Caze Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Hvis personen er voksen, kan du jo søke i skattelistene. Bare google "skattelister" så får du utallige linker. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 Trudde eg nevnte dette, men eg fant ikje dette navnet der. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Ok, så ikkje krav på å få hevet kjøpet.Men om eg kan klare å bevise at denne tv'n ikkje er kjøpt på hifiklubben så har jo selgar lygd til meg. Eg kan sei at det var avgjerande for meg at den var kjøpt der på grunn av at dei har eit godt rykte på seg f.eks. Om det skulle vise seg at denne tv'n er stjelt kva vil skje om selgar blir politianmeldt? Mulig jeg er litt krass nå - men det tar deg 3 måneder å finne ut at kvittering ikke er med, men du skal likevel hevde heving basert på at den kanskje ikke er kjøpt i en viss kjede? Jeg kan ikke se at om den er kjøpt på elkjøp eller HI Fi kjeden egentlig skal spille noe rolle - hva slags vare er dette? Og på hvilket grunnlag tror du egentlig at varen er stjålet? Ut i fra første posten så står det egentlig ikke noe om grunnlaget til at du tror det, men hvis du har presentert det som du gjør i tråden ovenfor selger så kan jeg forstå at han/hun ikke er særlig behjelpelig. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 12. november 2009 Forfatter Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Tja krass og krass, eg er ikkje hårsår, men trur du ikkje det er ein grunn til at eg har latt vere å opplyse om ein del ting? Det er tross alt eit offentleg forum dette. Og all informasjon kan eg ikkje dele over internett. Slik er det berre. Poenget her er at selgar har lovd at dette produktet er solgt på hifklubben. Eg har no fått opplysningar som gjer meg mistenkeleg på om dette er sant. Opplysingane er irrelevante og vil ikkje hjelpe nokon i denne tråden med noko. Eg prøver deretter å komme i kontakt med denne selgaren for å få vite om han har lurt meg eller ikkje. Så det eg lurer på er egentlig: 1 VISS selgar har lurt meg og det viser seg at dette produktet er stjole kva kan eg gjere gitt at eg får tak i vedkommande? Har eg krav på å få heve kjpet grunna at han var uærleg? 2 Korleis skal eg få tak i vedkommande?/Underøske om dette er eit ekte navn? Endret 12. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 Så det eg lurer på er egentlig:1 VISS selgar har lurt meg og det viser seg at dette produktet er stjole kva kan eg gjere gitt at eg får tak i vedkommande? Har eg krav på å få heve kjpet grunna at han var uærleg? 2 Korleis skal eg få tak i vedkommande?/Underøske om dette er eit ekte navn? 1. Om produktet ikke er kjøpt der selger påstår at det er kjøpt, så er det ingen vesentlig mangel ved produktet så lenge begge firma er i Norge og dermed underlagt forbrukerkjøpsloven. Feilinformasjonen du i såfall da har fått, gjør i utgangspunktet ingen forskjell for deg, og du kan ikke kreve heving med dette som grunnlag. 2. Søk etter han i skattelistene, gule sider, iam.no og lignende? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 1. Om produktet ikke er kjøpt der selger påstår at det er kjøpt, så er det ingen vesentlig mangel ved produktet så lenge begge firma er i Norge og dermed underlagt forbrukerkjøpsloven. Feilinformasjonen du i såfall da har fått, gjør i utgangspunktet ingen forskjell for deg, og du kan ikke kreve heving med dette som grunnlag.]Ja oki, takk for svar Men då ligg bevisbyrde hjå selgar? Om ikkje selgar kan bevise at vara er kjøpt på hifiklubben? Eg er klar over at eg er seint ute, men er jo lov å prøve 2. Søk etter han i skattelistene, gule sider, iam.no og lignende? Ja, eg har prøvd dette, men navnet er ikkje å finne. Einaste plass eg finn nummeret er på telefonkatalogar rundt om kring. Synst det er merkeleg, var j o ein ung fyr dette. Finst det noko folkeregister ein kan ringe til? Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Som noen andre også har spurt om, hva er egentlig grunnen til at du mistenker at produktet er stjålet? Dersom du har helt klare indikasjoner på at det har foregått noe kriminelt, har du plikt til å selv melde fra til politiet. Jeg kan ikke på noen måte se for meg at de i så tilfelle vil ta fra deg produktet, uten at selger må tilbakebetale beløpet du betalte han. Derimot, hvis det eneste som bekymrer deg er om varen er kjøpt på HiFi-klubben eller ikke, så tror nok jeg du bare skal la denne saken ligge. Du har hatt 3 måneder på å foreta deg noe, men først nå ønsker du å heve kjøpet. Hvilken relevanse har det at produktet er kjøpt på HiFi-klubben og ikke i en hvilkensomhelst annen elektronikkjede? Det vesentlige må da være at produktet og tilstanden på produktet er i overenstemmelse med hva du ble fortalt? Som du sier, får du ikke tak i selger - noe som antakelig betyr at selger ikke er særlig interessert i å komme i kontakt med deg. Mest sannsynlig, vil han ikke gå med på å heve kjøpet fordi kvitteringen ikke lå sammen med produktet. Hva vil du gjøre da? Gå til rettsak, og bruke masse tid og krefter på å vinne? Dessuten, tror du ikke det i en eventuell rettsak vil bli reist spørsmål rundt hva som egentlig er din intensjon med å heve kjøpet? At det egentlig bare er at du angrer/ikke hadde råd likevel? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Som noen andre også har spurt om, hva er egentlig grunnen til at du mistenker at produktet er stjålet? Dersom du har helt klare indikasjoner på at det har foregått noe kriminelt, har du plikt til å selv melde fra til politiet. Jeg kan ikke på noen måte se for meg at de i så tilfelle vil ta fra deg produktet, uten at selger må tilbakebetale beløpet du betalte han. Derimot, hvis det eneste som bekymrer deg er om varen er kjøpt på HiFi-klubben eller ikke, så tror nok jeg du bare skal la denne saken ligge. Du har hatt 3 måneder på å foreta deg noe, men først nå ønsker du å heve kjøpet. Hvilken relevanse har det at produktet er kjøpt på HiFi-klubben og ikke i en hvilkensomhelst annen elektronikkjede? Det vesentlige må da være at produktet og tilstanden på produktet er i overenstemmelse med hva du ble fortalt? Som du sier, får du ikke tak i selger - noe som antakelig betyr at selger ikke er særlig interessert i å komme i kontakt med deg. Mest sannsynlig, vil han ikke gå med på å heve kjøpet fordi kvitteringen ikke lå sammen med produktet. Hva vil du gjøre da? Gå til rettsak, og bruke masse tid og krefter på å vinne? Dessuten, tror du ikke det i en eventuell rettsak vil bli reist spørsmål rundt hva som egentlig er din intensjon med å heve kjøpet? At det egentlig bare er at du angrer/ikke hadde råd likevel? Det ser ut til at det er vanskelig å få svar uten å komme med alle opplysningane, så då får eg heller gjere det. 1. Produktet er ein Samsung tv. Disse tv'ane er solgt på 2 måter i Norge(lovlig) Den eine måten er gjennom Samsung Norge/nordisk importør og alle salg gjennom disse gir 100% pixelgaranti, gratis henting av tv heime hos vedkommande som har tv'en for service/reparasjon. Produkt som er parallellimportert gir ingen av desse godene, men lovlege butikkar må jo uansett følgje forbrukarkjøpslova. Hifiklubben driv ikkje med parallelimport og det gir ein indikasjon på at dette var ein nordisk modell og derfor gir nevnte garantiar/goder. Det står også på tv'en at den er nordisk modell(modellnummer). 2. Denne tv'en er kjøpt i Stavanger, og fleire eg kjenner har nyleg fått tilbod om å kjøpe stjelt nøyaktig same tv frå same området til noko lavare pris. Dette gjorde meg mistenksam. 3. Kvittering låg ikkje oppi, men det skulle den gjere. Eg lot dette berre vere den gong fordi eg var heilt overbevist om at ein fekk samsung sine garantiordningar berre ved å ha nordisk modell. Det viser seg no at dei i tillegg krev gyldig kjøpskvittering. Dei 3 overnevnte grunnane gjer til at eg gjerne vil komme i kontakt med selgar for å få kvittering. Og DETTE ER VERKELEG IKKJE NOKO PROBLEM, om tv'en er kjøpt der selgar på førehand sa til meg at den var. Hifiklubben har register for slikt. Men eg får ikkje tak i vedkommande på telefon eller mail. Går direkte til mobilsvar på telefon. Det ligg ingenting ute om dette navnet nokon plass! Kun i telefonkatalogen. Det einaste håpet eg har er at eg henta tv'n i eit hus der det såg ut til at vedkommande budde. Det eg då stussar litt på er at det virka som det budde ein stor familie der (utanlandsk opprinnelse), men kun selgars angivelige navn er registert der på telefonkatalogen. Alt dette gjer meg mistenksam, og eg prøver å komme i kontakt med selgar. Tenkte derfor eg skulle spør litt om kva rettighetier eg evt har, men det viste seg å vere vanskeleg uten å legge fleire kort på bordet. Der bomma nok eg som trådstartar ganske kraftig. Så no er alle kort på bordet, utenom navn og adresse til selgar. Det eg har som "siste håp" er jo at eg kan kjøre til Stavanger og oppsøke huset. Om eg blir ståande uten kvittering kan eg ikkje oppsøke nokon butikk for reklamasjon. Og Samsung seier no sjølv at dei krev gyldig kjøpskvittering for service på garantien. Og då står eg uten mogelegheit for noko slags gratis hjelp om tv'en skulle daue etter f.eks 3 år. Ja dette er min feil klar ove det, men er jo litt kjedelig likevel. Eg var sikker på at Samsung ikkje krevde gyldig kjøpskvittering. Men er jo kanskje mogeleg å forklare at kvittering manglar og ikkje er å oppdrive og likevel få service på tv'en om noko skulle skje. Endret 13. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er for øvrig så vidt eg vet ikke ulovlig å drive med gråimport. Som forbruker har man de samme lovpålagte rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven ovenfor butikken som solgte produktet. Og når du betaler kr 19.000,-, for en vare fra en privatperson, som opprinnelig kostet kr 27.000,-, og ikke krever kvittering eller kjøpsbevis, synes eg er litt merkelig. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Det er for øvrig så vidt eg vet ikke ulovlig å drive med gråimport. Som forbruker har man de samme lovpålagte rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven ovenfor butikken som solgte produktet. Ja, som eg nevnte før, men då har eg ikkje same rettigheitene i forhold til Samsung Og når du betaler kr 19.000,-, for en vare fra en privatperson, som opprinnelig kostet kr 27.000,-, og ikke krever kvittering eller kjøpsbevis, synes eg er litt merkelig. Ja det var dumt, men den skulle ligge oppi, og når eg fant ut at den ikkje låg oppi så "fant eg ut" gjennom et forum på nettet at eg ikkje trengte kvittering så då droppa eg det, men det viste seg å vere feil og då tenkte eg at eg skulle ta kontakt med selgar igjen. Men no viser det seg at han er vanskelig å få tak i og då begynner eg å ane litt ugler i mosen på at kanskje dette ikkje var så lovlig. Kanskje den aldri er kjøpt verken hos hifiklubben eller annan butikk. Og at den er stjelt. Dermed 0 muligheit for meg å få fikset den om noko skulle skje (uten å betale sjølv.) EDIT: Fant han plutselig i skatteistene no. Viss eg finn navnet i skattelistene så er det umulig at navnet er falskt eller? Eyyyy, kan jo sende brev jo! :!: Det har eg aldri tenkt på. Prøver å sende eit brev til oppgitt adresse så få rvi sjå kva som skjer Endret 13. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
napster1989 Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Har ikke lest hele tråden, men går ikke ut ifra at du har noe reklamasjonsrett på produktet dersom du ikke har fått en kvittering. Dersom du har fått en kvittering går jeg ikke ut ifra at produktet du har kjøpt er stjålet Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Har ikke lest hele tråden, men går ikke ut ifra at du har noe reklamasjonsrett på produktet dersom du ikke har fått en kvittering. Dersom du har fått en kvittering går jeg ikke ut ifra at produktet du har kjøpt er stjålet Det blir meningsløst å ikke lese noe av posten før du svarer. Hele saken er at han ikke har fått kvittering. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Og man mister ikke nødvendigvis reklamasjonsretten bare fordi man mangler kvittering. Lenke til kommentar
TurboSurfing Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Vel, bona fides, eller god tro, er en ulovfestet regel som spenner seg fra romerretten. Med andre ord så finnes det en lang og fast rettspraksis rundt dette begrepet. Hva myndighetene hevder er en ting, det som til slutt er gjeldende er hva domstolene mener. (Tenk maktfordelingsprinsippet). Tror dessverre ikke romerrett er så relevant for oss i dag Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Vel, bona fides, eller god tro, er en ulovfestet regel som spenner seg fra romerretten. Med andre ord så finnes det en lang og fast rettspraksis rundt dette begrepet. Hva myndighetene hevder er en ting, det som til slutt er gjeldende er hva domstolene mener. (Tenk maktfordelingsprinsippet). Tror dessverre ikke romerrett er så relevant for oss i dag I så fall foreslår jeg en tur innom privatretten. Du kommer fort på bedre tanker. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 I tilfelle produktet er stjålet så anbefales det ikke å gå til politiet Da blir det du som sitter med skjegget i postkassen Lenke til kommentar
thamule Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 I tilfelle produktet er stjålet så anbefales det ikke å gå til politiet Da blir det du som sitter med skjegget i postkassen Kan du utdjupe litt? Eg handla i god tru. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 I tilfelle produktet er stjålet så anbefales det ikke å gå til politiet Da blir det du som sitter med skjegget i postkassen Kan du utdjupe litt? Eg handla i god tru. Det driter de som regel i å da er det du som sitter med tapet Lenke til kommentar
thamule Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 I tilfelle produktet er stjålet så anbefales det ikke å gå til politiet Da blir det du som sitter med skjegget i postkassen Kan du utdjupe litt? Eg handla i god tru. Det driter de som regel i å da er det du som sitter med tapet Igjen utdjup. Kor har du dette i frå? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 En venn av meg kjøpte noe som var stjålet. det ble beslaglagt av politiet og han fikk ingen refundering av beløpet han betalte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå