Gå til innhold

Deres synspunkter om Norges Straffesystem

Anbefalte innlegg

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har da fått i skole oppgave å skrive litt om Norges straffesystem. Jeg fant ut at jeg ville stille folk spørsmål om deres egne meninger om dette systemet. Det hadde vært fin om alle som vil ut med sin mening om dette, kan si hva dem mener her i denne tråden.

1. Hvor lang tid synes du Norge burde ha som maksimum fengselsstraff?

2. Er du enig i at Politiet gjør en aktiv jobb til å beskytte deg og din hverdag?

3. Mener du at straffenivået generellt i Norge er for streng?

4. Synes du Norge burde praktisere dødsstraff?

Dette er som sagt et skoleprosjekt, og det hadde vært fint om dere hadde kommet ut med deres egne synspunkter.

På forhånd, takk

Erlend

1. Livstid

2. Nei, politiet prioriterer trafikkkontroll o.l. for mye. De burde prioritere overgrep mer.

3. Nei, det burde vært mye strengere.

4. For gjentatt voldtekt eller drap burde vi ha dødsstraff.

Lenke til kommentar

1. 30 år. Livstid ved forvaring.

2. Ja, mitt syn på Politiet har blitt mye bedre nå i det siste. Dog, materielle ting kommer alltid til å være finders keepers i dette landet.

3. Absolutt ikke! Hardere straff for gjengangere, og man bør straffes for hvert eneste lovbrudd man begår.

4. Nei!

Lenke til kommentar

Jo lenger man sitter inne i fengsel, dess større sjanse er det for at han aldri vil kunne takle livet utenfor fengselet igjen. Det er vanskelig for meg å svare på, det må leger og psykologer i fengslene vurdere, men klart at man kan ikke løslate en person som ikke er psykisk stabil og kan komme til å begå ny kriminalitet.

Lenke til kommentar
Som påpekt i andre tråder er det ikke sikkert at fangene faktisk er rehabilitert selvom man kansje tror det og dermed kan de begå nye forbrytelser så raskt de slipper ut igjen. Husk dessuten at fengselet skal være straff/konsekvens og ikke disiplinopplæring.

Ja takk begge deler. Bastøy i Oslofjorden er jo et eksempel på hvordan det kan gjøres. Mange draps og voldteksmenn som har sittet inne (la oss si 15 år kommer) dit og får jobbe og bo der de siste årene før løslatelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...