Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppdaget mugg i leilighet, umulig utleier!

passionpit

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og kjæresten min leier en 45 kvadrat leilighet. I september måned ble det oppdaget noe grønt i vinduene i stuen og på badet som jeg bare vasket vekk, og mye fuktighet. Dette viste seg å være sopp, og har nå kommet tilbake, i flere rom. Jeg luftet i flere timer, men fuktigheten ville ikke gå vekk. Det har gjentatte ganger vært kondens i vinduene, både i stue/bad og på soverommet. I leiligheten er det ingen ventiler utenom på baderom, og det å lufte hele tiden blir uaktuelt med tanke på hvor kaldt det blir. Klærne vi vasker må tørkes i stuen på tørkestativ, noe som også øker luftfuktigheten. Nå har vi oppdaget sopp både i venstre hjørne og langs hele listen nedover på veggen på soverommet, i vinduene i stuen og i vinduet på badet. Alt er veldig godt synlig, grønt og hårete. På soverommet er tilstanden verst, og jeg oppdaget det når jeg drog frem nattbordet mitt. Når vi tok det opp med han rundt 2-3 november, spurte han om vi ikke hadde vasket godt nok. Det har ingenting med det å gjøre, vi er alltid nøye med vaskingen. I tillegg sa han noe som fikk meg til å tenke. Vinduene var punkterte(noe han ikke fortalte oss om når vi flyttet inn), og han skulle skifte de til sommeren. I og med at vi flyttet inn på sommeren, burde han skiftet disse vinduene lenge før vi flyttet inn. Å gå en vinter med ødelagte vinduer som er full i kondens, flasset maling og mye trekk inn til leiligheten, går rett og slett ikke. En dag vi ikke var hjemme så han på soppen(jeg sa han kunne låse seg inn selv, og han skulle ta med fagfolk og gi oss en rapport), noe vi ikke har fått noen rapport om på ennå, noe vi hadde forventet av en seriøs utleier. Vi fikk telefon fra han etterpå om at vi kunne fortsette å bo der, og at det ikke var helsefarlig. Dette er galt, og jeg har prøvd han å fortelle hvor helsefarlig det er. Vi lurer på om han hadde med seg fagfolk i det hele tatt, når vi kom hjem, lå det papir nedi doen full i sopp(vi mistenker at han har prøvd å vaske det vekk. Jeg har sjekket husleierloven på rettighetene våre, og vi kommer til å holde tilbake husleien denne måneden. Med min astma har jeg ikke helse til å bo der med all den soppen.

Problemet er; Vi har ingen kontrakt, vi har bedd om å få en, purret og purret, men han har ennå ikke i løpet av (Les: 4 mnd) gitt oss en. Derfor er vi usikker på våre rettigheter, og vurderer å bare flytte.

Hva kan vi gjøre i en slik situasjon? Har vi i det hele tatt krav på noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første dere må gjøre er å forlange å få se fagfolkenes rapport. Eventuelt få vite hvilket firma utleier brukte, så dere kan snakke med dem selv. Dersom dere ikke blir overbevist av dette må dere eventuelt skaffe deres egne fagfolk.

Dersom dere kan dokumentere at leiligheten er farlig å bo i vil dette sannsynligvis være hevingsgrunn etter Husleieloven § 2-12 ("vesentlig mislighold"). (Jeg sier "sannsynligvis" fordi utleier har "krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting".) Ved heving av avtalen kan dere flytte på dagen.

Dersom utleier ikke oppfyller sine forpliktelser kan dere forlange avslag i leien "slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand" (§ 2-11). Hvis dere skal holde tilbake hele husleien må dere i så fall hevde at leiligheten er i for dårlig stand til å leies ut, uansett pris. Omtvistet leie skal i utgangspunktet deponeres på egen konto, etter § 3-8. (Jeg tror sistnevnte er særlig relevant dersom man er redd for å bli kastet ut pga manglende betaling av leie.)

Når det gjelder kontrakten så har dere har rett til å kreve en skriftlig avtale etter § 1-4. Jeg vet ikke hva man gjør når utleier nekter eller ignorerer forespørseler.

Manglende kontrakt er uansett ikke så viktig. Om ikke annet er avtalt (skriftlig eller muntlig) gjelder husleieloven. Husleieloven er ofte på leiers "side", så dette er ikke noe stort problem. Dersom dere skal si opp har dere antakelig tre måneders oppsigelse etter § 9-6.

(Her er en sak fra Husleietvistutvalget som omhandler mugg. Verd å se på. Merk deg at HTU er fryktelig glade i dokumentasjon.)

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar

Hm.. Nå er situasjonen slik at utleier ikke slutter å påstå at det er vår feil, han blir sur i tillegg. Vi fikk vite at det har vært sopp her før, og begynner å mistenke at det var derfor han som leide før oss plutselig flyttet ut. Utleier dukket opp på døren med skrubbekoster, kluter, hansker og salmiakk, som vi skulle vaske vekk soppen med. Jeg har vasket den bort, men det er grå flekker igjen i vinduene, + bak dusjkabinettet er det sopp langs hele veggen. Det er tydelig at det har vært sopp her før.

