khvm Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Hei. Jeg er student, og eier min egen leilighet. Ettersom jeg føler at jeg lever i overdådig luksus mtp leilighetens stand og levekårene blant andre studenter, vurderer jeg nå å leie ut leiligheten min. Jeg tenker da at jeg skal leie en mindre hybel, slik at det blir en positiv differanse mtp inntekter contra utgifter hver måned. Med dette lurer jeg på om det er noen fordeler/ulemper, som jeg kanskje ikke har sett ennå. Eller om det er noen formaliteter, som vil gjøre det mer ugunstig gjennomføre planen fremfor å ha det slik jeg har det i dag. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
KS Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Virker mer som en plan for teorien enn for praksis. Skatt er en faktor. Det blir 28%. Skal du leie ut selv? Regn med at du ikke nødvendigivis får leid ut hele tiden. Bruke et firma til å leie ut? Det er kanskje tryggere men de tar gjerne 10% av bruttoutleien. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 10. november 2009 Del Skrevet 10. november 2009 Det ville jeg neppe gjort. Tenk på slitasje på leiligheten o.l. Da blir ofte regnestykket litt anerledes. Lenke til kommentar
morgster Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Husk at du må skatte 28% av leieinntekter Lenke til kommentar
Ca3 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Her må du se på hvilke kostnader/inntekter som endrer seg i forbindelse med "prosjektet". jeg kan ikke forstå hvorfor det blir nevnt slitasje. Slitasje vil det alltid være, i varierende grad avhengig av antall boende. Som tidligere nevnt må du ha med 28% skatt på leieinntekter. Det blir lettere å gi deg et tydeligere svar om du gir oss noen tall på budsjetterte kostander og inntekter. Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Husk å ta med strøm og andre utgifter du kanskje ikke tenker på i leien. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 13. november 2009 Forfatter Del Skrevet 13. november 2009 Det viser seg nå at jeg har muligheten til å bo gratis hos en i slekten min. Dette skulle tilsi at jeg kun vil ha inntekter hver måned fra utleie av leiligheten, sett bort i fra utgiftene i form av husleie (borettslag). Jeg har regnet at jeg mest sannsynlig vil kunne leie ut leiligheten for kr. 12 000 hver mnd samtidig som at jeg får kr 2000 for utleie av garasjeplass. Dette skulle tilsi kr 14 000 hver mnd X 12 mnd = kr 168 000 i året. Kan disse inntektene bli oppført, som vanlig inntekt, slik at jeg kan fylle opp studentinntektsvoten min, som er på ca. kr. 129 000 i året? Ønsker ikke at stipendet mitt skal bli gjort om til lån, som en følge av for høy inntekt. Bør jeg forresten benytte meg av en megler (som tar av seg alt arbeidet), i så fall hvilket firma, eller leie ut leiligheten selv? Takker. Takker for svar. Lenke til kommentar
Ca3 Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Dette blir regnet som en inntekt som vil beskattes med 28%. Leieinntekter har også innvirkning på studielån (stipendet). Sett deg inn i reglementet hva angår uteleie av leilighet/bolig før du setter igang med dette alene, det er nok av uteleiere som ikke har peiling på utleie. Når det er sagt så er det ingenting i veien for å gjøre dette alene uten megler. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 om det bare er for ett år så slipper du å skatte av det.. Lenke til kommentar
khvm Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 om det bare er for ett år så slipper du å skatte av det.. kan du utdype dette? Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Jeg tror ikke påstanden ovenfor holder mål. Les brosjyren på denne siden : http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...tleie-av-bolig/ Lykke til ihvertfall Lenke til kommentar
