Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prøvekjørte bruktbil med rar feil

Spartan

Anbefalte innlegg

Var i helgen å prøvekjørte en 4 år gammel bil. Forhandleren måtte bruke starthjelp fordi batteri var dødt. Underveis på turen glemte jeg hele batterisaken og slo av motoren. Når jeg skulle starte igjen var det selvsagt ikke nok strøm igjen. Men..dette var en bensinmotor og jeg har i slike tilfeller alltid klart å starte med litt skyvehjelp i 2 gir.

Her prøvde jeg å starte ned en 500 m langt nedeoverbakke med fin fart uten hell. Med starthjelp fra en annen bil gikk det greit. Det lyste en gul motorlampe i dashbordet i tillegg hele turen.

Så til spørsmålet: Er det normalt at bensinmotorer ikke klarer å starte med litt dyttehjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er faktisk det. Før i gamle dager med forgassermotor var det ikke farlig. Men de aller fleste nyere biler i dag har innsprøytning. Hvis motoren ikke går på et viss turtall så du har en viss overspenning. vil ikke du få nok bensin/noe bensin via innsprøytningen.

Men etter å ha fått startstrøm fikk du tydeligvis nok turtall på motoren til å få den spenningen som var nødvendig.

Lenke til kommentar

I dag trenger man strøm til andre ting enn å bare sveive motoren rundt. Du trenger også strøm til bensinpumpa.

Og det å trille i gang gir et for lavt turtall litt at du får strøm nok til å drive den og du er like langt.

Dessuten er det så mye elektronisk styring, og de skal være i gang før ting virker som det skal.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Greit å få det avklart da jeg spurte om det samme til bilselgeren som jobbet i en merkeforhandlerbutikk med 3 ulike bilmerker og han mente at det bare var å trille for å få start.

Er batteriet totalt dødt så får ikke generatoren magnitiseringstrøm fra regulatoren, ikke noe magnetisme, ingen strøm fra generatoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...