Gå til innhold

Har kanskje kjøpt eit stjelt produkt!

thamule

Anbefalte innlegg

Hei, eg er redd for at eit produkt eg kjøpt for 3 månadar sidan gjennom Finn.no kan vere stole.

Eg ha endå ikkje fått bekrefta dette frå seljar, men skal prøve å få ein bekreeftelse på dette ganske snart.

Selgar bekrefta skriftleg før kjøpet vart gjort at han hadde kjøpt produktet hos ein annerkjent navngitt kjede i Norge. Kva mogelegheiter har eg om det viser seg at dette ikkje stemmer og at selgar har lygd til meg?

Eg er jo eigentleg ikkje interessert i eit stole produkt. Tenker då på problem eg kan få ved evnetuelle seinare reklamasjonar hjå kjeden der produktet angivelig var kjøpt(produktet har 5 års reklamasjonsrett) Eg ønskjer jo heller ikkje å tape pengane mine. Det er snakk om ca 20 tusen kroner.

Det kan godt hende selgar gir meg mogelegheiter til å heve kjøpet eller at produktet faktisk viser seg å vere lovleg kjøpt, men gitt at dette produktet faktisk er stole kva kan eg med lova på mi side kreve hjå selgar(uten å risikere å miste pengane mine)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du var i godtro ved overføringen så skal ikke det ha noe å si at gjenstanden er stjelt.

Selger har besittet tingen, gjenstanden er sendt for at du skal få den, tingen er i din besittelse osv. Så alt avhenger av din gode tro på overdragstidspunktet.

Synes du prisen var uvanlig lav? Var prisen uvanlig lav? Hvis svaet er at prisen var uvanlig lav og du selv syntes det, så er man fort på grensen til hva som er god tro.

Edit: Er godtroervervloven som er aktuell for deg, samt spørsmålene om legitimasjon rundt godtroerverv.

Ta et googlesøk på godtroerverv så finner du garantert masse lesestoff.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

KVTL

Prisen var ikkje unormalt lav. Nypris på tidspunktet var ca 27 tusen.

Porduktet var ikkje brukt og prisa ned til 19. Forsåvidt ein grei reduksjon.

Men eg skal søke litt på det du sa og lese litt...

Men så tviler eg sterkt på at selger vil bekrefte av gjenstanden er stjålet, om så er tilfelle :)

Ja, men om eit produkt til 27 tusen nytt er kjøpt på hifiklubben og min selger ikkje klarer å oppdrive kvittering så er dette produktet ikkje kjøpt der...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Så lenge du var i godtro ved overføringen så skal ikke det ha noe å si at gjenstanden er stjelt.

Lovens §2 sier noe annet.

1. Mottakeren vinner ingen rett etter § 1 dersom tingen er eller må antas å være fravendt eieren eller noen som sitter med tingen på hans vegne, ved tyveri, brukstyveri, ran eller annen vold eller trusel om vold.
Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Du kjøper altså et produkt til 27.000,-/19.000,- uten at du etterspør kjøpsbevis? Selv ikke av mine beste venner ville jeg kjøpt et så dyrt produkt uten å sikre meg muligheter for reklamasjon i ettertid.

MEN, det hadde vært morsomt og sett en slik sak prøvd i retten. Hvis du kunne bevist over enhver tvil at du handlet i god tro så følger det tydeligvis av godtroervervloven at du eier gjenstanden med de rettigheter som medfølger, herunder også reklamasjonsretten. Hvis du får selger til å bekrefte hvilken butikk han har stjålet den fra, og når, så bør man i utgansgpunktet kunne kjøre reklamasjonssaker mot denne butikken? Eller er jeg på feil jorde? Det høres jo helt sinnsykt ut :)

Lenke til kommentar
Ja, men om eit produkt til 27 tusen nytt er kjøpt på hifiklubben og min selger ikkje klarer å oppdrive kvittering så er dette produktet ikkje kjøpt der...

Det trenger ikke å være slik. Det er ikke alle som er like interessert i å ta vare på kvitteringen som de burde, og andre gidder ikke å finne kvittering når produktet er solgt. I tillegg kan det også ha vært en gave fra kjæresten for eks, og så har forholdet tatt slutt i mellomtiden. Det betyr ikke at gjenstanden er stjålet. :)

Lenke til kommentar
Du kjøper altså et produkt til 27.000,-/19.000,- uten at du etterspør kjøpsbevis? Selv ikke av mine beste venner ville jeg kjøpt et så dyrt produkt uten å sikre meg muligheter for reklamasjon i ettertid.

Det ble sagt at den skulle ligge i esken, men eg fant den aldri.

Eller er jeg på feil jorde? Det høres jo helt sinnsykt ut :)

Trur det ja

Det trenger ikke å være slik. Det er ikke alle som er like interessert i å ta vare på kvitteringen som de burde, og andre gidder ikke å finne kvittering når produktet er solgt. I tillegg kan det også ha vært en gave fra kjæresten for eks, og så har forholdet tatt slutt i mellomtiden. Det betyr ikke at gjenstanden er stjålet. :)

Neida, men det eg meiner er at han kan få tak i kvittering. Det er jo berre å gå til hifiklubben og spørre etter kvittering,d ei har jo alt lagra på datamaskina si

Grunnen til at eg ikkje har spørt etter kvittering før, er at eg gjennom diverse forum har fått vite at produsenten av dette produktet har bedre garanti enn eg har krav på gjennom salgssted. Eg har også få tt vite at ein ikkej treng kvittering ved eventuell reklamasjon til produsent. Dette har seinare vist seg å ikkje stemme heilt. Dete med garantien stemmer, men i tillegg til modellnummer krev produsent gyldig kjøpskvittering og då må eg sjå til å skaffe meg det.

Det eg derfor lurer på er om selgar ikkje klarer å skaffe kvittering frå hifiklubben (som har alle slike kjøp lagra på datamaskina si) har eg då krav til å få heva kjøpet? Selgar har tidlegare skriftleg hevda at han har kjøpt produktet lovlig på hifiklubben. Viss eg tilbyr meg å kjøre selgar til hifiklubben gratis og tilbyr han timesbetaling for den tid det tar og han fortsatt ikkje kan skaffe kvittering kan eg då kreve å få kjøpe heva? Eg må vite dette før eg tar telefonen til han for å på nytt prøve å få tak i han.

Lenke til kommentar

Men om ikke kjøper husker dato og hifibutikken ikke har registrert kjøpet på navn, så spørs det om de er interessert i å være behjelpelig med dette. Det er ikke et krav.

Det eg prøver å si er at om han ikke har kvittering betyr det ikke at varen automatisk er stjålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det eg derfor lurer på er om selgar ikkje klarer å skaffe kvittering frå hifiklubben (som har alle slike kjøp lagra på datamaskina si) har eg då krav til å få heva kjøpet? Selgar har tidlegare skriftleg hevda at han har kjøpt produktet lovlig på hifiklubben. Viss eg tilbyr meg å kjøre selgar til hifiklubben gratis og tilbyr han timesbetaling for den tid det tar og han fortsatt ikkje kan skaffe kvittering kan eg då kreve å få kjøpe heva? Eg må vite dette før eg tar telefonen til han for å på nytt prøve å få tak i han.

Dette gir deg nok ikke hevingsrett. Selv om dere da du kjøpte anlegget avtalte at kvittering skulle medfølge, vil du formentlig ha reklamert for sent, og i alle tilfelle vil manglende kvittering neppe utgjøre vesentlig mislighold.

Lenke til kommentar
Lovens §2 sier noe annet.

1. Mottakeren vinner ingen rett etter § 1 dersom tingen er eller må antas å være fravendt eieren eller noen som sitter med tingen på hans vegne, ved tyveri, brukstyveri, ran eller annen vold eller trusel om vold.

Det nytter ikke bare å sitere fra §2, det er da klart at den ikke kommer til å virke sånn uten videre. Dessuten skrev jeg også

spørsmålene om legitimasjon rundt godtroerverv.
Med det så ble det siktet til de ulovfestede reglene om godtroerverv som §2 ikke gjelder for. Dessuten kan det i spesielle tilfeller (ikke her) være snakk om hevd.

Uansett så må de fleste straffbarhetsvilkårene være oppfyllt når man benytter seg av unntaksbestemmelsen.

Lenke til kommentar

Ok, så ikkje krav på å få hevet kjøpet.

Men om eg kan klare å bevise at denne tv'n ikkje er kjøpt på hifiklubben så har jo selgar lygd til meg. Eg kan sei at det var avgjerande for meg at den var kjøpt der på grunn av at dei har eit godt rykte på seg f.eks.

Om det skulle vise seg at denne tv'n er stjelt kva vil skje om selgar blir politianmeldt?

Lenke til kommentar

Tror det er feil, gitt! Tror at hvis du "burde visst" at det var tyvegods kan du dømmes etter heleriloven!

Så alltid alltid alltid sørg for kvittering. Og hvis noe er så billig at det virker for godt til å være sant så er det sannsynligvis det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Takk for ukens mest ubrukelige svar...

Det siste avsnittet mitt var mer en tankerekke som jeg tenkte kanskje noen med litt over gjennomsnitlig interesse for juss kunne besvare, men jeg takker for ditt utfyllende og avklarende svar...

I aim to please. :roll:

Ved godtroerverv utslukker erververen tidligere eiers eiendomsrett. Det er noe annet enn å overta tidligere eiers rettigheter og plikter etter kjøpsavtalen.

Lenke til kommentar

Tror det er feil, gitt! Tror at hvis du "burde visst" at det var tyvegods kan du dømmes etter heleriloven!

Så alltid alltid alltid sørg for kvittering. Og hvis noe er så billig at det virker for godt til å være sant så er det sannsynligvis det!

Hvis du leser den setningen en gang til så skrev jeg faktisk at så lenge man er i «god tro», jeg skrev ikke «i ond tro» eller «visste eller burde ha visst»

Lenke til kommentar

Vel, bona fides, eller god tro, er en ulovfestet regel som spenner seg fra romerretten. Med andre ord så finnes det en lang og fast rettspraksis rundt dette begrepet. Hva myndighetene hevder er en ting, det som til slutt er gjeldende er hva domstolene mener. (Tenk maktfordelingsprinsippet).

De ulovfestede egitimasjonsvilkårene er også retningslinjer som har blitt uthulet gjennom en lang og fast rettspraksis fra domstolenes side.

Lenke til kommentar

Eg klarar ikkje å komme i kontakt med personen. Er det nokon plass eg kan sjekke om eg har eit ekte namn? Eg finn f.eks ikkje dette namnet i skattelistene, men navnet har eit registrert telefonnummer. Så eg har navn, telefonnummer og adresse- Når eg prøver å ringe dette nummeret kjem eg direkte til mobilsvar.

Nokre tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...