Vi har måttet sove i stuen i en halv måned nå, og sa til han at vi ville ikke betale full husleie for denne mnd siden leiligheten har redusert kapasitet og er egentlig helsefarlig å bo i. Han ble sint og sa at det var ikke hans feil at soppen var kommet, det var vår feil, og vi måtte se til å bli kvitt det med en gang. Han har sagt ja til å kjøpe tørketrommel til oss, noe han gjentatte ganger nevner for å få frem hvor snill han er. "Jeg kjøper faktisk tørketrommel til dere, vær nå glad for det, jeg gjør det bare for å være snill", var argumentet hans for at vi ikke skulle betale redusert husleie.

Vi føler vi står uten spor, vet ikke hvordan vi skal gå frem nå. Vil ikke bli lurt av en ung utleier som egentlig bare tenker på seg selv. Eneste løsningen vi har siden vi ikke har kontrakt, er å bare flytte ut raskt som mulig. Er ganske sikker på at dette kommer til å komme tilbake da det har vært her før. Leiligheten er gjennomgående i dårlig stand, dårlig konstruert hus og fuktighet utenfra kan ikke være vår feil. Både broren min og kjæresten min er snekkere, de vurderer å ta vekk listene på soverommet for å se om det faktisk er mer sopp bak der. Vi vasker og lufter alltid, men når vi må tørke klær i stuen og det ikke er noen ventiler i det hele tatt, hvordan kan vi da unngå sopp?

Er så lei nå, vil bare bort herfra :-(

Lenke til kommentar

hvis det dogger på rutene er det for høy luftfuktighet.. gi beskjed til utleier at han må skaffe en avfukter: http://www.miba.no/avfukter_177.html

om det mangler ventiler så har du hele grunnen der.. ta vekk listene og sjekk. prøv å tørke klær ute. har dere ventilator til komfyren? om ikke må det også gjøres noe med..

edit; det beste er å bare flytte derfra fortest mulig, det er IKKE deres feil at det er sopp der med mindre dere har stengt alle ventiler og dusjer med lukket vindu, lager mat uten ventilator på, tørker klær inne osv, mao ting som skaper høyere luftfuktighet.. om utleier ikke har innsikt nok til å forstå dette er det bare å komme seg derifra..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
hvis det dogger på rutene er det for høy luftfuktighet.. gi beskjed til utleier at han må skaffe en avfukter: http://www.miba.no/avfukter_177.html

om det mangler ventiler så har du hele grunnen der.. ta vekk listene og sjekk. prøv å tørke klær ute. har dere ventilator til komfyren? om ikke må det også gjøres noe med..

edit; det beste er å bare flytte derfra fortest mulig, det er IKKE deres feil at det er sopp der med mindre dere har stengt alle ventiler og dusjer med lukket vindu, lager mat uten ventilator på, tørker klær inne osv, mao ting som skaper høyere luftfuktighet.. om utleier ikke har innsikt nok til å forstå dette er det bare å komme seg derifra..

Takk for svar. Han tror problemet blir løst om han skifter vinduene, kjøper tørketrommel og vasker vekk soppen med salmiakk. Jeg sa til han at vi burde ha ventiler, og han sa ja til dette, men har ikke hørt noe mer fra han etter at han skjelte oss ut, så nå er vi i gang å lete etter leilighet :thumbdown:.

Problem solved.

Men om vi får oss en ny leilighet, og det er en uke til vi kan flytte inn der, kan vi da bare si til han at "nå flytter vi", siden vi ikke har noen kontrakt i det hele tatt?

Da må det vel være mulig å flytte på dagen?

Lenke til kommentar
Men om vi får oss en ny leilighet, og det er en uke til vi kan flytte inn der, kan vi da bare si til han at "nå flytter vi", siden vi ikke har noen kontrakt i det hele tatt?

Da må det vel være mulig å flytte på dagen?

Uten kontrakt gjelder husleieloven, og den sier tre måneders opsigelsestid. Jeg vil anbefale dere å hyre inn et soppfirma for egen regning (trekk fra husleien, og sett på depositumkonto) som kan se på skadene og bedømme graden av helsefare. Er den høy, kan dere bo på hotell for hans regning mens han fikser muggproblemene, hvis han ikke skaffer alternativt husvære. Da vil han sannsynligvis heller gå med på å la dere flytte på dagen.
Lenke til kommentar

som sagt få inn noen som kan vurdere om leiligheten er forsvarlig å bo i/leie ut om den er helseskadelig så kan dere flytte ut og få utleier til å betale for vurderingen om ikke, tough luck.

men husk å få inn noen utenforstående som ikke er venner eller slekt av utleier eller dere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...