khvm Skrevet 14. november 2009 Forfatter Del Skrevet 14. november 2009 Jeg tror ikke påstanden ovenfor holder mål. Les brosjyren på denne siden : http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...tleie-av-bolig/ Lykke til ihvertfall takk. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 om det bare er for ett år så slipper du å skatte av det.. Den regelen har opphørt. (og var forøvrig å leie ut maks 6 måneder i året, noe som kune bli et år ved å leie ut de siste 6 i ett år og de første 6 i neste) Den ble erstattet av en ny regel hvor det er skattefritt å leie ut for mindre enn 20.000,-. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. november 2009 Del Skrevet 15. november 2009 Jeg er 18 og flytter ut selv snart, og har selv tenkt på å gjøre noe av det samme. Kjøpe leilighet, leie den ut, og selv flytte inn i kollektiv. Kollektiv er sikkert hyggelig og sosialt, i tillegg til at jeg sikkert vil oppnå en ganske fin positiv differanse etter at leia er betalt. Slitasje burde vel ikke være noe problem, for hvis ikke en leieboer skulle bodd i leiligheten så ville jeg vel bodd der og sliti på den selv Ikke for å kuppe tråden, men er det altså slik at utleiefirmaer ikke tar mer enn ca 10%? Lenke til kommentar
khvm Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Ok, jeg har bestemt meg for å leie ut leiligheten med tidsperspektiv på 1 år av gangen med opsjon for 3 år, dersom dette er ønskelig for leietaker. Men etter å ha konferert meg med styret har jeg forstått det slik at de kun umiddelbart kan godkjenne leie 2 år av gangen. Vil det derfor være hensiktsmessig å tegne en leiekontrakt for 2 år? Jeg har forstått det slik at det kan oppføres "avskrivninger" (slitasje på møbler) på likningsattesten, som skal sendes inn til Likningskontoret hvert år, dersom jeg velger å leie ut leiligheten delvis/fullt møblert. Skattefradraget avhenger selvfølgelig alt etter hva verdien av møblene er i NOK. Anbefales det selv for dette å leie ut leiligheten fullt/delvis møblert eller umøblert? Det jeg skal la stå i leiligheten, dersom den leies ut med møbler er følgende: LCD-tv, kjøleskap, vaskemaskin, sofa, lite spisebord, barbord m/stoler, seng. Grunnen til at jeg holder muligheten for å leie den ut med møbler åpen, er fordi det kanskje vil være enklere å forsvare en høyere husleie samt at det vil tiltrekke flere potensielle leietakere. Hva mener dere? Er det noe jeg har utelatt, så si gjerne i fra! Alt av innspill mottas med stor takk. Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ikke for å kuppe tråden, men er det altså slik at utleiefirmaer ikke tar mer enn ca 10%? 10% er mer enn nok. I svært mange tilfeller vil dette for de fleste tilsvare hele avkastningen de får. Jeg tror svært mange overvurderer hvor lønnsomt det er å leie ut. Det som har gjort utleie attraktivt for mange er prisstigningen på utleieobjektet, ikke avkastningen på selve utleievirksomheten. Lenke til kommentar
KS Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Ok, jeg har bestemt meg for å leie ut leiligheten med tidsperspektiv på 1 år av gangen med opsjon for 3 år, dersom dette er ønskelig for leietaker. Men etter å ha konferert meg med styret har jeg forstått det slik at de kun umiddelbart kan godkjenne leie 2 år av gangen. Vil det derfor være hensiktsmessig å tegne en leiekontrakt for 2 år? Styret kan godkjenne utleie for en så lang periode de måtte ønske utover lovens minstekrav på 3 år. Se borettslagsloven §5-5.: " Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren (..) har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra. Godkjenning kan berre nektast dersom brukarens forhold gir sakleg grunn til det." Det vil si at dersom du har en leiekontrakt som varer i tre år, kan du kreve godkjenning fra styret. Styret kan bare nekte dersom du ikke har har bodd lenge nok selv i leiligheten eller hvis det fins en saklig grunn til å nekte leietakeren din å bo der (kan f.eks være at leietakeren tidligere har blitt kastet ut av borettslaget). Har du en leiekontrakt på 4 år, så kan du ikke kreve å få godkjent mer enn 3 år, men det er ikke noe i veien for styret godkjenner også det. Det kan være at styret har en policy om å ikke tillatte en lengre utleieperiode en det loven gir deg krav på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå