måtte ha tjent med unger og bil for å ha samme levestandard som den jeg har.

La oss begynne med å si at du ikke ville ha hatt den samme levestandarden som i dag; tidsforbruket ville ha vært annerledes, og det lar seg ikke endre, selv med uendelige finansielle muligheter. Eller mener du "hvor mye mer du måtte ha tjent for å kunne opprettholde dagens kjøpekraft"? Jeg tror du bør spesifisere "levestandard" litt mer nøye, men det rent finansielle lar seg regne ut.

Det kunne jo være noe å slå i bordet med når folk rundt meg er snobbete på mine vegne og mener jeg burde finne meg en mer innbringende jobb.. Eller er de bare misunnelige?

Hvis du har valgt en bestemt livsstil og du er tilfreds med det, spiller det egentlig ingen rolle hvor innbringende jobb du har, så lenge pengene strekker til. Men det har seg nå slik at det er praktisk med penger. Jeg kunne ikke dra til Seychellene under studietiden min. Jeg kan det nå. Jeg kommer også til å gjøre det. Fordi jeg er nysgjerrig. Det er antageligvis ikke verdt de 30-35KNOK for 2 uker, men jeg har lyst til å prøve likevel. Hadde jeg hatt studentinntekten min, ville ikke det ha vært aktuelt. Jeg har selvsagt omdefinert det som "uinteressant" under studietiden, men penger setter føringer på mulighetene vi har og det ganske tydelig.

Det er likeså praktisk med tekniske innredninger (som koster penger), la være å telle kronene (jeg funderer nå på å slutte å føre regnskap elektronisk, siden jeg ikke ser noe poeng i det lenger; det første halvåret etter at jeg flyttet hjemmefra samlet jeg på alle kvitteringene og førte budsjett hver måned), kunne unne seg en "luksus", være det gastronomisk, underholdningsmessig eller teknisk.

Du skriver at du ikke er interessert i å dra på byen, men det koster å holde seg underholdt uansett. Skjønt at folk har forskjellig smak og krav, men det kan likevel være praktisk med noen kroner i ny og ne.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å ha bil i året? Hvor mye koster en unge eller to i året?

50-60K/år, skal man tro forskningen. Intuitivt virker ikke det urimelig. Luksusfellen har antydet flere ganger at det å eie en bil kommer lett i 2'000-3'000NOK/måned.

Jeg kunne tenkt meg å vite hvor mye mer jeg måtte ha tjent med unger og bil for å ha samme levestandard som den jeg har.

La oss begynne med å si at du ikke ville ha hatt den samme levestandarden som i dag; tidsforbruket ville ha vært annerledes, og det lar seg ikke endre, selv med uendelige finansielle muligheter. Eller mener du "hvor mye mer du måtte ha tjent for å kunne opprettholde dagens kjøpekraft"? Jeg tror du bør spesifisere "levestandard" litt mer nøye, men det rent finansielle lar seg regne ut.

Det kunne jo være noe å slå i bordet med når folk rundt meg er snobbete på mine vegne og mener jeg burde finne meg en mer innbringende jobb.. Eller er de bare misunnelige?

Hvis du har valgt en bestemt livsstil og du er tilfreds med det, spiller det egentlig ingen rolle hvor innbringende jobb du har, så lenge pengene strekker til. Men det har seg nå slik at det er praktisk med penger. Jeg kunne ikke dra til Seychellene under studietiden min. Jeg kan det nå. Jeg kommer også til å gjøre det. Fordi jeg er nysgjerrig. Det er antageligvis ikke verdt de 30-35KNOK for 2 uker, men jeg har lyst til å prøve likevel. Hadde jeg hatt studentinntekten min, ville ikke det ha vært aktuelt. Jeg har selvsagt omdefinert det som "uinteressant" under studietiden, men penger setter føringer på mulighetene vi har og det ganske tydelig.

Det er likeså praktisk med tekniske innredninger (som koster penger), la være å telle kronene (jeg funderer nå på å slutte å føre regnskap elektronisk, siden jeg ikke ser noe poeng i det lenger; det første halvåret etter at jeg flyttet hjemmefra samlet jeg på alle kvitteringene og førte budsjett hver måned), kunne unne seg en "luksus", være det gastronomisk, underholdningsmessig eller teknisk.

Du skriver at du ikke er interessert i å dra på byen, men det koster å holde seg underholdt uansett. Skjønt at folk har forskjellig smak og krav, men det kan likevel være praktisk med noen kroner i ny og ne.

-------------------

Ja, det var det fiansielle jeg mente. Nei, jeg har ingen særlig interesse av å dra til stedet du nevner, men God tur:-) Jeg har vært på Kapp Verde, der var det også bare hav og sand så langt øyet kunne se... Neida, naturligvis litt mer "lugubert", det er et fattig sted, men for meg er det mer interessant enn det flotte. Uansett ikke en ting å ta seg til etter to dager for en som ikke liker å rynke seg gammel på stranden. Heretter drar jeg heller til steder jeg har fantasert om å utforske siden jeg var ung, men utsatte det til kjedeligere tider, det gjorde jeg rett i. Litt lengre avgårde. Som ung travet jeg mer rundt i Europa på interrail o.l., kjempegøy det! Pub til pub-runder er jeg bare ferdig med, det skjer for alle en dag. Jeg har da vel noen få kroner, 100 000 på sparekonto, og der skal de stå mens de kan, altså siden du skriver "praktisk å ha". Det jeg vil frem til er at de fleste kunne ha det like bra med mindre til hverdags, så kunne de bruke mer til ting de virkelig ønsker seg innerst inne, ikke det de eller andre mener de bør ha eller gjøre. Men så har jeg selvfølgelig blitt uhyre kjedelig med åra... sukk, sukk:-) Takk for svar.

Lenke til kommentar
Sjølv om dette er fint nå, har du vel kanskje planer om å stifte familie, få eit par barn, (då blir bil nesten eit must ), og da vil jo ting snu.

Ikkje at eg har komt så langt i livet at eg har erfart noke av dette, men er jo logisk og tenke sånn.

-----------

Tiden går vanvittig fort etter de 30... tror jeg må ha vært i koma noen år... Men et par unger? Jeg trurru er gærn. Jeg hadde iallfall blitt det nå. No offence. :o)

Lenke til kommentar

Mister man interessen for festing så er det mye penger man kan bruke på andre ting, uten tvil særdeles dyrt tidsfordriv. Selv drar jeg heller på kino eller koser meg med en film hjemme med noen gode venner enn bytur, men noen byturer blir det likevel i løpet av året.

Bil er også forferdelig dyrt. Ikke usannsynlig at dette koster 80 000 - 100 000 NOK/året

Har man ikke bil, fest er lite og ikke drar på restaurant og andre luksusting trenger man fort 100 000kr + mindre pr. år. 100 000 mer i nettoinntekt er fort 200 000 brutto pga. toppskatt...

Som du sier så er det tydelig at det er de som er i forhold som bruker mest penger. Ser det i vennekretsen min også. De som er i forhold har lavest formue og som regel normal eller bedre lønn.

Og når det kommer til bil så er det klart at det går an og gjøre det billig. En liten Toyota Aygo koster ikke forferdelig mange kroner året mot en BMW av ett eller annet slag. Alt bunner egentlig ut i hvor kravstor man er.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Man trenger ikke å tjene så mye for å ha det bra. Jeg og kona har helt gjennomsnittlig lønn i det offentlige, men vi har det helt greit og har råd til det vi har lyst på. Halvannen million i fond og aksjer har vi også. Bilen er relativt ny og rekkehuset vårt er helt greit. I feriene drar vi på reiser dit vi har lyst til, og før jul skal vi ha to uker på Tenerife.

Nå er vi i femtiårene og han høste av at vi har vi ikke har vært så kravstore i årene som har gått. Det er utrolig hva man kan sitte igjen med etter noen år om man setter tæring etter næring.

Lenke til kommentar
Man trenger ikke å tjene så mye for å ha det bra. Jeg og kona har helt gjennomsnittlig lønn i det offentlige, men vi har det helt greit og har råd til det vi har lyst på. Halvannen million i fond og aksjer har vi også. Bilen er relativt ny og rekkehuset vårt er helt greit. I feriene drar vi på reiser dit vi har lyst til, og før jul skal vi ha to uker på Tenerife.

Nå er vi i femtiårene og han høste av at vi har vi ikke har vært så kravstore i årene som har gått. Det er utrolig hva man kan sitte igjen med etter noen år om man setter tæring etter næring.

Dette likte jeg å lese. Eksempelet ditt fungerer veldig fint om man som du sier; "ikke har vært så kravstore i årene som har gått". Det er her mange sliter og det er mange må ha hjelp i ettertid.

Lenke til kommentar

Det er hyggelig lesning og jeg tror jeg i utgangspunktet har et lignende syn på hvordan ting skal/kan/bør gjøres, men det er jo noen spørsmål som kan være relevante for hvordan dere sitter i en slik situasjon?

-Har dere hatt barn?

-Har dere vært lenge i boligmarkedet og slik fått godt betalt på den store prisstigningen? (Et rekkehus idag koster ikke det samme som for 10 år siden)

-Er det andre ekstraordniære inntekter som gjør at dere har en slik formue, eller er det kun sparing (feks arv)

-Har dere hatt fordeler som kommune/statsansatte i form av rimelige lån osv?

Lenke til kommentar

Jeg er litt som i lazey's situasjon, men tjener ganske godt. Det har imidliertid ikke økt forbruket mitt noe særlig i det hele tatt. Sparer ca halvparten av det jeg får utbetalt hver måned.

En lav lønn i Norge vil jeg anslå til ca 250' kroner dersom man har en fulltidsjobb. Dette er for de aller fleste nok for å bo greit og leve. Det er når man skal begynne å "unne" seg alt mulig rart at utgiftene begynner dra til. Shopping som terapi er blitt ganske utbredt og holder det ikke med 250'.

Det er også mange som føler at pengene brenner i lommene på dem. Slik som med zotbar1234 som har tenkt å bruke 30-35KNOK for 2 uker på Seychellene. "Jeg kan det nå" sier zotbar1234 og har tenkt å titusenvis av kroner på en tur han ikke tror er verdt det.

zotbar1234 har også tenkt til å slutte å føre regnskap fordi pengene nå strekker til for å dekke alt det grunnleggende. Logikken er da at resten av pengene kan brukes på hemningsløst forbruk.

Lenke til kommentar
Det er også mange som føler at pengene brenner i lommene på dem. Slik som med zotbar1234 som har tenkt å bruke 30-35KNOK for 2 uker på Seychellene. "Jeg kan det nå" sier zotbar1234 og har tenkt å titusenvis av kroner på en tur han ikke tror er verdt det.

Det er en vurdering. Jeg får garantert mer ut av turen enn av å ha pengene i banken. Om jeg kunne ha fått en like bra tur for en brøkdel? Antageligvis. Men jeg vil se palmene med de enorme nøttene, for pokker :D

zotbar1234 har også tenkt til å slutte å føre regnskap fordi pengene nå strekker til for å dekke alt det grunnleggende. Logikken er da at resten av pengene kan brukes på hemningsløst forbruk.

Logikken er at det å føre regnskap koster tid og ikke (lenger) medfører noe av verdi. Hva man skal gjøre med overskuddet er, nok en gang, en vurdering opptil hver enkel.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha rimelig bil og kjører under 4 mil hver dag kan jeg anbefale elbil.

http://www.elbilnorge.no/

Batteribytte er det som koster, hvert 3.-4. år.

"Batterigaranti på 10 år"? De har altså greid å overkomme det enkle faktum at NiMH-batterier er gode for omtrent 1'000 ladesykluser? (Buddy alene, altså, alle de andre, slik som Lenmar, har nemlig ikke fått det til). Men det koster 25'000NOK å skifte batteri hvert 2-5 år eller ca. hver 20'000km i følge buddy (dette er blybatteriene, dog, ikke NiMH). Dvs. at det koster rundt 1.25NOK/km. Samt 0.1NOK/km for strømmen. Dette er faktisk en del mer enn hva rimelige bensinbiler bruker (Toyota IQ bruker f.eks. 4.3L/100km på kombinert kjøring, og det betyr ca 0.52NOK/km i driftstoff. Dog IQ-en har en rekkevidde man kan leve med. Hva er rekkevidden til Buddy i -20C i motvind?). Bommer og parkering er dog et klart trekkplaster -- veldig praktisk størrelse for en bybil.

Hva er NCAP-ratingen til Buddy, forresten?

Får også en del positiv oppmerksomhet for å kjøre denne.

Fordi at?

(Beklager, dette er off-topic. Men "el-biler er miljøvennlig"-mantraen er vitterlig en sannhet med modifikasjoner. Miljøavtrykket til en toyota prius er betydelig større enn miljøavtrykket til en hummer (hva produksjonen angår). En *Hummer*. Prius er definitivt ikke en Buddy, men jeg ville likt å se hvordan miljøavtrykket er for en Buddy sammenlignet med de minste bensindrevne bilene. Og hvordan det totale kostnadsbildet ser ut for en Buddy sammenlignet med en liten bensindrevet bil).

Lenke til kommentar

Logikken er at det å føre regnskap koster tid og ikke (lenger) medfører noe av verdi. Hva man skal gjøre med overskuddet er, nok en gang, en vurdering opptil hver enkel.

Kjører samme linje.

Bruker ca 10-15k i mnd til "vanlig drift", har da ca halvparten lønningen igjen. Da bruker jeg ikke krefter på å telle på kronene, men bruker heller 2 min hver måned i nettbanken til å flytte overskytende over på sparekonto og se over at det ikke er noe grums på konotutskriftene. Om det er 8k eller 15k som kan flyttes over er ikke så interessant lenger, men det er befriende å slippe å tenke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...